Khamis, 23 September 2010

MANA LEBIH PENTING, SAMBUTAN KUIH BULAN, ATAU HARI RAYA?? Melayu Makin terpinggir!!

Gambar ini Mc ambil pada tarikh 9 september 2010. Bermakna, satu hari sebelum hari raya, sebab kita raya pada 10 September. Apa yang tak kena dengan gambar ni?? Tengok gambar dulu ye.




Maaf kualiti gambar agak kurang baik.

Gambar ini diambil di Sunway Piramid, ruang legar berhadapan dengan Jusco. Ini sambutan perayaan Kuih Bulan oleh kaum cina. Gerai-gerai dibuka untuk menjual kuih bulan bagi menyambut perayaan kuih bulan.

Mc mempertikaikan tindakan sambutan kuih bulan secara besar-besaran, semasa sambutan hari raya aidilfitri, kenapa sambut perayaan kuih bulan? Dimana sambutan untuk Hari Raya Aidilfitri?? Rakan Mc memberitahu, gerai jualan kuih bulan ni dibuka pada 8 september. Lagi dua hari lagi orang Islam akan menyambut hari raya. Gerai jualan kuih bulan ni dibuka dari 8 september hingga 22 september, selama 15 hari!!!.. 

Apa salah kalau sambut hari raya dahulu, lepas tue baru jual kuih bulan. Nampak sangat kaum melayu sudah diperkecilkan. Nampak sangat kaum cina sudah tak kisah perayaan kaum Melayu. Kaum majoriti di Malaysia ialah kaum melayu, perayaan hari raya aidilfitri merupakan perayaan yang terbesar di Malaysia. Apa sangatlah perayaan kuih bulan jika nak dibandingkan dengan Hari Raya Aidilfitri.

Apakah Perayaan Kuih Bulan lebih penting dari Hari Raya Aidilfitri???!!

Bukan niat Mc nak mempertikaikan perayaan kaum cina. Mc bukan nak tunjukkan emosi terhadap perayaan ini. Mc menyokong gagasan 1 Malaysia, cuma nak orang Melayu sedar, bahawa kita sudah diketepikan. Sedikit demi sedikit mereka memencilkan kita, sedar tak sedar, Mc takut nanti kita cuma tinggal seluar dalam saja nanti.

Bangunlah bangsa ku, masih ramai anak bangsa ku yang masih tidur nyenyak sekarang. Cuma ramai yang pandai cakap berapi-api, tapi nak bangun subuh pun liat nak mampus. Cakap berkobar-kobar, suruh puasa sebulan pun lembik. Belum lagi suruh bangun pertahankan Agama, Bangsa dan Negara. Agak-agaknya macam mana la masa depan kaum Melayu nanti ye?

Mari lihat senarai pengurusan di Sunway Piramid.

Sunway Pyramid and Sunway Group of Shopping Malls:
Mr. HC Chan
 - Chief Executive Officer
hcchan@sunway.com.my
Sunway Pyramid and Sunway Group of Shopping Malls:
Mr. Kevin Tan
 - Chief Operating Officer
kevint@sunway.com.my
Sunway Pyramid 
Ms. Phang Sau Lian – Director of Marketing
phangsl@sunway.com.my 
Mr. Eric Tee – Director of Leasing
erictlk@sunway.com.my 
Mr. Jason Chin – Director of Operations
jasonc@sunway.com.my 

Mr. Elangovan
 - Senior Technical Services Manager
elangovanrg@sunway.com.my

Ohh patutla mereka ni langsung tak pentingkan melayu.. rupanya dalam pengurusan tertinggi, langsung takde melayu.. ini baru betul-betul perkauman. Lihatlah sendiri, siapa yang paling rasis sebenarnya di Malaysia ni??

P/s: Bila kita sindir, kita selalu dipanggil rasis, tapi siapa sebenarnya yang rasis ni??

MctHeory:
Melayu makin ketinggalan.. kenapa la kita tak sedar-sedar lagi?? Masih nak mendoakan untuk mereka ke??

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nasib melayu di tanah melayu, sedihnya.

Tanpa Nama berkata...

biasa la tu bro....kalau kerja dengan swasta ni...bos2 yg dok atas tu mmg semua cina...mana ada kaum kita?? walaupun bos2 tu cuma berkelayakan SPM je.. yang kita yang ada degree atau master paling tinggi pun pegang jawatan executive je.. org politik apa tau?? diorg tak pernah kerja dengan cina, jadi diorang boleh la cakap.mangsanya kami rakyat biasa ni..hari2 di tindas oleh bangsa cina ini.

bagero berkata...

Kalau dap perintah Tanah Melayu nanti silap2 perayaan kuih bulan,perayaan hantu lapar,chap go mei,hari race kuda semua diorang bagi public holiday.Sambutan maulidurasul diharamkan sebab ada hantu2 wahabi yg hukumkan bidaah.Jadi cina akan ada lebih banyak cuti umum untuk perayaan2 mereka manakala perayaan muslim akan dikurangkan.Syabas PR!

Tanpa Nama berkata...

Betul tu.. kan gedung2 jualan yg ternama nie semua cina yg punye. Bos yg atas-atas pn semua cina, yg Melayu nie dia org bg jd kuli jer w'pun berkelayakan.Gaji pn ciput jer mcm hampas.