Khamis, 19 Februari 2015

Betui Ka Cas Ayaq SADA Naik? #Kedah


Ayaq SADA awat yang susah sangat ni chekk oii..

Betui ka SADA cas mahai lanie?

Banyak orang tak faham penjelasan panjang lebar dari Chairman SADA dan EXCO PBT. Entah susah nak faham, atau sengaja takmau faham, atau memang suka bantah dari faham.

Mai aku nak jelaskan.. chek bagi kliaa naa..

Caj pemotongan naik RM10 dari RM25 ke RM35. Kenaikan atas sebab teknikal, malah mengalakan org kita membayar bil dari kena potong. Kalau bayaq bil, tak kena potong ayaq, apa nak risau? Dia naik pi RM100 pun.. bukan kita kena bayaq.. betui dak?

Tak payah penin, sampai bil nanti bayaq la. Kalau takmau bayaq banyak, jimatlah ayaq tu. Malam Jumaat, mandi sekali ja jangan banyak kali. Nak jimat katakan. he he..

Bab penyelarasan pulak..

Penyelarasan Deposit tu untuk SADA memegang duit pelanggan sementara untuk jaminan atas dia. Dia bagi servis dan ayaq, kita jadi tukang bayaq. Kalau takmau servis dia, suh dia kerat paip kat rumah kita, kita guna balik telaga lama.

Dia pegang pun atas pengunaan kita, kalau kita pakai purata RM100 sebulan, SADA akan pegang deposit RM100 selama setahun utk jaminan dia.

RM100 tu bukan bayaq seketoi.. bayaq sikit-sikit pun boleh. Hangpa bayaq la RM10 sebulan, cukup sepuluh bulan, dah ada deposit RM100. Cukup murah.. kalau rokok boleh beli RM13.50 (yang murah pun naik RM12.00) sehari.. Ni bekalan ayaq untuk anak bini dan mak bapak takkan RM20 atau RM10 sebulan pun nak berkira kot.

Deposit tu bukan hak SADA.. itu duit kita, kena faham tu.

Kalau tahun depan purata kita dah kurang sikit macam RM80, RM20 akan dipulangkan dalam potongan bil bulanan. Depa tak ambik aihh duit tu.. Kalau tiba-tiba kita nak pindah rumah pi dok KL ka.. kita boleh minta balik deposit (duit) kita tu, dengan syarat kita takdak hutang depa. Kalau kita hutang, depa potong berapa bil yang kita hutang, lebihnya depa bagi balik.

Depa cuma nak hak depa terjaga, sama la macam kita nak hak kita.

Penambahbaikan atau servis.

Kita dok hingaq SADA servis tak elok, ayaq takdak. Nak elok macam mana kalau depa pun tak mampu nak bagi elok. Berapa banyak yang hutang SADA, berapa ramai yang tak jelaskan bil? Kalau SADA rugi kata depa tak pandai jaga. Bila depa minta kita bagi deposit sikit pun, kita dah hingaq.

Selangor dan Penang, dah naikkan tarif ayaq, negeri lain pun dah penaik. Kelantan yg ayaq koko pun penaik harga. Cuma Kedah saja tak penaik. Kira baguih la tu.. nak macam mana lagi?

Pada yang ada masalah ayaq dikawasan tu harap sabaq la noo.. jangan dok saja, pi kat pejabat SADA buat report. Lagi tak elok, lagi tu dok ulang buat report, kalau tak jalan juga, pi gegaq rumah Adun suruh tolong. Ayaq dan servis tu hak kita, kena jaga hak kita. Deposit dan bil cas kita hak SADA kita ikut saja.

Kalau sama-sama jaga, dua-dua senang. Servis makin baguih, kita pun hidup aman dan sentosa. Kedah Aman Makmur la katakan. Bak kata orang, ada pi, mesti la ada mai. Betui dak?

Ikhlaih daghi..

- Mat Paip Ayaq #TMK -

5 ulasan:

Chuck berkata...

Nak keluar kenyataan biaq berakal admin oi.

Tanpa Nama berkata...

Ayaq koko
HAHA

Nur Sofi berkata...


Awek paling nakal

Koleksi kisah-kisah pengajaran

Dari studio rakaman

Kaki-kaki lucah

Untuk yang nakal sahaja

Kalau basah, guna tissue untuk lap

Rakaman daripada seberang

Tanpa Nama berkata...

Kenyataan2 mangkuk be end sangatlah dialu2kan.

Lagi mangkuk lagi bagus

Cepat skit habis bene nd kat Kedah.

IBU HAYATI berkata...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI