Khamis, 14 Julai 2011

PANAS!! ANWAR MAHUKAN REVOLUSI!!


Dalam pertemuan singkat, dengan memakai ‘pendakap leher’ – Anwar sempat menyatakan rasa bangga bahawa BERSIH 2.0 hampir sahaja menjadi REVOLUSI. Mantap. Kali ini, kita tidak lagi bercakap mengenai ‘political spinning’ namun pengakuan seorang aktor politik hebat bernama Anwar. Setelah dikecewakan dengan sikap ISTANA yang mendokong perjuangan komersil UMNO; Anwar menganggap tidak ada lagi wujud keperluan untuk institusi ISTANA wujud bagi kepentingan rakyat. Tidak ada.

Justeru, Anwar secara jelas mengatakan bahawa dia baru sahaja HAMPIR mengetuai sebuah REVOLUSI. Hampir. Anwar memang menghajatkan wujudnya revolusi agar jalan pintas untuk ke Putrajaya akan nampak lebih jelas dan menjanjikan. Anwar tidak boleh lagi bertangguh – kerana terlalu ramai yang sudah menghimpitnya, mengharapkan sesuatu daripada perjuangan mereka selama ini.

Apakah anda fikir, tokoh korporat yang mengelilingi Anwar jujur dan ikhlas? Apakah anda fikir, ‘tycoon’ Cina yang ada dekat dengan Azmin semuanya melakukan semua ini demi ‘perjuangan’ dan idealisme?

Anda pastinya silap. Semua tokoh ini menantikan ‘renaissance’ politik Anwar yang sekaligus dapat mereka peroleh kekayaan yang berterusan. Itu sahaja. Mungkin situasi sama berlaku dalam UMNO; tidak boleh dinafikan – tapi SISTEM KERAJAAN apa sebenarnya yang Anwar perjuangkan masih lagi kita tidak mampu khayalkan.

Anwar mahu membawa imej Che Guevara. Anwar mahu membawa imej reformis. Anwar mahu membawa imej pejuang kemiskinan. Anwar mahu membawa imej kelompok tertindas. Seklaigus, ia boleh diterjemah dalam bentuk kemarahan rakyat kepada kerajaan.

Anwar pastinya berdoa agar salah seorang kanannya MENINGGAL di hari terlaksananya BERSIH. Lebih baik kalau nyawa Ambiga sendiri diambil. Maka, revolusi yang Anwar mahukan akan terlaksana dengan sendiri. Doa Anwar tidak termakbul. Malahan, makluman awal bahawa Anwar tercedera terkena gas pemedih mata merupakan PENIPUAN yang sangat menjijikkan. Anwar sihat walafiat. Tidak ada apa yang terseliuh dan tergeliat sekalipun.

Sebab itu, Anwar pantas mengarahkan agar anak muda cepat membaca karya Jose Ortega Y Basset; REVOLT OF THE MASSES – bagi merealisasikan niat REVOLUSI yang Anwar impikan. Inilah impian lama Anwar. Mahukan kerajaan tumpas dan dibawa ke jalanan. Dalam sejarah Asia Tenggara, rasanya Singapura dan Malaysia sahaja yang masih terselamat daripada REVOLUSI – baik jalanan; mahupun terpimpin oleh elit politik yang ada.

The old democracy was tempered by a generous dose of liberalism and of enthusiasm for law. By serving these principles the individual bound himself to maintain a severe discipline over himself. Under the shelter of liberal principles and the rule of law, minorities could live and act. Democracy and law- life in common under the law- were synonymous. Today we are witnessing the triumphs of a hyperdemocracy in which the mass acts directly, outside the law, imposing its aspirations and its desires by means of material pressure. It is a false interpretation of the new situation to say that the mass has grown tired of politics and handed over the exercise of it to specialised persons.

BERSIH hanyalah alat Anwar untuk mewujudkan suasana ‘hyperdemocracy’ yang akhirnya boleh diterjemah dalam bentuk REVOLUSI!!!

Gelagat Anwar

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Revolusi kote hang lah Anuwar.. Revolusi belalai gajah ..