Khamis, 21 Mac 2013

PANASS! #IsuAirSgor Air Liur Khalid Tak Cukup Untuk Tampung Kegunaan Air Selangor!



Sampai sekarang Mc menantikan tindakan drastik dari Kerajaan Negeri Selangor untuk tangani masalah air yang semakin meruncing. Nak kata tak pernah kena krisis air, baru dua bulan lepas dah kena. Tapi tindakan still 'zero'.

Khalid, bila kita soal dia mengenai masalah air di Selangor, dia akan sebut pasal penstrukturan air. Bila sebut pasal penstrukturan air, dia akan buka cerita kata Kerajaan Persekutuan halang dan Kerajaan Persekutuan tak bantu Kerajaan Negeri untuk beli syarikat konsesi.

Betul ke Kerajaan Persekutuan halang?

Sedangkan Kerajaan Persekutuan berlapang dada dan menyokong Kerajaan Negeri Selangor beli syarikat konsesi. Cuma nak beli tu, gunalah cara bisnes. Bincang harga yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak, baru beli, ini tidak, nak beli syarikat orang, tapi harga ditetapkan oleh orang yang nak beli. Dah tentulah tak jadi.

Nak kata Khalid buta bisnes, dia sendiri bekas 'CEO' yang hebat, kononnyalah. Tapi cara buat kerja, nak beli syarikat pun tak tahu. Kali terakhir Khalid buat offer nak beli syarikat air tu, pada tahun 2010. Selepas ditolak kerana harga terlalu rendah. Terus Khalid tak pernah buat tawaran lagi, cuma dok bercakap macam dia tawar syarikat konsesi tu tiap-tiap hari.

Khalid dan exco Kerajaan Negeri Selangor sebenarnya banyak bercakap dari bekerja. Masalah air yang serius pun dorang buat boleh buat main-main. Contoh semasa dalam forum air baru-baru ni. Faekah banyak bercakap dan berjanji untuk selesaikan masalah air, tapi untuk melaksanakan dia tak cakap pun nak buat macam mana.

Contohnya, dulu Khalid pernah mencadangkan untuk guna kaedah teknologi membran dan ‘Hybrid Off River Augmentation System’ (HORAS) di Selangor. Katanya, kedua kaedah itu alternatif lebih murah berbanding projek Langat 2 untuk meningkatkan kapasiti air.

Selepas itu Dr. Xavier diberi tugasan untuk 'handle' projek ini. Apa yang Mc dengar ayat terakhir Xavier mengenai projek membran tu, dia akan mengkaji dan selidik mengenai teknologi membran dengan keadaan di Selangor.

Selepas membran, pernah Kerajaan Negeri Selangor nak buka kembali loji lama yang telah tutup, nak bersihkan sungai dan pelbagai lagi cadangan. Namun sehingga ke hari ini, belum ada satu pun cadangan yang mereka telah buat. Semuanya hanya cakap kosong saja!

Apa yang mereka tahu hanyalah bercakap kosong didepan media, ceramah maki hamun, sebarkan maklumat palsu dan politikkan isu air ini habis-habisan. Kalau bab nak melaksana, memang tak nampak langsung Kerajaan Negeri Selangor ni berusaha untuk selesaikan masalah air.

Bila terjadi masalah dan gangguan air, Kerajaan Negeri Selangor akan cepat-cepat tuding jari kepada Syabas. Contohnya seperti masalah air di Wangsa Maju dua bulan lepas, disebabkan masalah rumah Pam. Kerajaan Negeri Selangor salahkan Syabas kerana tidak pandai menjaga peralatan dan jentera.

Sedangkan Syabas dianiaya oleh Kerajaan Negeri Selangor kerana menyekat CAPEX untuk bantu mereka terus beroperasi. Malah Kerajaan Negeri Selangor sendiri berhutang dengan Syabas.

Dalam keadaan tersebut, macam mana Syabas nak terus beroperasi dengan baik. Mujurlah Kerajaan Persekutuan telah membantu dengan peruntukan RM606 juta bagi melaksana pelan mitigasi di Selangor.

Plan tersebut mampu menangguhkan sekejap krisis air 2014 kepada 2016 dan ditambah pula peruntukan khas berjumlah RM120 juta memperbaiki infrastruktur air yang bermasalah untuk memastikan rakyat Selangor tidak putus bekalan air.

Kalau nak harap Kerajaan Negeri Selangor, dengar mereka cakap saja boleh la. Cukup hari dan tahun, rakyat Selangor terpaksa angkut air lagi la nampaknya. Selagi Langat 2 tidak dibina, selagi itulah risiko kekurangan air di Selangor tidak akan selesai.

Kalau nak rasa angkut air lagi lepas ni, boleh la undi si Khalid dan konco-konconya lagi!

Kat bawah ni Mc sertakan video terbaik untuk krisis air di Selangor


2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam tuan..
Mohon Pautkan link blog saya di bloglist tuan...

http://bersatuberubah.blogspot.com/

Demi Agama Bangsa dan Tanah Air Kita Sokong Najib Razak !!

Tanpa Nama berkata...

Ye x ye jugak kan!!! Kata nk bubar dun lps cap go meh ari tu dah dpt perkenan sultan bagai tp senyap jek.. Mmg hancing la mangkuk ni.. Eh tp besok d kira lepas cap go meh.. Mggu dpn lps cap go meh tau dpn pon lps cap go meh..oo khalid lupa nk bgtau lps cap gomeh thn brapa rupanya