Jumaat, 5 Mac 2010

ANWAR DAN ISLAM LIBERALNYA!



Pendekatan liberal Pakatan Rakyat seperti dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dan hukuman sebatan syarie ke atas model Kartika Sari Dewi Shukarnor tidak akan membawa padah kepada PKR, tegas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau mengulas tindakan ahli parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri yang mengumumkan keluar PKR kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan sikap partinya yang menyokong penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

“Apabila membicarakan isu teologi atau isu kepercayaan, ia bukan keputusan politik. Ia seharusnya keputusan yang betul,” katanya kepada portal pro pembangkang.

Menurut Anwar lagi, pendekatan liberal yang digunakan itu langsung tidak bercanggah dengan pendiriannya untuk mengislamkan negara ketika berada di dalam kerajaan dahulu.

Katanya lagi, proses mengislamkan negara tidak boleh disamakan dengan fahaman konservatif. Ia adalah proses memahami nilai-nilai Islam seperti kebenaran, keadilan, ketelusan dan kebertanggungjawaban.

Dalam sidang media di Sime Darby Park semalam, Mohsin telah menjadikan faktor kalimah Allah sebagai asas utama menyebabkan beliau mengambil keputusan keluar parti, kerana bimbangkan akidah islam dirinya tercabar dengan pendirian parti PKR.

Tindakan Anwar yang mempertahankan pendekatan liberal dalam merencanakan staregi politik PKR sebenarnya adalah tidak mengejutkan kerana sebelum ini beliau pernah dianugerahkan tokoh muslim Moderate oleh pihat barat kerana usaha dan keberaniannya untuk membawa fahaman baru kepada dunia islam iaitu islam liberal dan Pluralisme.

Namun pengakuan Anwar bahawa apa yang dilakukannya adalah tidak salah boleh dipertikaikan kerana banyak pihak termasuk institusi agama islam di Malaysia termasuk PAS sendiri pernah mewawarkan bahaya akan kehadiran pemikiran islam yang bercorak liberal di Malaysia.

Walaupun Anwar tidak menyatakan secara tepat apakah islam yang ingin dibawanya, tetapi tingkahlaku dan tindakannya boleh di agak ke jurus mana beliau ingin membawanya.
Contohnya, pendekatan Pluralisme yang dibawanya sewaktu menghadiri majlis pengkebumian Teoh Beng Hock seakan mengesahkan lagi fahaman yang dipegang Anwar selama ini. Malah gagasan masyarakat madani yang pernah dipopularkan Anwar sewaktu berada didalam kerajaan juga sebenarnya merupakan akar kepada pendekatan islam liberal yang dibawanya.

dari blog Tomyam Pok Tek

MctHeory:
Mungkin tak semua rakyat tahu mengenai rancangan anwar yang akan mengubah Malaysia menjadi lebih liberal apabila dia memerintah kelak. Yang paling pelik ialah Pas. Adakah Pas akan bersetuju dengan anwar? Atau pun Pas buat-buat bodoh tak tahu mengenai rancangan anwar ini?

3 ulasan:

Mordecai Kucai berkata...

PROTOKOL YAHUDI

PROTOCOLS OF THE MEETINGS OF THE LEARNED
ELDERS OF ZION


PROTOCOL No. 1

1. .....

2.......

3. It must be noted that men with bad instincts are more in number than the good,
and therefore the best results in governing them are attained by violence and
terrorisation, and not by academic discussions. Every man aims at power, everyone
would like to become a dictator if only he could, and rare indeed are the men who
would not be willing to sacrifice the welfare of all for the sake of securing their own
welfare.

5. ....

6. Political freedom is an idea but not a fact. This idea one must know how to apply
whenever it appears necessary with this bait of an idea to attract the masses of the
people to one's party for the purpose of crushing another who is in authority. This task
is rendered easier of the opponent has himself been infected with the idea of freedom,
SO-CALLED LIBERALISM, and, for the sake of an idea, is willing to yield some of his
power. It is precisely here that the triumph of our theory appears; the slackened reins
of government are immediately, by the law of life, caught up and gathered together by
a new hand, because the blind might of the nation cannot for one single day exist
without guidance, and the new authority merely fits into the place of the old already
weakened by liberalism.

Diatas adalah sebahagian petikan perancangan Yahudi untuk menguasai dunia dan memberi keselesaan yang lebih kepada Yahudi.

Menjahanamkan kerajaan dengan pendekatan liberal.

Islam liberal yang bagaimana?

a. Mengucap dua kalimah syahadat (Orang tak boleh kata kafir untuk orang yang mengucapkannya).

b. Tuhan maha pengampun (Jadi kita boleh mohon maaf dan bertaubat sekiranya perlu)

c. Buat apa kita suka setara yang dibuat oleh orang barat dan sepenuh nafsu yang kita mau.

Malaysia sendiri di perengkat antarabangsa di gelar negara yang mengamalkan Islam yang sederhana.

Bagi fanatik Islam pula mereka berpendapat tidak wujud Islam yang sederhana. Samada kita fanatik dan berpendirian keras seperti mereka atau kita di kira kafir.

Turki tinggal nama saja negara Islam setelah Kamal Attaturk yang sekarang ini di sangsikan berasal dari keturunan Yahudi mengubahnya (sila google). Dia bukan Islam liberal tapi berkelakuan yang murtad.

Tidak silap saya pelajar di Turki belajar Al-Quran cuma setelah berumur 14 tahun.

Kamal Attaturk minum arak!

Tanpa Nama berkata...

mungkin orang pas ingat mereka boleh mngislamkan dsai kembali kepada islam cara pas.jadi sekarang ni ikut ajalah apa dia nak nanti bila dah dapat malaysia balun dsai cukup cukup.mimpilah orang pas dengan solat hajat yang tak memberi menafaat korang tu.

Tanpa Nama berkata...

orang bodoh yang percayakan anwar ni. hehehe