Ahad, 25 November 2012

PANASS!! Azizan Menipu Lagi? Kes Air Kedah ke Pulau Pinang!! #TukarKedah


Sebelum ini dalam pembentangan bajet 2013 Kedah, MB Kedah berkata bahawa Kerajaan negeri akan mengutip hasil dalam angaran 40juta dari Kerajaan Dap Pulau Pinang kerana mengunakan sumber air mentah yang di ambil dari Sungai Muda..

Dalam sesi perbahasan dalam sidang dun yang lalu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Diraja Mahdzir Khalid bangun mencela bertanyakan soalan kepada pihak kerajaan adakah kerajaan Dap Pulau Pinang akan membayar sumber bekalan air mentah itu sedangkan guan eng sendiri tidak setuju untuk membayar..

YB Anak Bukit dengan bersungguh sungguh mengakui bahawa kerajaan Dap Pulau Pinang akan membayar melalui perbincangan yang akan diadakan antara exco kerajaan negeri Kedah dengan Guan Eng..

Namun pekara ini menjadi semakin rumit apabila Guan Eng sekali lagi menafikan bahawa kerajaan Pulau Pinang akan membayar pembelian air mentah dari Kedah..

Kerajaan Negeri Pulau Pinang menafikan pernah bersetuju untuk membuat pembayaran bagi pembelian air mentah dari Kedah.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, beliau telah menghubungi Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bagi mendapatkan penjelasan mengenai Bajet 2013 yang menyatakan akan mendapat anggaran pendapatan kira-kira RM40 juta dari pembelian air.

Guan Eng berkata, tidak ada mana-mana pegawai atau Exco Kedah yang berjumpanya bagi membincangkan isu pembayaran air dan tiada sebarang dokumen hitam putih yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri berhubung perkara itu.

“Tidak dinafikan ada seorang pegawai dari Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (Sada) bertemu Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), Jaseni Maidinsa dan Ahli Lembaga Pengarah PBAPP, Mohamad Sabu namun tiada sebarang keputusan dibuat.

“Jadi saya tidak faham bagaimana Kedah boleh cakap mereka akan mendapat pendapatan RM40 juta sedangkan tiada sebarang surat mahupun pegawai PBAPP yang bersetuju untuk membayar,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Guan Eng berkata, jika Kerajaan Negeri bersetuju membayar pembelian air kepada Kedah, sudah pasti ia dimasukkan ke dalam Bajet 2013 Pulau Pinang yang diluluskan baru-baru ini.

Menurutnya, perkara ini timbul mungkin berpunca dari masalah dan kekeliruan di peringkat Kerajaan Kedah.

“Beliau (Azizan) pun bersetuju bahawa tiada langsung surat yang mengatakan Kerajaan Pulau Pinang bersetuju membuat bayaran.

“Mereka membuat anggaran yang langsung tak wujud,” katanya.

Sebelum ini pada pembentangan Bajet 2013 Kedah, Azizan berkata pendapatan Kerajaan Negeri itu akan meningkat pada tahun depan apabila Pulau Pinang mula membayar caj bekalan air mentah yang mengalir dari sungai negeri itu.

Macam mana pekara yang tidak dipersetujui ini dimaksudkan dalam pembentangan bajet negeri Kedah ?? Nilainya bukan sedikit tetapi dianggarkan hampir RM 40juta..

Kalau melihat dari aspek perancangan, Pas Kedah memang GAGAL sama sekali..Sebab itu Pas lebih seronok berceramah menjaja kononnya kerajaan yang ditadbir mereka dapat membawa pelbagai manfaat kepada rakyat, tetapi pada hakikatnya semua itu hanyalah pembohongan semata mata..

Dalam laporan audit pun menyentuh banyak pekara mengenai kegagalan kerajaan Pas Kedah..Tetapi disebabkan tak mahu mengaku salah maka, mereka menghasut rakyat supaya tidak mempercayai laporan audit..Rakyat dinasihatkan untuk membaca portal portal pembangkang dan ceramah saja.

 Medan Tempur Kedah

Tiada ulasan: