Sabtu, 17 Disember 2011

LAAA EHH!! TAFSIRAN AYAT KAMAL SAIDIN MENARIK UNTUK KITA BACA!!

Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman. (an-Nisa’; 141)

Allah SWT menjelaskan kepada kaum Muslimin, bahawa orang-orang munafik itu senantiasa menunggu-nunggu peluang yang baik yang menguntungkan diri mereka.

Mereka mencari-cari kesempatan bila akan terjadinya peristiwa yang menimpa kaum Muslim ini dengan harapan supaya kekuatan Islam akan hancur dan kemenangan kepada orang-orang kafir



Itulah sebabnya maka apabila kemenangan diperoleh kaum Muslimin mereka mengaku bahwa mereka membantu kaum Muslimin, agar mereka memperoleh kesempatan untuk menikmati kemenangan itu tetapi sebaliknya apabila kemenangan berada di pihak orang-orang kafir merekapun mengatakan bahawa mereka berusaha dengan keras untuk membantu mereka dalam menghadapi serangan-serangan kaum Muslimin

Ini bermaksud supaya mereka dapat memperoleh bahagian dari kemenangan tersebut.

Jelaslah bahawa perbuatan orang-orang munafik itu adalah semata-mata untuk memperoleh keuntungan, tetapi tidak mahu menanggung risikonya.

Dengan demikian mereka ingin mendapatkan keuntungan-keuntungan tanpa berusaha dan ingin menyelamatkan diri tanpa bersusah payah.

Maka Allah SWT menegaskan kepada kaum Muslimin bahawa Dia akan menentukan di hari kiamat siapa-siapa di antara mereka yang betul-betul beriman dan melaksanakan perintah Allah dengan ikhlas, dan siapa yang munafik yang pura-pura beriman tetapi di hatinya langsung tidak berminat kearah itu


Allah akan memberikan pahala kepada siapa yang berhak menerimanya, dan juga akan memberikan siksaan kepada siapa yang berhak menerimanya.

Dan Allah SWT menjanjikan kepada kaum Muslimin bahawa selama orang orang Muslimin itu tetap berpegang kepada agama melaksanakan apa yang diperintahkannya dan menjauhi apa yang dilarang, serta berusaha menyiapkan apa yang diperlukan untuk pertahanan agama, nescaya Allah akan menjamin kemenangan mereka, dan sedikitpun tidak akan memberikan jalan kepada orang-orang kafir untuk memperoleh kemenangan atas orang-orang mukmin.

Sg. Rapat Online

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terbaik dari ustaz....

mudah2an ada yg buka mata...

Tanpa Nama berkata...

Semoga Allah memberkati perjuangan kita menentang mereka yang bersekongkol dengan kafir yang zalim.

Tanpa Nama berkata...

Kamal kerap-kerap sikit balik Pendang.PASPendang dah berterabok. Mai sama-sama kita bungkus depa.Mat Sabu atau Mahfuz kalau berhajat nak diTALKINKAN silalah bertanding disini.Dr Yati dah lari naik bukit. Dato Rozai kena kerja kuat lagi berganding tangan dengan Dato Man Bedoi.Insya Allah PRU 13 kita bagi 3 - 0

hangkedee berkata...

Kalu ramai lagi pelapis sperti beliau tentu lebih mantop....tapi sayang pelapis hanya tidur di serembi.