Sabtu, 27 September 2014

HOT! MP PKR Mahu Gubal Kuasa Sultan dan Istana?


Menteri Besar Selangor yang baharu, Mohamed Azmin Ali disaran supaya menggunakan kedudukannya untuk melakukan reformasi terhadap Perlembagaan Selangor serta-merta bagi mengelak krisis pelantikan menteri besar berulang.

Perkara itu diketengahkan Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Gooi Hsiao Leung.

Ahli Parlimen Alor Setar itu mengaitkan cadangannya itu susulan tindakan istana memilih Azmin dan mengetepikan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dikatakan telah mendapat sokongan majoriti 30 daripada 56 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor.

"Seperti kebanyakan rakyat Malaysia, saya berasa khuatir bahawa istana tidak mendapat nasihat tepat atas kegunaan kuasa “budi bicara” Perlembagaan dalam pelantikan menteri besar, khususnya apabila salah menasihati Sultan Selangor untuk tidak melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor.

"Penjelasan yang dikemukakan oleh Setiausaha Sulit Sultan, Datuk Mohamad Munir Bani tentang mengapa Azmin dipilih dan bukannya Wan Azizah langsung tidak kena mengena," katanya dalam satu kenyataan.

Mengulas dakwaan tersebut Hsiao Leung turut menyifatkan tindakan melantik Azmin dilihat bertentangan prinsip asas seperti yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh kerajaan negeri.

"Tindakan ini tidak selari dengan pertimbangan dan prinsip asas Perlembagaan negeri iaitu menteri besar yang akan dilantik, mesti mendapat sokongan majoriti dan keyakinan daripada Dewan Undangan Negeri," katanya.

Justeru, Hsiao Leung menganggap dalam isu berkenaan pihak istana mungkin telah dinasihatkan secara salah.

Selain itu, beliau turut menggesa Azmin mengkaji semula isu-isu penting yang melibatkan kepentingan rakyat Selangor seperti perjanjian air, KIDEX dan isu-isu rampasan kitab Bible.

"Saya berharap Azmin juga akan menjadikan ia salah satu keutamaan untuk melantik jawatankuasa undang-undang negeri untuk mengkaji secara terperinci Perlembagaan negeri sedia ada.

"Saya juga mencadangkan agar pindaan terhadap Perlembagaan negeri lebih jelas dalam mendefinisikan peranan dan fungsi pemerintahan beraja seperti diamalkan negara kita, terutama dalam proses melantik ketua kerajaan Pusat dan negeri," katanya.

Komen:

Hebat puak PKR ni.. kalau Sultan tak izin apa yang depa nak. Istana dan Sultan pun depa nak langgar. Sebab tu puak ni nak buang sangat akta hasutan. Bila akta tu dah takdak, depa boleh kata apa saja yg depa suka.

Orang Selangor nak tengok saja ka? Aku geram sebab dia ni MP Alor Setar. Pegawai KCS yang pro Pas tak marah ka dengan kenyataan MP PKR ni. Kalau Istana dah takdak, organisasinya pun turut terjejas.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Satu cadangan yang baik dengan syarat orang cina dan india di hapuskan taraf kerakyatan atau lain perkataan sama level dengan bangla

Tanpa Nama berkata...

Adakah tersebut atau terdapat dlm undang2 tubuh negeri atau perlembagaan Malaysia yg membolehkan rakyat yg mendapat kerakyatan mudah melalui (dan dari keturunan) jus soli menunjukkan sikap menderhaka atau mengkhianat negara dilucutkan kewarganegaraan secara otomatik atau sekurang-kurangnya ditukarkan menjadi 'penduduk tetap' yg tidak boleh atkif dlm politik negeri/negara?

Tanpa Nama berkata...

Mereka jadi macam ni kerana sokongan orang Melayu yang derhaka terhadap bangsa dah negara sendiri hanya nampak kuasa dan wang, golongan ini tak kisah apa yang akan terjadi hanya mementing diri sendiri,Pakatan dan BN banyak telah tolong mereka, banyak mereka dapat hanya kuasa aje kerana syaratnya mesti Melayu.Yang paling tak guna adalah PAS.

Tanpa Nama berkata...

Gubal undang-undang rakyat yang tidak mengamalkan adat resam Malaysia tidak layak jadi Wakil Rakyat.

Hasan berkata...

Ostad PAS haram jadah yg ajar MP kafir laknat Cina ni kurang ajar dan biadab serta tak kenal asal usul

Nik Najis dlu pernah benci bangsa Melayu serta tak akui dirinya Melayu.

Punca semua ini ialah dr Melayu2 haprak PR terutama PAS haram jadah dan PKR perosak tu.


Bila sejengkal demi sejengkal mereka sudah berani bercakap melontar hasutan begini, jadi bg mereka tiada ada rasa gerun dan hairn lhg dengn perlembagaan dan undang2 negara.. hasil dr sifat org Melayu jugak

Undang2 mesti diketatkan kembali. ISA dan Akta HAsutan mesti dikembalikan dan diperketatkan. Bukan di mansuha tau longgarkan.

Tangkap MP ini dan buang kerakyatannya. Baru jd kegerunan pd penghasut2 lain.