User Online

Politics Blogs

Post Terbaru!!

Kempen LIKE Page!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Rabu, 28 November 2012

HOT! #IsuAirSgor: Khalid Gagap Sabotaj SYABAS Untuk Aniaya Rakyat Selangor!


Apa agaknya yang membuatkan Khalid Gagap MB Selangor yang paling haprak tu dendam sangat dengan SYABAS? Mungkin disebabkan SYABAS menolak tawaran Khalid untuk membelinya, lalu Khalid merancang untuk menekan SYABAS dengan menyekat dari sudut kewangan.

Khalid selalu menuduh SYABAS gagal dan tidak buat kerja, kerana gagal menyelesaikan masalah NRW tetapi sebenarnya masalah itu berpunca dari Khalid sendiri.

Khalid menyekat dan membekukan perbelanjaan modal SYABAS, namun Khalid tidak mengakuinya. Khalid menafikan bahawa dia pernah membekukan kewangan SYABAS.

Khalid mendakwa bahawa dia tidak pernah membekukan perbelanjaan modal atau “capex” syarikat konsesi air Selangor, SYABAS, yang mengakibatkan syarikat itu menghadapi masalah untuk mengurangkan peratus air tidak terawat (NRW) di negeri itu.

Mungkin Khalid boleh menafikan di Sidang Dun dengan berbohong begitu, namun fakta membuktikan segala. Khalid lah individu yang bertanggung jawab atas segala kesulitan kewangan yang SYABAS hadapi.

Sejak Khalid menjadi MB pada Kerajaan Negeri Selangor, Khalid telah membekukan capex sebab nak selesaikan penstrukturan. Untuk pengetahuan semua, perbelanjaan modal atau capex adalah untuk menambahbaikkan infrastruktur air di Selangor termasuklah mengganti paip-paip lama.

Macam mana nak minta pinjaman nak gantikan paip-paip lama kalau capex dibekukan. Lepas tu nak cakap kalau tak ade duit, pulangkan Syabas kat kerajaan negeri.

Khalid pun akan buat benda yang sama nak kurangkan NRW dan sudah tentu pinjaman akan dibuat daripada Kerajaan Persekutuan jugak. Oops terlupalah kerajaan negeri duitnya berkoyan, takper boleh lah pakai duit tu. Tak payah bayar duit ibu tunggal yang tengah melalak tu ataupun saman air percuma yang makin bertambah.. Kalau tak cukup kita jual lagi asset..

Kalau dah macam tu, capex dibeku boleh ke SYABAS dapatkan modal bagi menukar ganti paip-paip lama itu. Syabas buat apa yang kritikal lah dulu!!

SYABAS tidak meminta bantuan kewangan daripada Kerajaan Negeri Selangor. SYABAS hanya mahu Khalid meluluskan capex, bukannya dari wang Kerajaan Negeri. SYABAS tak 'kebulur' duit rakyat macam Khalid dan kroninya dok sapu tu.

Sudah la hutang Khalid kepada SYABAS sebanyak 2 billion tidak dibayar, cubaan melakukan pinjaman pula disekat, kejam betul si gagap ni.

Sebab tu Khalid sengaja mensabotaj dan memberi tekanan kepada SYABAS, atas sebab itu dia nak ambil alih Syabas, penstrukturan cuma satu helah.

Khalid mengunakan alasan penstrukturan semula air Selangor, untuk membekukan pinjaman dari tahun 2009 hingga 2012 dan tahun 2014 akan datang. Dalam jangkamasa tersebut, SYABAS terpaksa menangguhkan perancangannya untuk mengawal NRW.





Nak kata Khalid tak tahu pasal pembekuan ni pun tak masuk akal gak. Kerajaan Negeri tuan empunya Syabas dengan pegangan 30%, mestilah dia tahu Syabas tak boleh “bergerak” tanpa modal. Dalam board meeting lebih 4 tahun lepas tak pernah discuss ke?

Jadi sebenarnya, siapa yang rugi? Mungkin Kerajaan Negeri tidak mengalami kerugian apa-apa pun, namun pembaziran air yang terbuang, walaupun jumlahnya tak banyak, namun jika bertahun-tahun sudah tentu ia melibatkan bergelen-gelen air terawat hilang begitu saja.

Siapa yang rugi? Tentunya rakyat negeri Selangor. Sudah la air di Selangor dijangka bermasalah, berlaku pula pembaziran air diantara sambungan paip, Mc rasa ia akan lebih bermasalah jika perkara ini dibiarkan lama.

Sebab itulah di dalam laporan tahunan Puncak Niaga, sejak tahun 2008, membuktikan bahawa syarikat itu gagal mendapatkan “capex” disebabkan tindakan Khalid yang membekukan kelulusan pinjaman atas alasan penstrukturan semula air di Selangor!

Bukan sebab SYABAS tak pandai buat kerja, tapi Khalid dan kroninya yang sabotaj!!

Apa la busuk sangat hati perut si Khalid gagap ni. Sudah la sekat kewangan, tak bagi buat Langat 2 pulak tu. Jadi macam mana air di Selangor nak stabil?

Selagi ada Khalid jadi MB, jangan harap la masalah ni nak selesai. Benda penting pun dipolitik, apatah lagi benda lain.

Susah-susah, rakyat Selangor hantar saja si Khalid ni pencen awal. Bagi dia jadi MB terakhir pada PRU yang akan datang kelak! Habis cerita!

McTheory:
Orang tak sekolah macam Khalid ni, mau ajar macam tu je

0 Komen Pembaca:

Kempen LIKE!!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Popular Posts

Arkib Blog

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review