Selasa, 27 Mac 2012

TERPANASS!! Kisah Benar Ladang Rakyat, Menipu Rakyat Baling!! #saveKedah


Mc pernah menceritakan mengenai penipuan kerajaan Pas Kedah perihal Ladang Rakyat, atau yang depa panggil Ladang Sejahtera. Nak baca boleh klik SINI. Namun ia di jawab semula oleh pihak Pas yang mengatakan tiada penipuan dalam pembalakkan tersebut dan mereka hanya mengikut apa yang di tenderkan kerajaan BN terdahulu.


JAWAPAN OLEH SETIAUSAHA MB - SANUSI MOHD NOR

Projek ini mendapat soft-loan dari Kementerian komoditi utama, Dato Peter Chin. Difahamkan softloan berjumlah 27 juta. Bila kerajaan berubah, projek asal dibatalkan kerana tender tidak telus, dan negeri tak dapat hasil apa2. Projek baru diletakkan di bawah Kedah Agro (agro plantation) yg mengubah projek asal kepada ladang rakyat yang dinamakan ladang sejahtera. Lepas 20 tahun, balak akan ditebang untuk kayu dan sebelumnya, ditoreh untuk susu. Semua hasil susu akan diagih kepada peserta ladang sejahtera dari seluruh negeri kedah setiap tahun. Ini komitmen kita untuk rakyat.


Walaupun Mc sudah mendapat jawapan dari Sanusi, namun masih ada kemusykilan.

Hmm..





Semasa perasmian Ladang Rakyat di Mukim Kupang, Baling. Orang ramai dikaburi dengan penyerahan wang  FELCRA kepada peserta E-SINAR atas pemberian wang kepada rakyat termiskin. Bantuan kerajaan terpilih kerajaan negeri kepada rakyat.

Pada mulanya, Mc pun ingat penduduk kampung yang menerima wang tu ialah peserta Ladang Rakyat. Namun selepas di siasat, mereka sebenarnya penduduk kampung yang tidak ada kena mengena langsung dengan Ladang Rakyat yang di panggil untuk menerima wang bantuan.

Kenapa acara di ubah penyerahan wang bantuan.. kenapa tak serahkan duit ladang rakyat kepada peserta?

Sudah la wang bantuan E-Sinar tu hasil wang dari FELCRA (satu agensi kerajaan pusat). Di mana wang kerajaan negeri?

Di mana wang berjuta-juta yang diperolehi dari hasil balak?

Lagi satu, siapa peserta Ladang Rakyat?

Benarkah sudah ada peserta Ladang Rakyat?

Atau Ladang Rakyat di cetuskan apabila penduduk kampung bising mengenai kegilaan pembalak Pas Kedah menebang balak di Gunung Inas?

Gunung Inas sudah botak di kerjakan oleh pembalak, hasil "BALAK ANUGERAH" dari kerajaan negeri dan di halalkan pula dengan "PROJEK LADANG MENIPU RAKYAT".


Namun peserta hasil dari Ladang Rakyat, seorang pun kita tak tahu. Entah wujud, atau tidak.


Boleh Pas Kedah terangkan perkara ini bagi jelas?


Apakah ada penipuan terancang mengenai hal ini.



McTheory:
Banyak lagi hal mengenai Ladang Rakyat yang akan didedahkan pada masa hadapan..

2 ulasan:

akmy berkata...

Samalah dengan ladang rakyat Kelantan, hanya jadi saluran untuk tauke cina dari singapura kaut balak, sikit komisyen kasi sama wakil tok guru.

Tanpa Nama berkata...

PKR = UMNO reject

sbb tuh jd mcm la nih... UMNO Reject sebab:

1. Kawan dgn Yahudi
2. Main Bini Kawan
3. Tutuh depan belakang
4. Dah tua nak mampus dok ingat dunia
5. Fitnah sana sini
6. Dulu yg salah semua kerja dia