Jumaat, 27 Mei 2011

PANAS!! UMAT ISLAM TAPI MAKAN BABI??


Produk babi sama ada darah, daging, kulit, tulang, bulu dan sebagainya adalah haram dimakan atau digunakan oleh umat Islam. Itu adalah arahan mutlak al Quran. Dan kebiasaan kepada orang Melayu di negara ini, babi adalah menjijikkan. Perasaan jijik terhadap daging babi telah ditanam semenjak dari kecil. Namun pada masa yang sama, perasaan jijik terhadap produk-produk yang menggunakan babi tetapi telah berubah bentuk, kurang menarik perhatian.

Terbaru apabila Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia mendedahkan tentang penemuan mengejutkan iaitu asid deoksiribonukleik (DNA) babi dalam bahan ramuan Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder yang digunakan oleh syarikat Puratos Malaysia Sdn. Bhd. Dan lebih memeranjatkan lagi ialah apabila blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia turut mendakwa, bahan-bahan tersebut menjadi bahan-bahan utama yang digunakan oleh rangkaian kedai pembuat kek terkenal yang sebahagian besar pelanggan mereka adalah masyarakat Islam.

Laman web www.halal.gov.my milik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyebut, mesyuarat yang diadakan pada 12 Mei lalu memutuskan permohonan Puratos Malaysia Sdn Bhd adalah tidak berjaya berikutan penemuan DNA babi berkenaan.

Jakim turut menyenaraikan bahan makanan itu digunakan rangkaian kedai kek berkenaan.

Dari semasa ke semasa, sama ada secara sedar atau sebaliknya, umat Islam di negara ini sedang diancam dengan babi di dalam makanan mereka. Daging babi tidak perlu lagi dimasak dan dihidangkan dalam bentuk daging babi, sebaliknya elemen-elemen babi boleh didapati dengan mudah termasuklah pada berus lukisan.

Baca seterusnya...

Tiada ulasan: