Isnin, 15 November 2010

GEMPAR!! APABILA PAS HENDAK MENGANTIKAN UMNO!! akai ada ka?


Sebenarnya dalam 2,3 hari ni Mc sibuk menguruskan kehidupan dialam nyata. Maknanya sibuk bekerja lah. Cari makan tetap cari makan, hidup mesti diteruskan, blog tetap jalan, perjuangan masih belum selesai. Pada pembaca blog Mc, Mc minta maaf sebab memang tak sempat nak updatekan blog. Nak makan pun tak sempat apa tah lagi nak buka laptop. he he he..

Bila masanya Mc buka laptop, ada dua tiga berita yang amat menarik perhatian Mc, salah satunya topik untuk entry ini apabila Pas hendak gantikan UMNO, kemudian kisah Hadi Awang dan puak Pas yang baru tersedar betapa pentingnya Melayu kepada Pas, kemudian kisah sedih si Zaid Ibrahim yang semakin terbuang dalam bidang politik, akhir sekali mengenai Pas sedia pimpin teraju Pakatan Haram.

Dalam entry ni Mc nak ulas sikitlah pasal Pas ni. Sebut pasal parti Pas, apa yang kita nampak? bendera hijau, bulan mengambang. Lepas tu, nampak ceramah, nampak orang2 yang syok sendiri bercakap sambil bertakbir. Apa lagi ye, datang tabung ceramah kutip wang. Apa lagi yang kita tahu pasal Pas? N.ajis MB di Kelantan, Azizan MB di Kedah.

Kedah dan Kelantan pulak, ekonomi hidup segan mati tak mau, sosial bertambah teruk, parah, politik ok sikit, ceramah wajib setiap minggu pasti jalan. Kemudian, perubahan...hmmm.. mungkin ada masjid atau bangunan yang ditacap-tacap (di cat) menjadi baru kemudian diletakkan bendera Pas untuk buktikan kemampuan Pas mentadbir.

Pas dalam Pakatan Haram? Pas tidak mempunyai kuasa langsung dalam Pakatan, kerana mengikut kerusi parlimen, Pas paling rendah, berbanding Dap dan PKR. Sebab tu suara Pas dalam Pakatan tidak dilayan oleh rakan partinya yang lain. Lagipun Pas tidak mempunyai hak untuk membuat keputusan, dan suara dari parti Pas juga tidak dianggap penting oleh puak Pakatan yang lain kerana mereka masih menganggapkan Pas ini parti 'kampungan' maknanya parti yang tidak relevan untuk mentadbir negara.

Pernah dengar Pas memberi cadangan diparlimen? Pernah dengar Pas bentangkan sesuatu pada Pakatan Haram? Pernah dengar Pas ada apa2 cadangan untuk kemajuan Malaysia? jangan cakap Malaysia la, untuk Pakatan atau kaum Melayu? Ada ke?

Yang selalu kita dengar, Pas selalu kata UMNO rasuah (tapi kini Pas pun dah banyak rasuah) UMNO makan duit rakyat (duit derma ceramah tu duit siapa agaknya ye) kemudian, UMNO kronies, UMNO nepotisme (kenapa pas tak ada ke?), itu saja yang selalu kita dengar, tak pernah pun cadangan atau ilham yang bernas dari puak Pas ni. Kalau macam ni la punya keadaan, agaknya Pas mampu tak nak perintah negara seperti mana UMNO lakukan sekarang?

Dalam Pakatan Pas tak mampu nak tegakkan syiar Islam, malah Pas tak mampu nak tegur Dap dan PKR. Pemilihan PKR kecoh dengan pengaduhan dan penipuan, Pas langsung tidak membuat sebarang komen atau teguran untuk diberikan kepada PKR. Apakah semua itu, berlandaskan Islam? Nampak sangat Pas takut untuk menegur Anwar.

Mampukah Pas nak menaikkan martabat Islam jika mempunyai kepimpinan yang lemah? Mampukah Pas mengawal PKR dan DAP serta parti2 komponen BN yang lain jika mereka mahu mengantikan UMNO di dalam pentadbiran kerajaan?

Sila jawab soalan2 diatas, jika ada komen dari pembaca atau pengkritik sila kemukakan?

Insyallah Mc akan ulaskan semuanya dalam artikel yang akan datang.

P/s: jadi pemimpin pakatan haram dulu, sebelum berangan nak gantikan UMNO.

Mctheory:
Mimpi sedih, atau mimpi ngeri?

3 ulasan:

hangkedee berkata...

Setakat jadi kucing kurap Dapig lebih baik sendirian.mojoriti melayu sokong punya.

Tanpa Nama berkata...

apa bisa pak orang yg kok kalah minta orang yg menang berundur pak . waras ke bapak nanti kena strok lg pak...dah lemah isu sebenarnya PAS ni tak ada apa nak dicanangkan itulah hakikatnya..nafsu seks kuat tp keupayaan yeeeleeekkkkkk....

Hj Markoko berkata...

...Hj Hadi dah merapu lagi dengan ucapan "pancutan pra matang"..nak ganti UMNO jadi parti assobiah seperti yang katakan olehnya selama ini kepada UMNO..rupa-rupanya hendak juga kepada undi Melayu..

..cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap..hehehehe