Jumaat, 25 Jun 2010

LOGO HALAL? YANG MANA BOLEH DIPERCAYAI?

Topic hari ini berbicara mengenai status logo halal. Kebanyakkan pengguna Islam, tidak menyedari bahawa mereka sering ditipu oleh tuan punya kedai makanan yang mempamerkan sijil halal sedangkan makanan yang dihidangkan, belum tentu terjamin halalnya. Disini Mc mempamerkan logo-logo halal yang paling popular digunakan oleh taukeh-taukeh kedai.


Logo halal JAKIM yang terbaru, hanya logo Halal ini yang betul-betul terjamin Halal makanannya. Jika kedai mempunyai logo halal JAKIM, ini bermakna, kedai itu sentiasa dipantau oleh pegawai JAKIM dan syarat untuk memohon status halal ini juga sangat ketat.



Logo Halal Jakim yang lama, jika ada kedai makanan yang masih menggunakan logo halal ini, bermakna status halal kedai itu sudah boleh diragui. Kerana sudah lama tidak diperbaharui.



Logo Halal Swasta, paling popular dikalangan kedai makanan segera, senang dipohon dan status halalnya diragui. Langsung tiada pantauan!



Ini Halal Swasta yang diragui status halalnya


MctHeory:
Harap pada pembaca dapat menilai yang mana satu logo halal sebenar dan yang mana logo halal tiruan. Logo Halal Swasta, sememangnya memaparkan LOGO HALAL, akan tetapi syarikat swasta terbabit langsung tidak pernah memantau sebelum meluluskan LOGO HALALNYA. Mereka yang membuka syarikat halal swasta ini ialah pihak yang tidak bertanggung jawab, mereka hanya pentingkan keuntungan semata-mata.

Mc harap para pembaca dan pengguna Islam sentiasa berwaspada dengan tipu helah si pemilik restoran yang hanya mahu keuntungan tanpa pedulikan kewajipannya menjaga makanan untuk orang Islam. Jika perlu kita memboikot pemilik-pemilik restoran makanan segera ini, kita mesti lakukan, supaya mereka sedar kuasa yang ada pada pengguna yang beragama Islam.

Tak matilah kalau tak makan PAPARICH, OLDTOWN, BREADSTORY, SIMPLY PENANG, CARLSJUNIOR dan beberapa lagi restoran yang masih menggunakan LOGO HALAL swasta yang amat diragui status HALAL. Jangan bagi muka pada mereka yang pentingkan keuntungan semata-mata. Jika benar mereka menggunakan barangan halal, mengapa takut untuk memohon status dan logo halal dari JAKIM? Fikirla sendiri!

Untuk keterangan lanjut, lawati HALAL.GOV

MctHeory:
Pesanan dari hamba Allah kepada Saudara-saudaranya.

Tiada ulasan: