Khamis, 20 Oktober 2011

BONGKAR!! Kenapa Kaum cina sokong Dap tetapi tidak MCA dan Gerakan?



Artikel ni Mc pernah terbitkan di sini tapi Mc ada sikit perubahan mengenai apa maklumat baru yang Mc dapat.

BN memperjuangkan kemajuan kepada Negara. Sekaligus cuba meningkatkan ekonomi pada semua rakyat Malaysia. Tentunya kemajuan akan dicapai setelah ekonomi negara meningkat dengan baik. Jika ekonomi negara meningkat dengan baik, sudah tentu rakyat mempunyai peluang pekerjaan yang banyak. Malah pelabur dari luar negara juga akan datang buat bisnes disini.

Kerajaan Malaysia sekarang sedang berusaha sebaik mungkin untuk majukan ekonomi, menambahkan pelaburan asing dan memastikan negara berada ditahap terbaik untuk dibangunkan. Buktinya sekarang, Ringgit Malaysia bertambah kukuh dipersada antarabangsa. Semakin hari, semakin 'mahal' nilai RM di dunia. Dari rm3.80 kini sudah rm2.95 perdollar Amerika. Insyallah kalau ekonomi negara kita tidak diganggu oleh penyangak antarabangsa, kita boleh terus kedepan.

Mc taknak mengutuk kaum cina. Anggaplah ini pandangan peribadi Mc, sememangnya peribadi pun. heh!..


Kaum cina memilih Dap atas dasar mahukan perubahan dalam sistem perlembagaan dan juga dasar kerajaan. Mereka mahu semua rakyat Malaysia tidak kira melayu, cina, india atau mana-mana kaum adalah sama rata sahaja di Malaysia. Punca inilah yang menyebabkan BN kalah sekarang.

Mereka menganggap kerajaan persekutuan sekarang yang diwakili oleh BN, tidak membela kaum cina. Kaum cina tidak mungkin dapat 'lebih' daripada apa yang mereka dapat sekarang jika Malaysia masih dibawah kerajaan Barisan Nasional. Isu ini yang kerap dimainkan oleh DAP dan semua ini diajar dan diluluskan sendiri oleh Anwar dan Pas.

Dulu Dap sudah pun memperjuangkan semua kesamarataan ini dengan Malaysia Malaysiannya, tapi mereka tidak seberani sekarang. Apabila ada melayu yang menyokong untuk merogol hak orang melayu sendiri, barulah mereka berani menyentuh dan merogolnya.

Mc sendiri pernah disoal mengenai pembelian rumah, kenapa Melayu ada diskaun dan cina tak ada. Pasal UiTM, pasal ASB dan lain-lain lagi. Bila Mc cakap itu keistimewaan 'bumiputra' dan semua ini dijanjikan dan dipersetujui semasa sebelum merdeka lagi.

Nak tau puak ni kata apa?

Mereka kata "itu orang yang tandatangan janji sudah mati pun, sekarang kami cina orang Malaysia. Kami lahir sini, mati pun sini. Kenapa perlu beza-beza antara kaum? Kasilah semua sama. Apa melayu dapat, orang lain boleh dapat juga".

Bila Mc terangkan kenapa itu dan kenapa ini, mereka tetap berdegil dan mahu rakyat Malaysia disamaratakan. Bagi mereka Kerajaan Malaysia sekarang tidak dapat membantu kaum cina mendapat lebih daripada apa yang mereka dapat sekarang. Kalau mereka memilih Pakatan Haram, Anwar dan Dap menjanjikan lebih daripada apa yang BN janjikan. Kiranya selepas memegang kuasa ekonomi Malaysia, kaum cina sekarang nak kan pula kuasa politik.

Mereka akui, MCA dan Gerakan banyak menolong orang cina di Malaysia, seperti sekolah jenis kebangsaan, derma sana sini, persatuan cina bawah MCA dan Gerakan banyak membantu kaum cina dari segala segi, kiranya MCA dan Gerakan sudah membantu ketahap limit, hinggakan tidak ada apa yang boleh mereka buat lagi.

Sedangkan Pakatan Anwar dan Dap, menjanjikan pulangan yang lebih lumayan. Andaikata bernasib baik, kaum cina akan kuasai politik di Malaysia pulak.

Selepas dah dapat kuasa politik, apa pula yang mereka nak? Jadi PM gilir-gilir kah?

Mc amat rapat dengan kaum cina. Mereka memang rajin bekerja, bahkan susah nak cari Melayu yang rajin macam diorang. Dulu mereka cuma minat buat bisnes dan buat duit, tetapi sejak ada Dap dan Pakatan Haram yang dok meracun kepala otak diorang supaya mintak lebih. Sekarang mereka sudah berani mahu minta lebih.

Ini semua salah Anwar PKR dan Pas. Mereka ini yang janji untuk sanggup gadaikan 'harta' melayu demi menarik undi kaum cina. Malah Dap pulak memainkan peranan sebaik mungkin untuk meracun dan menyebarkan dakyah mereka dengan mendakwa kerajaan sekarang tidak akan membela kaum cina.

BN hanya akan perolehi undi kaum cina jika bersetuju buat apa yang Pakatan Haram buat. Gadaikan hak melayu dan kesamarataan.

Masalahnya sekarang, misalnya katakan kita boleh bagi 'hak melayu' dan samaratakan semua. Apakah orang tamak macam mereka ni takkan minta lebih lagi nanti?

Agak susah BN nak pancing undi kaum cina sekarang ni. Kerana mereka lebih berminat dengan 'tawaran' yang ditawarkan oleh Dap berbanding tawaran 'kemajuan' oleh BN.

Tapi sanggupkah kita Melayu merempat untuk kesenangan orang lain? Situasi sekarang umpama, seorang yang ada kereta besar, minta helmet pada penunggang motor. Nak bagi ka?

Lu fikirla sendiri.. he he he..

P/s: lu orang sudah kaya maa.. lagi mau tamak ka? aiiyaa..

Mctheory:
Orang cina mati pun boleh guna duit laa.. lupa plak..

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya bekerja di kilang intel di pulau pinang. Hampir 90% jawatan jurutera dan keatas di hampir kesemua kilang di bayan lepas ini adalah dari kaum cina. Adakah ada suara2 dari orang cina yang ingin mensamaratakan keadaan ini. Jangan disalahkan orang melayu kerana mereka tidak di beri ruang untuk menjawat jawatan tersebut atau di sisih bila menjawat jawatan tersebut. Tidak hairan la jika semua rumah kos tinggi di pulau pinang dimiliki oleh kaum cina kerana remaja2 melayu lepasan politeknik atau mara hanya berjawatan technician saja. Bagi saya, kalau hancur ekonomi pulau pinang, maka hancur la kaum cina di sini.

praha2 berkata...

eden dah selalo cakap-tok PM tolong lotak oran UMNO dimano majoriti nyo oran melayu. kito pilih oran kito. walaopun tok PM kato winnable candidate jangan gadaikan marah oran melayu dan hak oran melayu. winnable candidate does not mean the people will vote for him/her. tengok apo jadinyo Grik? sekarang Gerakan tak mau lopeskan kurusi tu. pada hal nyo kerusi tu hak UMNO. nah saipo nak jawap. Tajol Rosli jawab?

Pakcu Rantau Panjang berkata...

Salam buat tuan dan semua.

Pakcu bukan nak komen banyak-banyak tapi memadailah kalau kita sesama kita yang sering meludah sesama sendiri hingga sanggup pula membiarkan bangsa lain jadi hidung tinggi , tak reti bahasa dan biadap.

Maka ruang yang terbelah ini diambil kesempatan bila antara kita terlalu memberi untuk menagih undi dari mereka hingga janji yang ditabur suatu ketika nanti pasti akan menjerat leher sendiri.....

Yang pasti masa itu antara kita akan saling tuduh menuduh dan mempersalalahkan orang lain untuk melepas diri sendiri hingga kita akan putih mata nanti. Dan inilah rencana yang YB-YB kita dok buat hari ini...baru padam muka..nasiblah Labu...walahualam

Tanpa Nama berkata...

dapat betis nak paha. dapat secupak nak segudang. kalau negara dah dihuruharakan perlembagaannya, ada jaminankah puak cauvinis ini akan dpt walau betis, walau secupak? apa lagi segantang? mereka dpt betis dan secupak itu krn keikhlasan org melayu islam yg memimpin sejak merdeka. kalau nuar , kit siang dan nicky ajis perintah, ada harapan dapat kumpul harta ka wahai puak2 cauvinis? lu pikir la sendiri...KONPOM TAK ADA PELUANG KRN TANAH MELAYU DAH JADI MCM SOMALIA

rahimah berkata...

pernah juga kerja di bank.. ramai org2 cina diberi keistimewaan.. org melayu?? nasib baik ada sorang kakak melayu duk kt HR, diala yang banyak bantu untuk urusan sumber manusia org melayu keje di bank tu.. harap bangsa lain? makin ditekannya bila kerja... lagi2 klu x achieve target..
ada kesamarataan ke tu klu diorg masih minta2 kesamarataan??

Tanpa Nama berkata...

SAYA HARAP ORANG MELAYU PILIH LAH BN PASAL BN MEMBELA SEMUA KAUM .JANGAN JADI MCM SINGAPURA TANAH MELAYU DIJAJAH.BILA DIJAJAH SI BANGSA INI RAKUS DAN SUKA TEKAN ORANG.SO ORANG MELAYU UNDI BN.BIAR LAH SI BANGSA RAKUS INI NAK CAKAP APA.PASAL KALAU DIA BERKUASA HAK MELAYU PUN BUKAN SAJA DI PULAU MAKA DI TINDAS.INGAT KITA MELAYU TERLAMPAU BAIK BOLEH SHARE . CUBA MELAYU BUAT ANGKARA INI DI CHINA MESTI DIHALAU BALIK.LAGI PUN SIAPA JEMPUT MEREKA DATANG KE MALAYSIA BUAT KACAU NEGERI ORANG.MEREKA DATANG TANPA IZIN DAN TIDAK DIPELAWA OLEH ORANG MELAYU.DAH DAPAT KAKI NAK BETIS PULAK.BERHATI2INI BANGSA YANG BANYAK TIPU DAYA THAT WHY MEREKA KAYA.
UNTUK PENGETAHUAN UMUM BANGSA INI TIDAK DISUKAI OLEH ORANG PUTIH AUSTRALIA KERANA MERAMPAS TANAH DAN MENIAGA ORANG DI SANA.
ORANG MELAYU BELILAH BUATAN ORANG MELAYU.PASAL KALAU KITA TAK BELI DARI BANGSA SOMBONG INI SO MEREKA TAK KAYA DAN BERLAGAK.
ORANG MELAYU SUPPORT MELAYU PUNYA BUSINESS.JGN DENGKI DGN EACH OTHER.PASAL SI BANGSA INI RASIS.SAYA PERNAH BERKERJA , KAWAN DI NEGARA YANG DULU TANAH NYA ORANG MELAYU PUNYA.MEREKA RASICTS AND BERLAGAK BILA BERKUASA. TAK INGAT ORANG LAIN.TAMAK,RAKUS DAN BERLAGAK.SO BERHATI2 ORANG MELAYU .AMBIL BN UNTUK MASA DEPAN YANG CERAH.PSL BN ADIL BUKAN SAJA BELA ORANG MELAYU TAPI KASI CHANCE PADA KAUM LAIN.KAUM LAIN HARUS SEDAR AKAN PERKARA INI.TERUTAMA BANGSA CINA PASAL KALAU PARTI LAIN PEGANG BANGSA CINA AKAN MISKIN JUGAK.
dari cyber wira

yus berkata...

Ya semua betul2 kata2 diatas...kalau betul lah cina mahu hak sama rata...boleh tak dia bagi hak sama rata juga dekat bidang swasta..yang diorang terajui...contohnyer di kilang2...kenapa kaum dia di beri gaji yang lebih sedangkan ada juga melayu yang lebih baik dan rajin...kenapa diorang bagi mcam tue...sebb cina dia tak ckp diorang rasis..tapi dia buat...berlainan dengan org melayu...cuma bercakap...rasis..tapi tak buat pun..

Tanpa Nama berkata...

Selesai kn Pengkhianat anwar ibrahim dan nik aziz....dulu