Sabtu, 31 Disember 2011

SELAMATKAN MADRASAH SALIHIAH!! APABILA DR MASHITAH VS MAHFUZ OMAR!!

Sejak khabar angin mengatakan Dr Mashitah nak bertanding di Pokok Sena. Mahfuz Omar nampak semacam panas saja dengan Dr Mashitah. Bila Dr Mashitah keluar kenyataan, dia Mahfuz mesti tunggu masa nak balas pulak.

Kerajaan Pas Kedah perlu menggunakan kaedah fiqh yang lebih menyeluruh iaitu mengutamakan 'maslahah ammah' atau kepentingan awam berhubung keputusannya mahu merobohkan Madrasah Salihiah.


Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri,Datuk Mashitah Ibrahim berkata, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan kaedah 'istibdal' (wakaf gantian) terhadap tanah wakaf khas milik madrasah itu untuk meneruskan keputusannya.


"Walaupun beliau (Azizan) hendak 'istibdal' tanah wakaf khas itu tetapi beliau tidak boleh tolak kepentingan orang ramai yang menuntut madrasah itu dikekalkan. Pucuk pimpinan negeri perlu bijak kerana dalam pemerintahan, pokok pangkal dalam membuat keputusan adalah mengutamakan 'maslahah ammah'," katanya.


Mahfuz berkata orang ramai tidak perlu terkejut dengan keputusan meroboh Madrasah Salihiah kerana Masjidil Haram, di Mekah pun dirobohkan untuk diganti dengan bangunan baru.

"Beritahu Datuk Mashitah, Masjid Chin di Masjidil Haram, Mekah pun orang robohkan," ujarnya sambil ketawa.

Apa yang Mahfuz tak faham, ialah di Masjidil Haram, roboh masjid ganti masjid. Tapi dalam kes Madrasah Salihiah ni. Kerajaan Pas Kedah roboh Madrasah ganti dengan shopping kompleks. Walaupun ada surau ganti, tapi kita pun tak tahu surau ganti tu duduk atas tanah atau atas angin.

Itu yang kita pertikaikan, apa salahnya kalau ubah plan dan plan itu tidak menganggu Madrasah. Kalau nak roboh pun, robohlah tapi bina balik madrasah baru yang lebih canggih atas tanah wakaf tu.

Pas sengaja memutarkan fakta. Kita menghalang perobohan kerana tidak mahu tanah wakaf itu di ambil. Paling penting tanah wakaf tu.

Mahfuz-Mahfuz.. apa hang ingat hang bijak sangat ka?



McTheory:
Puak Pas ni jenis otak letak kat lutut kot..

5 ulasan:

C L J berkata...

MADRASAH BERUSIA LEBIH 100 TAHUN ITU ADALAH FAKTOR SEJARAH. KALAU SEKITARNYA NAK DIKOMERSILKAN ELOKLAH MADRASAH BERSEJARAH ITU TURUT MEMAINKAN PERANAN MENARIK MINAT ORANG RAMAI UNTUK MENGINGATI SEJARAH KEUTUHAN/KESUNGGUHAN SUMBANGAN PEWAKAF (RAKYAT) TERHADAP PERKEMBANGAN ISLAM. WALLAHUAKLAM.

Tanpa Nama berkata...

mahfuz mana reti...spm pun tak ada sebab bangang mengaji.melancap pandai lah dia

Tanpa Nama berkata...

Mana maklumat terkini..x ada pun..ke umprono je yg kecoh lebih..waduh2 goana ngak ada sambutan

Tanpa Nama berkata...

PASPORK mana suka himpunan aman..
PASPORK suka himpunan GILABABI yg diketuai oleh KAFIR..
lepastu beli pencelup merah..tuang atas kepala.. buat2 rebah..jatuh...MATI..
lepas habis drama.. pak lebai PASPORK akan bangun sambil gelak2..

peranagi mcm SIAL kan..PASPORK..

Isu Madrasah ini tk usah lah irsau sama ada org yg dtg tu sikit atau banyak ke himpunan itu sbb kita maklum.. akhir zaman ni sedikit bilangannya org yg IKHLAS dgn agama..

Allah tkpndng pd bilangan..spt dlm konsep demokrasi barat yg meletakkan ANGKA.

Nabi Nuh berdakwah 900 tahun.. tapi taksmpai 10 org yg beriman.. skrg di akhir zaman..Allah himpunkan balik peristiwa2 umat2 dahulu berada di zaman ini..

so.. kepada PASPORK.. kalaulah Madrasah itu bejaya dirobohkan dgn kezaliman MB Laknat tu.. jangan risau.. BALASAN ALLAH TA'ALA PASTI akan tiba.. MB dan anak cucu dia pn pasti akan kena musibah ini!

Jangan angkuh dan bohong dimuka bumi Allah!

Belajaq bab Qawa'id Feqh dulu.. baru tau AULAWIYAT hukum..

tp otak bodo mcm MAHPOZ mana reti bab2 ni.. dia tau SONDOI-JILAT.. saja!!

praha2 berkata...

nak kato apo? kan mr bean?