Jumaat, 26 September 2014

INFO! Polis Kelantan Nafikan Pengundi Hantu! #PengkalanKubor


Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim menafikan individu yang ditangkap Pemuda PAS hari ini semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Pengkalan Kubor ialah pengundi hantu.

"Individu itu bukan rakyat Thailand, tetapi warga Malaysia yang menjalankan tugasnya sebagai seorang warganegara, mengundi di Sekolah Rendah Bendang Pak Yong,” katanya kepada The Malaysian Insider.

"Tiada isu pengundi hantu seperti dakwaan Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Pemuda PAS. Pemeriksaan individu itu tidak menjumpai sebarang dokumen menunjukkan dia warga Thailand.

"Isu pengundi hantu tidak timbul," kata Mazlan dalam mesej melalui sistem pesanan ringkas.

Terdahulu hari ini, Pengarah Juham Noorazmir Zakaria berkata peguam yang mereka tugaskan di Unit Peti Undi (UPU) Bendang Pak Yon menahan dan menyoal siasat seorang pengundi yang disyaki bukan warganegara Malaysia.

"Suspek tidak kelihatan seperti pengundi Malaysia, tetapi mempunyai kad pengenalan dan pasport Malaysia," katanya di dalam satu kenyataan itu.

"Pengundi tersebut asalnya diiringi penghulu Kampung Bendang Pak Yong, namun setelah menyedari kehadiran peguam Juham, penghulu terus melarikan diri dan meninggalkan pengundi tersebut," kata Noorazmir lagi.

Tambahnya, keraguan semakin memuncak apabila disoal peguam Juham, pengundi tersebut langsung tidak tahu nombor kad pengenalannya, umur dan alamatnya di Pengkalan Kubor sebagaimana tertera pada kad.

Proses pengundian di PRK Dewan Undangan Negeri Pengkalan Kubor bermula jam 8 pagi melibatkan 11 pusat mengundi, 45 saluran dan 23,929 pengundi lapor The Malaysian Insider

Tiada ulasan: