Ahad, 13 Mac 2011

MANJANYA BEKAS PELAJAR UNIVERSITI SEKARANG!!

ini bukan kambing Husam ye.. heh

Mc dapat komen dari seorang yang gelarkan dirinya sebagai X-U. Mengikut namanya, mungkin X-U tu bermaksud dia seorang bekas kepada pelajar Universiti. Apa yang menyedihkan Mc apabila, X-U terbabit memberi komen yang sangat janggal dan tidak layak komen sedimikian di tulis oleh seorang bekas pelajar universiti.

x-U berkata...
kalau si penagih dadah, si penjenayah boleh kerajaan tanggung makan minum depan berjuta2 setahun, awat rakyat yg melanjutkan pelajaran di U kerajaan xnak tanggung?? Ada otak tu pikirla sendiri!!

Jawapan Mc pada x-U..


Ko nak samakan pelajar Universiti dengan banduan ke? Kalau pelajar, kerajaan dah bagi pinjaman untuk BELAJAR, dari mula hinggalah tamat pelajaran. Malah bila keluar nanti Insyallah boleh dapat kerja. Sepatutnya untuk itu pun ko dah kena berterima kasih. Soal banduan pulak, mestilah kerajaan perlu menanggung makan minum mereka, takkan ko nak suruh kerajaan bunuh semua banduan kot? Atau untuk berjimat, lepaskan semua banduan dan penjenayah, sebab kerajaan taknak tanggung makan minum diorang lagi. Sepatutnya ko yang patut guna otak untuk berfikir!!

Rugi ko belajar tinggi-tinggi tapi otak masih lagi ditakuk lama. Masih lagi tak dapat berfikir dengan waras. Inilah yang terjadi pada pelajar yang tak kenang budi. Masa nak mohon pinjaman, sanggup isi borang la, interview la, apa la. Bila dah dapat pinjaman, dah pakai habis semua duit pinjaman. Buat-buat lupa pulak nak bayar.

Bila kerajaan buat hukuman, kata kerajaan kejam, kerajaan jahat. Sedangkan pelajar mampu untuk bayar, tetapi sengaja taknak bayar, apakah itu salah kerajaan? Takkan kerajaan nak support semua pelajar secara percuma? U.S yang kaya pun mampu nak buat macam tu. Kita sepatutnya bersyukur, mengenai apa yang ada sekarang. Bukannya memaki hamun kerajaan setiap masa.

Dah la, malas Mc nak menaip lagi pasal isu ni.

P/s: puak keras kepala ni, bodoh bebal!!

Mctheory:
Belajar bertingkat-tingkat, bodohnya berkotak-kotak!

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hahaha....belajar tinggi2...tapi minda masih di sekolah rendah...hehehe

Semua nak suruh kerajaan tanggung...dah tanggung banyak pulak cengkadaknya??? Ini ler dia pelajar generasi baru..pelajar harapan negara, tetapi banyak yg mereosakkan negara...cuma nak title graduan sahaja, hakikatnya masih mengharapkan bantuan..

Nasib baik ler aku ni setakat SPM..dapat biasaiswa BKP dulu RM 25.00 sebulan dah bersyukur...kurang2nya dapat gak aku rasa. Sekarang ni aku ucapkan berbanyak-banyak terima kasih pada kerajaan yg sedia ada, kerana banyak membantu rakyatnya. Sekurang2nya aku nampak peluang di hadapan. Tak berjaya ke menara gading tak bermakna aku gagal...hehehe

Sekarang aku merasa gak pakai 2-3 biji keter, 2-3 biji moto di atas usaha sendiri, aku x bergantung pada kerajaan, tetapi peluang yg kerajaan bagi sekarang harus di capai, bukanya meminta-minta....

Maka, kalau nak jadi garduan jadi ler graduan yg cemerlang dan berterima kasih. Bukanyanya graduan yg mengharapkan segala bantuan untuk berjaya. Disinilah kita dapat menilai graduan2 terdahulu lebih berkualiti dari graduan2 yg ada sekarang, graduan sekarang tak ubah seperti lepasan SRP sahaja.....hehehehe jgn marah, hakikatnya begitu.

Tanpa Nama berkata...

salam saudara blogger...

realitinya sekarang...bila kata lulusan universiti...tak bermakna orang tu terpelajar dan berilmu...

ada yang dapat masuk u sebab kuota orang melayu..tapi sebok sokong penghapusan hak istimewa orang melayu...

ada yang dapat duit pinjaman duit tajaan..tapi guna untuk berjoli sakan...guna untuk wat modal MLM...bukan untuk pelajaran...

ada yang x sedar masuk u subsidi kerajaan...makan minum tempat tinggal sume kerajaan tanggung..tapi dalam u dia la tukang hasut2 kawan2 lain benci kerajaan..bukannya belajar...

ada pensyarah yang makan gaji dengan kerajaan..tapi kelas untuk subjek agama islam dijadikan kelas ceramah politik...kelas penyebar fitnah...
keputusan kertas subjek agama islam bergantung samada kita ni di pihak yang mana...

nilah realiti kehidupan golongan2 generasi masa hadapan kita sekarang di universiti...

-bekas pelajar-

Neilkie69 berkata...

Ini lah hasil mahasiswa yang didokong oleh Timbalan Menteri Y yang pro mahasiswa....elok sangat ko XU p duduk di rumah Timbalan Menteri Y.Mesti hidup ko mewah dengan segala-galanya akan ditanggung, hatta seluar dalam ko pun akan di suci dan berak ko pun akan di cebok....

MALU SEBAGAI BEKAS PELAJAR U TAPI TEK BOLEH NAK URUS HIDUP...

Tanpa Nama berkata...

u mn bdk tu msk?
awat pelan sgt otak dia?
assgmnt dlo tiru mmbe ka?
xm bwk toyol?
x-u sbb da grad or kna dismiss?

Tanpa Nama berkata...

ntah betul x bdk tu blaja universiti,ntah2 sekolah pn xhbs sb fkran bodoh sgt!!!!

Tanpa Nama berkata...

manyak cantek sume k'jaan nak tanggung! silap gaya makin ligat la bebudak U nanti joli sakan. dah la tu, org masuk U nak cari ilmu, bukan sibuk cari pasangan...kalu dah gatal sangat nak berlaki or berbini, toksah masuk U...kasi can kat orang lain yang benar2 nak belajar!

Tanpa Nama berkata...

kalau style tulis mcm ni, mesti geng2 Pro-Mahasiswa yg disokong oleh timb.menteri mangkok tu. Hamlau nyer student. gomen kasik duit tu, suh kau berjimat, byr yuran, mencekik tu carik la yg murah2.kedai mamak kan byk. dah kalau terdesak, sup kosong, nasik kosong,telor dada, air kosong.baru rm2. klu mulut tu nak berasap, balon la rokok murah, LM ka Saat ka,whitehorse ka. WEh kesenangan yg kau dpt takde kt negara lain la. bingai nyer student!!!

Tanpa Nama berkata...

Tambahan je.

1. Ijazah/ diploma yang dimiliki apa kelas sekali pun bukan jaminan kualiti dalam hidup sesorang.

2. Senario lepasan U akhirnya terumbang-ambing dalam kehidupan bermasyarakat. Lebih teruk lagi, ada antara mereka menjadi sampah masyarakat.

3. Dalam dunia pekerjaan pula, bukan sedikit graduan gagal tunjukkan mutu perkhidmatan sesuai dengan kelayakannya. Malah, pekerja dengan hanya kelayakan SPM/ STPM jauh lebih baik dan berwibawa. Ini fakta bukan auta.

4. Rumusannya, adik-adik yang sedang belajar di U JANGAN sombong tetapi bersyukurlah. Belajar sungguh-sungguh. Paling penting diingat, penilaian atas diri kita selepas keluar U nanti adalah apa yang dapat kita berikan kepada keluarga, majikan, masyarakat ...

5. U bukan titik akhir dan muktamad gedung ilmu. Ilmu ada di mana-mana.

ANTI graduan BONGKAK!
(Memalukan Graduan je)

Tanpa Nama berkata...

megah sangat lepasan u...sudah la...
kalu masuk u hanya suka berdemo dan menjadi babi ternakan pas...siapa nak ambik ko bekerja.
indon datang ke malaysia bekerja pun bolih buat rumah batu serta beli tanah di negara mereka.
rakyat malaysia yang mengaku lepasan u harap kerajaan suap mulut.
mampos lagi baik...dari hidup menyusahkan kerajaan..

Tanpa Nama berkata...

kenapalah korang ni bangang sgt nak paham. Bila masa disuruhnya bunuh banduan?? maksudnya biarlah kerajaan tanggung jg pelajar U selain banduan.Kalu xnak tanggung duit makan, minum, penginapan, at least tanggungla duit yuran pengajian tu.

Tanpa Nama berkata...

kenapalah korang ni bangang sgt nak paham. Bila masa disuruhnya bunuh banduan?? maksudnya biarlah kerajaan tanggung jg pelajar U selain banduan.Kalu xnak tanggung duit makan, minum, penginapan, at least tanggungla duit yuran pengajian tu.