Jumaat, 26 September 2014

HOT!! Ayahanda Tun Dr Mahathir Perkenalkan Proton IRIZ!!


PROTON yang kini dibawah pengerusi terbarunya Tun Dr. Mahathir Mohamed telah melancarkan model terbaru iaitu PROTON IRIZ yang berkonsepkan kereta compact hari ini, dan kereta ini dikatakan bakal menjadi antara yang terlaris dipasaran kelak.

Untuk menutup mulut pengkritik tegar PROTON yang tak habis-habis mengutuk PROTON. Admin akan menerangkan kepada pembaca semua ciri-ciri IRIZ dan pembaca boleh menilai adakah IRIZ ini kereta yang mahal atau sesuai dengan harganya.

Pertama, kita tengok dari segi kelengkapan keselamatan. Model IRIZ yang paling murah dan basic
iaitu 1.3L Standard MT dilengkapi dengan (Anti-Lock Braking System (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Brake Assist, Electronic Stability Control, Hill-Hold Assist dan Traction Control System (TCS) dan minimum 2 air bag.

IRIZ diiktiraf mencapai taraf 5 bintang dari segi keselamatan oleh ASEAN NCAP.

Kedua, dari segi saiz. IRIZ adalah lebih besar dan luas. IRIZ berukuran 3,905mm panjang, 1,720mm lebar dan 1,550mm tinggi dimana ia 215mm lebih panjang, 55mm lebih lebar.

Perbandingan saiz interior pula, ruang belakang bagi IRIZ adalah lebih lebar dan luas yang memberikan keselesaan kepada penumpang. PROTON juga memperkenalkan sokongan peha kepada tempat duduk belakang Iriz dengan asas yang lebih panjang.

Ketiga, dari segi enjin, IRIZ menjana 110 kuasa kuda (hp) dan daya kilas (torque) sebanyak 148 Nm selain mampu mencecah kelajuan lebih 180 kilometer sejam.

Keempat, dari segi Fuel Consumption pula, model manual IRIZ boleh mencecah FC sebanyak 16km/liter dan bagi model IRIZ auto pula sebanyak 13-14km/liter.

Kelima, dari segi harga pula, model IRIZ basic bernilai sekitar RM43,000. Amatlah murah jika kita membandingkan IRIZ dengan spec kereta keluaran lain.

Kesimpulannya, PROTON IRIZ merupakan kereta compact yang lebih baik dari yang ada dipasaran sekarang. Harus diingat bahawa PROTON membangunkan projek kereta compact IRIZ ini dengan kepakaran jurutera-jurutera mereka yang merupakan anak tempatan Malaysia, dan kita harus berbangga dengan usaha PROTON ini.

Dijangkakan kualiti model PROTON kali ini adalah jauh lebih baik dari model2 sebelumnya. Kualiti adalah kunci utama bagi IRIZ untuk mendiamkan mulut pengutuk-pengutuk PROTON selama ini. Malah Ayahanda Tun M sendiri telah menjamin kualiti model PROTON kali ini akan jauh lebih baik daripada model sebelumnya.

Dengan keterangan seperti ini, saya rasa harga PROTON IRIZ ini adalah sangat berpatutan kerana spec kereta ini adalah jauh lebih baik daripada beberapa kereta lain. Dengan
beza harga tidak sampai RM1,000, saya pasti akan memilih IRIZ. Value for money.

Sangat sesuai dijadikan kereta pertama bagi kalangan remaja yang baru bekerja dan ingin memiliki kereta dengan spec yang memuaskan.

Syabas #PROTON!

#MMFC #IRIZ

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada orang sampai tua berbakti kepada bangsa. Ada orang sampai tua asyik nak merosakkan bangsa.