Selasa, 8 Oktober 2013

INFO! Bangunan Pasaraya CMart RUNTUH di Jitra! #HanyaDiKedah


Riuh rendah bila sebahagian besar dinding pasaraya yang baru beroperasi awal Ogos lalu di Bandar Darulaman Industri di sini, runtuh.

Kejadian dikatakan berlaku kira-kira jam 8.45 pagi Selasa itu bagaimanapun tidak menyebabkan sebarang kecederaan kerana premis terbabit ketika itu kosong dan hanya beroperasi jam 10 pagi.

Mengikut laporan awal, keruntuhan mungkin disebabkan batang konkrit yang dah mereput, kerana bangunan tersebut pernah terbengkalai lama sebelum ini.


Psst: ingat bangunan runtuh kat Terengganu lagi.. rupanya Kedah. he he..

18 ulasan:

Awanama berkata...

MALANG BAGI BN YG KINI MEMERINTAH OLEH ....KERANA PIHAK KERAJAAN YANG TERDAHULU (KERAJAAN PR) YANG SEPATUTNYA YANG BERTANGGUNG JAWAB DISEBABKAN PEMBINAAN BANGUNAN TERSEBUT DIBUAT SEMASA PEMERINTAHANNYA......

BEGINILAH NASIB ORANG LAIN MAKAN NAKGKA ORANG LAIN KENA GETAH.......

Awanama berkata...

Di Terengganu, stadium runtuh kerana tiada tiang sokongan pada bumbung dan menyebabkan bumbung tu jatuh dan runtuh. Tu akibat "kepandaian" arkitek yang merekabentuk struktur bumbung berkenaan (la ni manusia tu dah cuci dosa dengan sertai PAS)

Tapi berbeza pula dengan kejadian di Jitra, tiang bangunan ada, dinding pun ada, pendek kata sokongan pada dinding dan tiang tidak memungkinkan keruntuhan seperti ini terjadi. Tapi tak heran sangat sebab kerajaan terdahulu 'buat kerja cara Islam'. Jadi inilah hasilnya...

Awanama berkata...

Jangan buat masalah bila masalah berlaku. Jangan tuduh2 sebarangan. Pihak berkuasa diminta menyiasat segera C-Mart runtuh ini. Setahu saya kawasan tersebut adalah kawasan perindustrian. Macam mana C-Mart Pasaraya boleh di buka dikawsan perindustrian untuk publik. 2 bulan beroperasi dah runtuh. Bagaimana dengan CF lulus? Siapa kontraktor? Siapa Perunding Projek? Tanya mereka ini kenapa runtuh jangan menuduh tanpa bukti itu fitnah.

Awanama berkata...

Dengar cerita bangunan ni CF pun tak ada... Bagaimana boleh beropersi???

Awanama berkata...

CF xde janji CMart on...beghehh.sapa owner C-mart ni?

nickarshaw berkata...

Apa yang hangpa semua dok meqapu ni..biaq la C-Mart tu quntoh..bukan kerajaan punya pun..Hangpa tau ka C-Mart tu sapa punya ? Owner dia Cinabeng Chin Hin. Siapa di kedah yang tak kenai cina pelaq ni. Dari kilang padi, kedai moto hingga pemaju perumahan semua dia sapu kot kedah ni.Syarikat pemaju dia sendiri yang construct bangunan kilang lama yang terbengkalai tu jadi Pasaraya C-Mart apa.. Biaq mampuih pi kat dia la..Yang melayu semua pi sokong pasaraya dia tu buat apa...nak jadi bodo lagi ka..

Awanama berkata...

cina dap tak cebok mampuih pi!

Awanama berkata...

apa kena mngena krajaan PR dgn bangunan roboh...apa la pnya bangang pengikut umnGoK ni...mmg ngok!

Awanama berkata...

Di Terengganu, stadium runtuh kerana tiada tiang sokongan pada bumbung dan menyebabkan bumbung tu jatuh dan runtuh. Tu akibat "kepandaian" arkitek yang merekabentuk struktur bumbung berkenaan (la ni manusia tu dah cuci dosa dengan sertai PAS)

Tapi berbeza pula dengan kejadian di Jitra, tiang bangunan ada, dinding pun ada, pendek kata sokongan pada dinding dan tiang tidak memungkinkan keruntuhan seperti ini terjadi. Tapi tak heran sangat sebab kerajaan terdahulu 'buat kerja cara Islam'. Jadi inilah hasilnya...<---komen drp org bangang yg sama dgn admin

Awanama berkata...


Azeez Rahim lebih pentingkan politik dari kebajikan?? Sepatutnya Pengerusi Tabung Haji pergi haji, Ini dalam sejarah pertama kali Pengerusi Tabung Haji tak pergi haji. Sibuk dengan pemilihan MT dan bahagian. Apa gila Pengerusi Tabung Haji tak pergi haji????

http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/09/azeez-rahim-tak-layak-jadi-pengerusi_17.html

Awanama berkata...

Nama syarikat : PUNCAK IDIA BERSATU SDN. BHD.
Dapat geran RM10juta dari kementerian Sumber Manusia 8 bulan lepas, geran untuk bagi training. Masa tu Datuk Maznah adalah Timbalan Menteri Kem. Sumber Manusia.Anak lelaki beliau ada share dalam puncak Idia Bersatu. Sekarang semua bergaduh pasal share. Bapa dia cuba masuk campur supaya anak dia dapat majority share instead of 5%. Cerita ini dah keluar kat:

http://sangkakalajari9.blogspot.com/2013/09/anak-calon-pemilihan-umno-cuba-nak-tipu.html (Refer kat bawah)

ANAK CALON PEMILIHAN UMNO CUBA NAK TIPU RAKAN PERNIAGAAN
Apa la nak jadi ni, mak awak tu nak bertanding dalam pemilihan UMNO Malaysia nanti, cuba la jangan buat perangai, tunjukkan kebaikan sebagai anak seorang pemimpin dimata orang ramai.

Sangkakala tak mau la sebut anak siapa dalam blog ni sebab takut nanti akan mengganggu proses ibunya yang bertanding dalam sayap wanita UMNO Malaysia tapi Sangkakala akan terangkan serba sedikitlah bagaimana anak kepada calon ni cuba nak menipu rakan perniagaannya.

Sangkakala dengar anak kepada calon ni, mempunyai 2 lagi rakan perniagaan dan salah seorangnya pula merupakan calon EXCO Pemuda UMNO Malaysia dan Sangkakala juga tak mahu nak sebut siapa tapi calon EXCO Pemuda ni dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Sorang lagi rakan kongsi dalam perniagaan yang dijalankan ialah Presiden kepada sebuah persatuan yang agak berpengaruh di Malaysia dan dari maklumat yang Sangkakala terima, Presiden persatuan ini telah mengeluarkan segala perbelanjaan bagi perniagaan tersebut.

Pada awalnya, perniagaan yang berasaskan pendidikan ini dikatakan akan mendapat geran dari kerajaan untuk menjalankan operasi syarikat setelah mendapat kelulusan tetapi ianya tidak berlaku sepertimana yang diharapkan, dan rakan kongsi yang memegang jawatan Presiden persatuan telah menangung segala kos operasi termasuklah sewa pajabat walaupun pada asal perjanjian, ianya akan ditanggung bersama.

Hinggalah mereka bertiga setuju untuk mencari pelabur bagi menjalankan syarikat tersebut dan sebelum mendapat pelabur, ketiga tiga mereka ini kononnya telah berbincang dan bersetuju untuk mengenakan syarat kepada pelabur dan setelah kata sepakat dicapai maka bermula lah tugas rakan kongsi mereka yang memegang syer terbesar yang memgang jawatan Presiden persatuan untuk mencari pelabur, dan setelah menemui orang yang berminat satu pertemuan diadakan dan pelabur bersetuju untuk membuat pelaburan sebanyak 1 juta ringgit tetapi dengan syarat.

Pelabur akan memegang syer sebanyak 50 peratus, anak kepada calon dan calon EXCO Pemuda tadi masing masing 5 peratus dan presiden persatuan tadi sebanyak 40 peratus dan mereka yang memegang syer 5 peratus tadi akan diberikan wang tunai sebanyak 100 ribu seorang dan keuntungan perniagaan setiap tahun mengikut nilai syer.

Pada mulanya kedua dua pemegang syer 5 peratus tadi bersetuju namun begitu, mereka telah membuat perancangan untuk mengeluarkan pemegang syer 40 peratus tadi dari pentadbiran sebelum pelabur masuk ke dalam syarikat, kerana sebelum pelabur melabur dalam syarikat tersebut, kedua dua mereka masing masing memegang syer sebanyak 30 peratus seorang.

Itu lah sikap manusia yang akan melupakan jasa, cuba pula nak menipu seorang rakan kongsi yang telah bekerjasama serta mengeluarkan perbelanjaan dalam menjalankan operasi syarikat dari mula hingga kini tiba tiba bila dah nampak duit, senang senang nak buat macam tu.

Ingat la sikit jasa orang, jangan cuba nak membohong sana sini sebab awak tu anak pemimpin, tak banyak sikit akan kena tempiasnya juga kepada mak awak tu, dan kepada calon exco tersebut, jangan belum memegang jawatan sebagai exco dah mula nak tipu orang sebab takut nanti tak selamat hidup.

Awanama berkata...

Xpayah dk ckp pandai la. Bn pgang lama mana dh 3 bgunan tbenkalai jd sarang maksiat dgn dadah ja. kt jalan suka menanti, dpn menara a.str, kt dpn poli (cmart y rntuh)
Mai krjaan pas ,bgunkan trus tapak mksiat dadah tu.tahniah PAS KEDAH.
Dh nk rntuh.kntrktor yg pusing duet.
Takdir.jgn slahkn krjaan pas tdhulu.mreka lah yg pling jujur.jgn pndai ckp ja.duit trun byk.tp projek.sejemput.
yg kaya lg kaya.mskin, mlarat .
Jd lah mcm kelantan, melayu jati!

Awanama berkata...

Haha.stju weh! Cinabeng toi

Awanama berkata...

Geng umn0gok mmg jnes gla kuasa.duit ada.jalan.xda duit.tendang trus bntot dowg

Awanama berkata...

owner cmart siapa yg tak kenal...chin hin. pihak yg berwajip perlu bertanggungjwp. bagaimanakah dia menguasai hampir keseluruhan kawasan yg bernilai tinggi dibandar2 utama negeri kedah? siapakah yg menjadi tali barutnya dlm mengusir peniaga2 melayu secara diam2? akhirnya melayu merempat di tanahair sendiri.

Awanama berkata...

kita tk boleh nk salah kan China klu depa maju..dah depa kerja kuat...org melayu klu bg tanah dok kerja bukak kedai makan..ada ka org melayu nk buka mcm Tesco? klu bg tender org melayu pulun buat kilang bahulu.ada ka org melayu nk buka kilang tayar? melayu kita yg ada ilmu bangga/bangang duk kerja degn org putih, deng kerajaan dan dgn syarikat China sendiri. jadi yg tk dak ilmu nie nak boleh bukak bisness apa??.. goreng pisang ngn kasut bundle boleh la..jadi jngn salahkan china. betulkan kelemahan bangsa kita sendiri!

Awanama berkata...

lagi satu klu dok pakat sat salah umno sat salah pakatan...ni la puak2 paling bangang yg menjatuh kan bangsa.bangsa lain sebuk bersaing untuk maju korang puak2 bangang ni dok pulun fitnah sana sini. tuduh sana sini..apa hg baguih sangt? klu hg baguih sagt berapa juta dlm akaun bank hg yg hg ada boleh buat bantu bangsa melayu maju?..setakat ni apa hg dah buat untuk sedarkan bangsa melyu jngn mudah lupa.brp org staff goment hg p habaq jngn dok selesa main facebook kat office, potong buah mempelam time kerja, punch kad pastu kelur minum..tu semua lahanat pemusnah bangsa melayu!!

Awanama berkata...

Asalnya Bangunan terbengkalai zaman bn...