Sabtu, 25 Mei 2013

PANASS!! Parti Barisan Nasional Nak Tukar Nama?


Parti komponen Barisan Nasional sedang menimbang cadangan untuk menukar nama parti itu sebagai sebahagian daripada proses evolusi selari dengan perkembangan semasa, antara nama yang sedang dipertimbangkan ialah Parti 1Malaysia.

Menurut sumber, ia bagi membolehkan keahlian secara terus bagi mengekalkan parti komponen yang telah dibentuk sejak 1973.

BN adalah pengganti kepada Parti Perikatan terdiri daripada Umno, MCA dan MIC yang merupakan tiga parti komponen utama gabungan itu.

Ia telah ditubuhkan pada 1951 dan didaftarkan pada 1957.

Perubahan itu bakal membawa evolusi kepada BN secara keseluruhan daripada sebuah parti komponen berasaskan kaum kepada satu parti pemerintah.

Menurut sumber, Umno telah berjaya mengembalikan kenyakinan rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) apabila memenangi 88 berbanding 79 kerusi pada 2008, namun parti komponen lain seperti MCA, Gerakan dan PPP tidak mencatatkan keputusan yang baik.

MCA hanya meraih tujuh kerusi pada PRU-13 berbanding 15 kerusi pada 2008.

PPP turut mencatatkan pencapaian yang lemah, dengan tidak memenangi sebarang kerusi Parlimen serta tidak berjaya menebus kembali kerusi yang mereka tewas pada 2008.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata beberapa nama telah dicadangkan setakat ini.

"Parti 1Malaysia, Barisan Baru, 1Barisan Malaysia dan Organinasi Rakyat Malaysia Kebangsaan," katanya kepada The Star.

Bagaiamanapun, beliau menafikan sebarang yang disenaraikan itu nama telah dipilih.

Beliau berkata satu kajian mendalam akan dilaksanakan bagi memastikan bahawa mengubah struktur asas parti ialah satu cadangan yang munasabah sebelum isu menukar nama baru parti itu akan diatasi.

McTheory:
Tukar nama? Korang setuju ke?

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku TIDAK setuju kerana:

1. Dilihat sebagai usaha nak sematkan mca, gerakan, ppp dll yang dalam keadaan nazak.

2. Parti-parti nazak ini hanya jadi beban kepada umno.

3. Tukar nama baru bolehkan meteka turut sama dapat hasil perang padahal mereka tidak ikut perang.

4. Bagaimana rupa bendera mca, gerakan, mic, ppp...? Mereka lena nyorok belakang bendera BN. Tak nampak kewujudan di kawasan tapi dapat kawasan bertanding lanyaran persefahaman 'kongsi kuasa'. Porahhhh....

5. 1Malaysia bagi aku adalah gagal. Yang nyata, 1M tidak dihargai 1FAP/Cina.

Ingatlah menteri bandaraya bahawa BN diangkat oleh orang-orang luar bandar! Memang mereka ini tak petah dan menonjol dalam menentukan halatuju BN, tapi mereka ada kuasa undi dalam pru14.

Fahamilah aspirasi mereka (Jangan syok sendiri)

sandokan berkata...

Identiti Melayu melalui UMNO akan terus terkubor. Itulah harapan komponen2 sepet dalam BN. Jangan terlalu teruja dgn idea2 yang akan memakan diri sendiri.

Mereka tidak dapat hapuskan ketuanan Melayu melalui DAP(PRU13),kini mereka akan lalukan melalui BN sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Masih sebok nak menolong mata sepet ke KU Nan? Nasihat sikit kat Najib n his wife yg sayang sangat kat mata sepet tu, orang Melayu tak nak dengar hal tukar nama lah tukar wajah lah, sama je selagi mata sepet khianat tunjuk depan muka manis mulut manis tapi belakang hati busuk nak tumbangkan Melayu! Sudah2 lah membela biawak hidup. Kalau tak sebab kami orang Melayu yg sederhana ni, dah lama awak semua kojol dalam politik tau. Dah diludah, dimaki, disepak2 dan disumpah seranah malah diboikot barangan dan syarikat Melayu dan telah mendiskriminasikan graduan2 dan pekerja2 Melayu disyarikat2 kepunyaan si mata sepet masih lagi Ku Nan dan geng2nya nak angkat kasi muka kat mata sepet!? Nak cabar kesabaran kami orang Melayu sejati ni buatlah perangai!

Harimau Kumbang berkata...

Tak nampak ke ? Buta atau Bebal sangat haa..? Masih tak sedar lagi ke tipu daya bangsa pemakan bangka nii ? Dah terjelepok masih di awangan lagi.
Insaf lah para Pemimpin dan para Menteri yang mendapat mandat daripada rakyat yang memberi engkorang kuasa untuk memacu gerak negara...
Kami dah letih.Tengok aje bila ISA takde...apa jadi ?
Read between the lines ...

Tanpa Nama berkata...

Masih nak 'ego' lagikah pimpinan2 UMNO???!!!
Kalau konsep 1Malaysia atau BN dijadikan satu parti???...
1. UMNO akan pupus!!!
2. Orang Melayu akan mencari pilihan..PAS atau PKR...kalau pun ia..Melayu akan duduk dalam parti komponen Pakatan tetapi tidak ada kekuatan pun setakat ini???
3. Orang2 Cina sudah sedia untuk duduk dalam satu parti DAP yang membentangkan permaidani merah untuk mereka....
4. Orang India akan memilih yang kuat dan selalu memikirkan advantage ..sudah tentunya yang banyak memberi laluan mudah kepada kaum dan agama mereka.. sendiri fikirlah...
5. Akan wujud nanti Blok BN/1Malaysia...dan satu lagi blok bangsa 'bukan Melayu Islam'.....!!!!!
6. Pakatan dah dapat gugurkan ISA!!! lepas ni Mansuh Dewan Negara...dan la ni komponen BN sendiri cadang agar ada parti yang berteraskan Melayu Islam termansuh dengan secara halus.....bravo!!!
7. Orang Melayu yang hardcore dengan perjuangan alif, baa, ta... akan bergiat dalam NGO Melayu.....tak boleh tanding pilihanraya pun...
8. Masa tu orang2 Cina, India dan kuli2 Melayu, buat pesta tanam beramai2 batu2 serpihan Istana Raja, Menara Mesjid dan keris/ lembing di pantai2 Semenanjung
Malaysia!!!???
Apalah nasib Melayu??? apalah nasib UMNO????!!!!

Harimau Kumbang berkata...

Ku Nan...tak layak menjawat jawatan Setiausaha Agong UMNO dan Menteri Wilayah...Beliau gagai sebab tak SETIA dan USAHA...
Susah sangatkah nak faham maksud Si Sepet tu,dia nak gabung semua parti dalam BN...dengan cara halus UMNO lenyap dan terhapus...
Macam mana Najib boleh lantik dia lg,sedangkan ada yang lebih layak dan lebih banyak berusaha
memartabatkan UMNO di Wilayah ni ??
Adakah 4,000 lebih yang mengundi pembangkang di Putrajaya itu benar2 penyokong PR atau undi protes terhadap calon BN iaitu Ku Nan ??


Tanpa Nama berkata...

Tak setuju, Umno kena fikir mereka menang kerana sokongan orang melayu bukan kawasan bandar , perkuatlah genggaman ini jagalah hati mereka dan beri apa yang sepatut mereka dapat dan nikmati,jangan ikut parti yang tunggu untuk dimatikan oleh kaum mereka sendiri di BN seperti MCA.Gerakan dan PPP,mereka menang pun undi Melayu begitu juga MIC, mana ada majoriti India ,berlagak saja lebih, nak meminta macam-macam.Kalau bubar pun yang untung parti-parti yang nazak ni, mereka sendiri kena fikir macam mana hendak raih kembali undi kaum mereka, takut mereka inilah yang menikam UMNO di belakang.Jangan ikut macam PKR dan PAS, yang ikut rentak DAP yang hendak berkuasa.Umno kena fikir jangan sampai Melayu muak dengan sifat selalu mengalah dan baik hati UMNO terhadap parti-parti ini dan jangan sampai melayu memberontak tak undi UMNO dah.

Tanpa Nama berkata...

Amat jelas, ramai pimpinan atasan umno pusat dan negeri gagal merasai denyut nadi pengundi mereka. Nyata aspitasi mereka berbeza dengan kita. Populisss... lagak nak jadi hero demokrat keparat!

Apa diharap padi seberang? Umpannya habis, ikan tak dapat. Kami meraung lihat umpan kau tabur kini ternyata gagal.

Berdasarkan beberapa petunjuk yang diberi, nampaknya kamu ingin teruskan usaha BIDOH yang gagal itu atas nama kerajaan kepada smua rakyat.

Umno dan parti-parti pribumi sabah & sarawak sebenarnya tidak perlu takut tidak terima undi si sepet dlm pru. BN masih mampu dapat 133 keeusi 222 dalam keadaan lebih 90% undian si sepet solit untuk dap.

Usaha manja nemikat sepet adalah rentetan daripada keputusan pru12. Sunami Sepet berterusan dalam semua prk dan pru dun sarawak. Pru13 adakah bukti dan pengesahan sikap dan halatuju dap. Buatlah apa saja asalkan tidak mengganggu miaga atau sekolah mereka... taburlah berapa nak tabur, undi mereka solid untuk dap.

Umno tahu kenapa? Sebabnya mudah saja. Dap konsisten dalam perjuangannya. Mereka berjuang untuk dapatkan persamaan hak dalam semua hal (Malaysian Malaysia) tak pernah berubah dan beralah walaupun terpaksa berdepan dengan pas dan pkr dalam pr. Dukacita, pas dan pkr terpaksa mengalah.... (nak bukti?).

Yang umno dok KALUT ni apa hal? Para perwakilan mohon perhatikan siapa patut disingkirkan pada hujung tahun ini.

Berubah atau Diubah!
(Ada tabda-tanda tak sedar diri ni)

paktam berkata...

Saya sangat setuju dengan tanpa nama di atas. Kemenangan BN kerana UMNO dan PBBS dan mca dan mic yang mempunyai majoriti pengundi Melayu. Gerakan patut cari jalan sendiri untuk mencari pengikut bukan semata mata tumpang sekaki sahaja.

Jamal Rafaie berkata...

Saya bersetuju jika BN mahu membuat pembaharuan dan itu adalah yang sepatutnya.

Bagi saya, BN bukan perlu ubah nama, logo atau menjadikan BN sebuah parti tunggal, tetapi pendekatan dan cara pentadbir perlu diubah terlebih dahulu.

Kita harus ingat, Pakatan Rakyat bukan parti tunggal, dan mereka menggunakan logo parti masing-masing semasa PRU. Mengapa mengapa boleh bersatu walaupun bukan parti tunggal atau satu logo?

Isinya di sini, BN harus mengubah diri dari dalam ke luar. Pemimpin yang sudah busuk menjadi liabiliti untuk BN perlu dikeluarkan. BN perlu beri peluang kepada pemimpin generasi baru bagi memimpin BN ke arah yang lebih baik.

BN dilihat parti yang 'kurang mesra orang muda'. Berlainan dengan Pakatan yang memberi peluang kepada orang muda untuk menyampaikan isi hati mereka dan mengangkat orang muda sebagai pejuang mereka.

BN memang perlu berubah, bukan mengubah dasar tetapi mengubah cara pendekatan agar lebih diterima masyarakat.

Sudah tiba masanya BN membuka balik ruang kepada golongan profesional, doktor, peguam, engineer, aktivis masyarakat, guru-guru, student untuk mentadbir parti.

Jangan takut untuk berubah kepimpinan parti, jika tidak dilakukan sekarang saya fikir BN tak dapat diselamatkan menjelang PRU15.

Tanpa Nama berkata...

tak setuju..
biarkanlah ia seperti skrg..
BN menaungi sema parti komponen..

Tanpa Nama berkata...

Jgn dok mengarut lah Ku Nan

macgiver ll berkata...

X setuju......!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Beribi ribu kali TIDAK SETUJU

Berlainan bangsa agama dan budaya. Budaya Melayu UMNO tidak menikam dr belakang. Tidak biadap.

Kebykan mengundi dap..itu bermakna majoriti DEPAN MANIS NAK KAUT SEMUA BELAKANG BIADAP. Tak cukup ke kata kata kesat ke bangsa Melayu. nak terhegeh hegeh lagi kita.

Bukan mereka memenangkan BN...Melayu Umno yg meletakkan anda di atas...

Yg perlu diubah anda semua sebagai pemimpin melihat terus ke bawah...bukan saja melihat tapi membantu bangsa Melayu Bumiputera..

Cukup di perbodoh dipergunakan oleh cina...tak kan anda semua tak sedar tak nampak diskriminasi terhadap org Melayu di co. cina.

Lihat dap..apa kata Tunku....tak kan tak dpt pelajaran...mereka kalah nak menumpang dlm Umno..

tak mustahil nanti mereka cakap bahasa cina berpakat hancurkan Melayu. Jgn buat anak cucu kami menderita..jgn khianat sokongan rakyat ke Umno.

ORG DI ATAS YG PERLU BERUBAH...BERBAGI KEUNTUNGAN SESAMA BANGSA MELAYU BUMIPUTERA..CUKUP BAGI KE CINA ATAU MENGAYAKAN DIRI SENDIRI