Khamis, 28 Mac 2013

#IsuAirSgor! Sombong Selangor Bebankan Rakyatnya!

ini hanya lakonan.. kata Khalid..

Mc pelik dengan Xavier, orang nak tolong pun salah! Negeri Sembilan tawarkan Selangor bantuan untuk salurkan air jika perlu, namun bantuan Menteri Besar Negeri Sembilan ditolak mentah-mentah dengan gaya sombong bebal oleh Selangor.

Sebagai negeri berjiran, tak salah Negeri Sembilan tawarkan bantuan, sebab mungkin Menteri Besar Negeri Sembilan tengok rakyat Selangor menderita tak cukup air. Adalah pelik kerana negeri lain yang berhampiran mewah air, tidak ada masalah, namun Selangor negeri maju, hidup susah mencari air serupa di padang pasir.

Sikap tanggung jawab dan kasihkan rakyat (walaupun negeri lain) menyebabkan Haji Mohamad Hasan (MB Negeri Sembilan) simpati dengan nasib rakyat Selangor dibawah kepimpinan si bebal Khalid Gagap.

Sekarang ni sudah ada beberapa tempat di Selangor mengalami masalah air. Bukan sehari tau, dah berminggu-minggu. Terbaru, budak-budak IPTA kat UiTM kampus Puncak Perdana serta kawasan sekelilingnya. Ni dah dekat dengan pejabat Khalid. Tak gi tolong ke angkat air?

Cuba bayangkan bagaimana hidup kita bila tiada bekalan air. Ini yang dikatakan Kerajaan Negeri Selangor pandai jaga rakyat?

Setiap hari perlu menunggu air bantuan dari lori tangki Syabas untuk kegunaan harian. Bayangkan kalau rumah flat 4 tingkat yang tiada lif macam mana? Nak kena ambil baldi dari bawah berulang kali angkat naik ke tingkat atas.

Mc tak dapat rasa betapa kecewanya penduduk di situ. Penat lelah mereka mengangkut air. Kalau dapat mereka luahkan rasa, sudah tentu muka Khalid Gagap yang bakal mereka pijak. Sebab segala punca dan ketidak cekapan tadbir terletak dibahu Menteri Besar Selangor.

Itu yang dipanggil 'tidak memerlukan bantuan'? Sesungguhnya sikap sombong Kerajaan Negeri Selangor merugikan rakyat Selangor sendiri. Namun puak ni mana peduli nasib rakyat, kalau mereka peduli dah lama Langat 2 dibuat dulu. Tak perlu tangguh-tangguh.

Sesungguhnya dah lama Negeri Sembilan bantu Selangor dalam hal masalah air ni. Tahun lepas masa krisis air di Wangsa Maju dan Cheras pun, Negeri Sembilan ada hantar lori tangki air. Itu bukan dikira bantuan ke?
Kalau Kerajaan Negeri Selangor pandai jaga negerinya dengan baik, takkan ada orang nak sibuk-sibuk hal air ni. Contoh macam negeri dibawah Pakatan yang sememangnya tidak ada langsung masalah air ialah Pulau Pinang. Ada orang nak sibuk kacau dia? Tak ada, sebab rakyat dia perolehi air yang cukup.

Kalau tunggu Kerajaan Negeri Selangor nak baiki kekurangan air, mereka tak sudah-sudah dengan cadangan dan buah fikiran, sedangkan perlaksanaan kita tak nampak apa pun yang Kerajaan Negeri Selangor buat.

Dari beli syarikat konsesi ke membran teknologi, kemudian nak buka loji lama, lepas tu sibuk dengan forum air, lepas forum air balik ke nak beli syarikat konsesi. Balik-balik pusing ke masalah yang sama.

Kalau betul Kerajaan Negeri Selangor nak buat semua tu, selama 5 tahun mereka perintah kenapa tak buat? Kenapa nak tunggu sekarang?

Apa yang Kerajaan Negeri Selangor tau hanya cakap-cakap dan cakap. Kemudian bila ada masalah dan diserang oleh rakyat, mereka salahkan Kerajaan Pusat dan Barisan Nasional. Itu sajalah alasan mereka! Bangang sungguh!

Kalau rakyat Selangor rasa selesa dibawah pemerintahan Pakatan yang sungguh 'berjimat' air, nanti PRU undilah lagi Pakatan, sebab bukan senang nak dapat air free, lebih-lebih lagi dari lori tangki. he he..


McTheory:
Air free apa? air paip pun takdak!

Tiada ulasan: