Sabtu, 13 Ogos 2011

MUHASABAH DIRI! BERBUKA MAKAN DULU ATAU SOLAT DULU? - Ustaz Kazim


McTheory:
Gelak-gelak juga, kadang-kadang terkena dengan muka sendiri.. heh..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

USTAZ JAHIL

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Apabila saya dengar ceramah Ustaz Kazim menunjukkan betapa ceteknya ilmu belum dalam masalah tersebut.

Dalam sebuah hadith berbunyi

مَا ملاءَ أبن أدم وِعاءً شرّاء من بطنه
Ertinya: Seseorang anak adam itu tidak memenuhi sebuah mangkuk itu adalah lebih buruk daripada memenuhi perutnya dengan makanan yang halal

Maksudnya, makanan halal yang penuh di dalam perut kita amat buruk dari sepinggan makanan. Menurut ulama hendaklah berbuka dengan tamar dan air kemudian terus solat, miskipun makanan telah pun terhidang. Alasan mengarut Ustaz Kazim seperti makanan telah terhidang, makanan takut di curi, solat tidak khusuk, untuk menjaga hati merupakan alasan yang menimbulkan was-was dan keraguan. Bagi saya mungkin orang yang di maksud itu adalah ustaz kazim sendiri, bahkan yang tidak khususk juga adalah beliau sendiri, sebab itu beliau cakap demikian. Khusuk tidak boleh di lihat secara zahir, saya ingin bertanya adakah selama ini solat kita khususk?

Saya lihat mana-mana masjid pun mengamalkan makan sederhana iaitu beberapa biji tamar air kemudian terus solat, bahkan di Makkah, di Mesir pun begitu, sebab waktu maghrib sangat pendek. Hadith yang di sebut oleh Ustaz Kazim jika makanan terhidang hendaklah makan dahulu adalah solat Isyak, kerana solat Isyak itu amat panjang bukan sebarang solat seperti maghrib. Bahkan yang ’afdhal’ adalah solat dahulu dan mensedikitkan makanan. Inilah pendapat yang awla [utama] yang di pegang oleh ulama, jangan perut sudah kenyang baru hendak sembahyang kerana itu amalan syaitan.

Sekian Wassalam.
Al-Kelangi.