Jumaat, 22 November 2013

HOT! Anak Hadi Awang Selamatkan Pemuda Pas Dari Terus Liberal? #MuktamarPas



Nampaknya anak Hadi Awang berjaya menempatkan diri dalam Pemuda Pas walaupun dirinya bukanlah seorang calon pilihan dikalangan Pemuda Pas sendiri.

Apakah status anak seorang Presiden Pas telah membuka jalan bagi dirinya menempatkan diri sebagai Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas.

Mujur Khalil bertanding Timbalan, rasanya kalau bertanding ketua, tentu status anak presiden akan menjaminkan kemenangan terhadap beliau.

Mujur Suhaizan Kaiat berjaya dipilih sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS yang baru.Manakala anak presiden PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi pula dipilih sebagai timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS yang baru.

Suhaizan yang juga ketua Pemuda PAS Johor mendapat 320 undi untuk menewaskan ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohammad yang mendapat 307.

Seorang lagi calon, Zulhazmi Sharif hanya mendapat tujuh undi.

Timbalan Ketua Pemuda PAS pula dimenangi oleh Mohd Khalil Abdul Hadi dengan jumlah undi sebanyak 355 sekaligus mengalahkan pesaingnya Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaakob yang hanya mendapat 280 undi untuk menggantikan penyandang sebelum ini Nik Abduh Nik Aziz.

Khalil yang merupakan wakil tunggal kumpulan ulama berjaya menggagalkan usaha kumpulan profesional untuk menguasai tiga jawatan tertinggi sayap PAS itu pada pemilihan yang berlangsung hari ini.

Seramai 638 perwakilan mengundi hari ini bagi memilih kepimpinan Pemuda PAS 2013-2015

Bagi pemerhati, kemenangan Suhaizan yang dilihat mewakili kecenderungan aliran bukan ulama dalam PAS.

Bagaimanapun, cabarannya di depannya masih tidak mudah apabila kebanyakan besar exco yang terpilih hari ini tergolong dalam kategori 'chai' lawannya Kamaruzaman Mohamad.

Suhaizan dalam ucapan kemenangannya mencadangkan nama Dewan Pemuda PAS Pusat dikomersialkan sebagai Pemuda PAS Malaysia sebagai langkah meremajakan dan mendekatkan pergerakan itu kepada masyarakat umum.

Dalam ucapan kumpulan sokongan Pemuda Pas di Kedah.. ada yang mahu Pemuda Pas, menjadi sehebat Pemuda UMNO dan ada pula yang mahu ketua mereka sama macam Ketua Pemuda UMNO.

Apakah Pemuda Pas juga mahu jadi lebih liberal seperti mana cadangan Ketua Pemuda UMNO? he he he..

McTheory:
Hebatkah Pemuda UMNO tuu?

Tiada ulasan: