Isnin, 25 Oktober 2010

GEJALA SOSIAL!! PAS PERLU BUKTIKAN DAHULU, JANGAN CAKAP KOSONG!!


Bila sebut gejala sosial, kerajaan disalahkan, sebut je keruntuhan akhlak, tuding jari ke kerajaan. Apakah hanya pihak kerajaan pusat saja yang perlu mengambil berat menanggani gelaja sosial? Bagaimana pulak jika gelaja dan keruntuhan akhlak di negeri2 dibawah jajahan Pakatan Haram. Contoh seperti Kelantan dan Kedah, negeri yang ditadbir oleh Pas sebagai tunjang kerajaan negeri dan kononnya, pentadbiran kerajaan negeri organisasi pengurusannya dipimpin oleh Ulamak Pas.

Apakah tiada masalah sosial di negeri tadbiran Pas? Kalau Kedah mungkin Pas kata negeri tu dah rosak sejak berada dibawah tadbiran kerajaan BN. Bagaimana pulak dengan Kelantan? Sudah lebih 20 tahun Pas menapak di Kelantan, apakah orang Kelantan baik2 belaka? Mc bukan nak kutuk orang Kelantan, jauh sekali nak menghina. Mc cuma nak memberi contoh supaya apa yang Mc sampaikan akan difahami oleh pembaca yang budiman.

Kelantan dianggap negeri yang agak low profile dalam Malaysia. Tapi populariti dari segi rakyatnya amat terserlah. Pergi la kemana jua pun, kita akan bertemu dengan orang Kelantan, kerana orang Kelantan memang rajin bekerja. Cuma satu aje yang tak sedap didengar pasal orang Kelantan ni, masalah berkaitan dengan akhlak. Walaupun bukan semua, tapi majoriti. Kalau IPTA pun sama, bekerja dikilang pun sama.

Tak payah la Mc nak cerita lebih lanjut, tapi itu yang terjadi. Mc rasa kebanyakkan orang pun tahu mengenai hal ini. Tapi itulah hakikatnya. Masalah sosial lebih berkait rapat dengan orang Kelantan, kenapa? Bukankah Pas melaung-laungkan Kelantan tu negeri serambi Mekah? Bukankah pentadbiran Kelantan tu organisasinya pimpinan Ulamak Pas? Kenapa masih terjadi masalah sosial?

Itu yang diluar Kelantan, masalah di dalam negeri Kelantan pulak? Tahun lepas, Kelantan mencatatkan rogol bawah umur paling tinggi. Malahan jenayah di Kelantan juga tidak berkurangan. Mat-mat rempit dari golongan remja pun bersepah-sepah, jadi apa bezanya Kelantan dengan negeri-negeri lain? Apa yang serambi Mekahnya, jika tadbirannya sama je macam negeri lain.
penyokong bola sepak Kelantan
Malah di Kedah pun, masalah sosial makin menjadi-jadi sejak pentadbiran Pas. Pada pembaca yang sentiasa mengikuti blog Mc ni, pasti pernah membaca laporan-laporan akhbar mengenai gelaja sosial di Kedah, Mc isikan untuk tatapan, sebagai bukti bahawa masalah sosial dan keruntuhan akhlak di Kedah tidak pernah berkurangan, walaupun Pas sudah menjadi kerajaan negeri. Kurangnya tak ada, bertambah-tambah ada la.

Jadi mana buktinya pentadbiran Pas boleh mengurangkan gelaja sosial dan keruntuhan akhlak? Di minta Pas, sebelum bercakap mengenai sesuatu perkara, Pas kena lihat diri mereka dahulu. Apakah mereka bersih? Apakah mereka baik? Kalau sendiri pun punggung penuh tahi, jangan dok sibuk kata seluar orang kotor. Bersihkan diri dulu, baru tengok orang.

Gelaja buang bayi, mengandung diluar nikah dan anak diluar nikah. Ini masalah yang sedang menjadi-jadi di negara kita. Kerajaan pecah peluh memikirkan cara terbaik untuk mengekang perkara ini daripada berlaku. Malah jika berlaku, apa tindakan kita. Maka tertubuhlah sekolah bagi perempuan mengandung diluar nikah. Mc tak sokong penubuhan sekolah ini, tapi dari perempuan yang mengandung tu buang bayi, baik perempuan itu dijaga dan dibela dari jadi yang bukan2. Betul tak?

Pas sibuk dan bising mengatakan tindakan ini hanya akan mengalakkan lagi remaja mengandung diluar nikah. Jika kerajaan tak betul, apa cadangan Pas? Pas cuma bercakap, rujuk Al-Quran dan Sunnah. Tapi pernahkah pas sendiri memberi contoh mengenai apa yang mereka cakap? Ataupun hanya memainkan isu ini sebagai isu politik semata-mata.

Jika kita merujuk Al-Quran dan Sunnah, kita akan berjumpa dengan cara pencegahan, perlaksanaan dan pengurangan akibat. Sama juga seperti apa yang kerajaan lakukan sekarang. Pas ada bagi sebarang cadangan ke mengenai isu ini? Ada ke? Langsung tak ada, cuma pandai cakap je.

Negeri yang ditadbir pun bergelumang masalah, lagi nak nasihatkan kerajaan pusat cara mentadbir negara. Inilah akibatnya bila Islam hanya dimulut untuk dijual.

Pas perlu buktikan dulu di Kelantan dan Kedah, kemudian baru Pas boleh berlagak sombong menegur apa yang kerajaan lakukan sekarang. Ada faham??

P/s: Pas sendiri pun asyik dengan iklan-iklan besar batang dan tahan lama, macam mana nak cegah?

Mctheory:
Rasa-rasanya perlu tak diberi subsidi untuk Pas beli cermin? Supaya masing-masing boleh lihat muka dengan jelas.

5 ulasan:

hangkedee berkata...

Yang banyak bukan apa orang Umno banyak tengah berdengkuq mimpi di siang hari nak jadi ketua bahagian boleh kaut banyak projek.

Miak Bujat berkata...

Betul sangat apa yg tuan cakap... masalah jenayah, rogol dan maksiat di Kelantan lebih teruk daripada negeri Sarawak yang mana majoriti penduduknya beragama Christian... malu saya bila org bangkitkan mengenai perkara ini...

Tanpa Nama berkata...

Amat setuju pendapat MC. PIS hanya pandai membangkang saja, tanpa memberi pendapat yang bernas macamana nak selesai masaalah kelahiran luar nikah dalam masyarakat Melayu Islam, yang akan menyembunyikan mengandung/kelahiran & menjerumus kepada buang bayi, samaada hidup atau mati. Pada pendapat saya, kita sudah terlebih dalam hal berkelamin. Terlalu banyak jual ubat kuat. Dalam usaha menaikan ekonomi Melayu kita membenarkan penjualan ubat2 kuat tanpa kawalan, sampai di buat minuman ringan. Hinggakan SPM & MHI pun, hampir setiap pagi, mempromosi barangan kesihatan, yang mempunyai ramuan untuk menambah kenikmatan sex. Dengan bertambahnya ubat kuat ni, org tua yang hampir mati pucuk, mungkin boleh kuat kembali dan merogol anak dara org. Budak2 belasan tahun pun akan meningkat nafsu yang boleh membawa sex bebas apabila terlebih dirangsang oleh ubat kuat & bahan2 lucah di internet.

Tanpa Nama berkata...

lor kan brader gomo dah ckp.. pemimpin pas tu apa kurangnye.. akhlak dia baik ke.. puduraya n hotel suit bilik no ???? yg diampunkan nik ajis sapa yang buat.. lari kahwin kat .... siapa dia. so pokok pangkal bukan lah pemerintahan BN tp sikap pas tu yang cuba merosakkan imej bn so dia wat camtu. pendekkan cerita guna kesempatan supaya bn nampak xelok memanjang sedangkan yg ambil kesempatan puak dia... huhuhu... pk lah bersama.. kalau kita nak jaga setiap orang jom kita wat cam acheh nnt puak dia gak yg menentang kata anak dorang xbebas nak pakai skirt.. huhuhuhu

Anti hipokrit berkata...

salam,

Saya sgt BENCI politik kotor PASPISPUS yg suka mencari kesalahan org lain tetapi tidak mengaku kesalahan sendiri.

1.YB NIZAR DLM DUN PERAK - DIMANAKAH DALAM PERLEMBAGAAN PAS MENGATAKAN HASRAT MENUBUHKAN NEGARA ISLAM?

2.PAS BUAT SEMBAHYANG HAJAT AGAR ALLAH S.W.T. TURUNKAN AZAB KEPADA TUN DR. MAHATHIR.SKRG KEBENARAN TELAHPUN TERBUKTI APA YG TUN BUAT DULU ADALAH BENAR SEBENAR2NYA.

AIR MANI DSAI DLM DUBUR SAIFUL ADALAH BUKTI SAHIH DAN NYATA.ALLAH S.W.T SUDAH TURUNKAN PETANDA TAPI ORG PAS SAJA YG MASIH BERDOLAK DALIK DAN MASIH BERSEKONGKOL DGN ORG YG NABI SENDIRI TIDAK MENGAKU UMAT.

3.PAS LULUSKAN LESEN ARAK DI KELANTAN.PERKARA INI SAJA MELAYAKKAN PAS DI GELAR PARTI TOPENG HIPOKRIT YG MEMPERGUNAKAN AGAMA MAHA SUCI INI UTK KEPENTINGAN DUNIA.SAYA CABAR ORG PAS BAGI ALASAN MUNASABAH TTG PERKARA INI...DAN TOLONG JGN KAITKAN UMNO DLM JAWAPAN ANDA.
SAYA CUMA INGIN ANDA BUKTIKAN PAS BUKAN HIPOKRIT JE.

4.HUKUM HUDUD CUMA .001% JE - PAS.
KALAU DAH CKP MCM TU APA DAH JADI DGN PERJUANGAN ANDA SEBELUM INI?

5.PAS TIDAK PERNAH BINA SATU MASJID PUN SELAMA 20 TAHUN MEMERINTAH KELANTAN.

Oleh itu tidak keterlaluan jika saya anggap PAS dan pengikut2 butanya adalah lebih teruk dari UMNO kerana ciri2 tersebut diatas.

Wassallam.Oh yepengikut taksub buta Paspispus... kirim salam kpd Din Puduraya!


Anti hipokrit