Khamis, 11 Jun 2015

JKM Buka Kem memantau kawasan Gempa Sabah!


Disebabkan kejadian gempa bumi di Sabah, pelbagai pihak sudah turun memberikan bantuan kepada mangsa gempa termasuklah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Gampa Sabah merupakan satu perkara yang sangat pelik disebabkan Malaysia bukan berada disekitar lingkaran api pasifik dan negara beriklim khatulistiwa amat susah nak dilanda gempa bumi.

Demi untuk berjaga-jaga dan menghantar bantuan, Kementerian wanita melalui Timbalan Menterinya, Datin Paduka Chew Mei Fun memberitahu, bahawa Jabatan Kebajikan Masyarakat telah menubuhkan tiga pusat mudah alih di kawasan yang dilanda gempa bumi di Sabah iaitu Kem Bina Negara, Helipad dan Taman Negara. Setiap pusat-pusat ini yang dikendalikan oleh 60 anggota dan dikendalikan dalam tiga syif, dengan 20 setiap syif.

Beliau telah diberi taklimat oleh Ng Mei Tee dan juga telah melawat bencana yang terjejas di SJKC Pai Wen, sebuah sekolah dengan 23 guru, 405 pelajar dan 12 buah bilik darjah. 4 bilik darjah dan 10 pejabat terjejas, termasuk bilik komputer, pejabat utama, bilik kaunseling dan dewan yang baru siap dibina tetapi belum disempurnakan.



Keadaan amat teruk dengan retak dilihat di merata struktur bangunan dengan 'fail bertaburan di atas lantai dan siling bilik guru pun runtuh.

Turut bersama Chew ialah Pengerusi Wanita MCA Sabah Datuk Agnes Shim dan MCA Bahagian Penampang Datuk Paul Kong Sing Chu. Chew, yang juga Naib Presiden MCA dimaklumkan bahawa pegawai dari Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Pendidikan telah menjalankan pemeriksaan dan merasakan bahawa empat bilik darjah masih boleh digunakan.

Tetapi disebabkan soal keselamatan, sekolah mungkin hanya mahu mewujudkan sesi petang untuk pelajar terbabit  belajar di bilik darjah tidak terjejas langsung.

Dalam pada itu beliau menghubungi, Presiden MCA Dato 'Sri Liow Tiong Lai dan mengumumkan peruntukan dana kecemasan dari CRSM MCA sebanyak RM30,000 dan RM20,000 untuk SJKC Pai Wan dan Sheng Zu Gong,

Tiada ulasan: