User Online

Politics Blogs

Seminar Autisme 2014

Post Terbaru!!

Kempen LIKE Page!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Isnin, 12 November 2012

PANASS!! Masa Sudah Suntuk! Langat 2 Perlu Dilaksanakan Segera! #IsuAirSgor


Rasanya sekarang ni, Kerajaan Negeri Selangor sedang bermain dengan nasib rakyat Selangor pada masa akan datang. Semakin lama mereka menangguhkan projek Langat 2, semakin berisiko nasib rakyat Selangor kelak.

Sudahlah perlaksanaan projek ini mereka lewatkan hampir 2 tahun, itu pun dah cukup lama! Kini mereka sengaja tangguhkan lagi, semata-mata mahu menjalankan kajian keatas loji yang dibuka semula dengan teknologi membran. Memang betul-betul mengarut.

Permainan mencari alasan menangguh ni mungkin akan berpanjangan hinggalah ke PRU ke 13 kelak. Sikap lepas tangan Kerajaan Negeri Selangor dalam perkara ini amatlah membimbangkan. Mc rasa mereka tahu teknologi membran tak mampu menandingi Langat 2, malah Khalid sendiri akui kalau mereka buat teknologi membran sekalipun, Langat 2 tetap diperlukan nanti.

Kerana Langat 2 dan teknologi membran adalah perkara yang berbeza. Langat 2 ialah loji simpanan air yang besar, air yang disalurkan dari Pahang. Satu sumber tambahan air yang baru. Teknologi membran pula, satu kaedah proses air mentah menggunakan sumber sedia ada.

Dua fungsi yang sama cuma berbeza proses!

Jadi dimanakah yang dikatakan teknologi membran ini mampu mengatasi masalah air di Selangor? Mungkin mereka kata mereka mahu menapis air yang selama ini tidak mampu ditapis oleh loji konvensional. Jika mengikut akal, apakah jumlah air yang mereka mahu tapis tu setanding dengan Langat 2 yang membekalkan air terawat sebanyak 1,130 juta liter sehari?

Nak letak membran di sebelah setiap 34 loji untuk tambah keluaran air terawat, sumber air yang sama juga akan ditarik. Kalau air dah keluar banyak, sempatkah sungai dan empangan nak tambah air untuk diproses?

Bila tiba musim kemarau, apa akan jadi? Sungai dan empangan akan kering, mampukah teknologi membran atasi masalah air jika sungai dan empangan kering? Nak tapis apa jika air pun dah takde? Nak panggil bomoh hujan? Pembenihan? Atau ada cara bodoh lain yang mampu Khalid fikirkan lagi!

Mc dapat rasakan Khalid Gagap dah mula risau dengan perkembangan ini. Beliau tahu Selangor akan hadapi masalah air kelak. Namun disebabkan ego bodoh dan campur adukkan perjuangan parti dalam Kerajaan Negeri, mungkin itu yang menyekat beliau dari melaksanakan Langat2.

Si Xavier pulak kata kos untuk buka semula loji yang ditutup semula hanyalah RM1.5 juta. Ikut sedap mulut cakap, mana kajiannya? RM1.5 juta tu untuk apa, kos nak buka semula loji? Kos penyelenggaraan dah ambilkira, nak tukar alat-alat ganti membrane dah masuk? Kenalah tunjuk dulu baru boleh cakap lebih murah.

Selepas Xavier, si Eli Wong ratu bogel PKR pula datang dengan kajian percemaran sungainya. Katanya, sungai utama kat Selangor ni dah kurang tercemar lagi. Mungkin dia nak kaitkan percemaran air sungai dengan membran. Maklumlah, jika sungai kurang tercemar, kos penapis membran ni lagi la murah, kononnyalah. Tapi tahap cemarnya masih tinggi dari 2!


Tapi perlu ingat, sungai di Selangor ni penggunaannya dah optimum. Memang semua sungai di Selangor kini tercemar tetapi masih airnya ditarik untuk diproses untuk penuhi permintaan yang kian meningkat.

Bila tahap sungai turun, air dari empangan dikeluarkan untuk top-up. Ya lah Negara kita dirahmati dengan hujan yang banyak. Kenapa walaupun musim hujan ada empangan yang parasnya masih rendah?Satu petanda yang penggunaan air makin meningkat?

Rakyat Selangor kena sedar perkara ini. Selangor perlukan tambahan air yang besar untuk tampung masalah kekurangan air pada kemudian hari. Masalah ini bukannya boleh dipandang ringan dan diambil mudah. Semua cadangan yang Kerajaan Negeri Selangor kemukakan sekarang, umpama alasan penangguhan sahaja.

Kerajaan Pusat tidak boleh teruskan Langat 2 tanpa persetujuan Kerajaan Negeri, jadi untuk menekan Kerajaan Negeri supaya bersetuju secepat mungkin dengan projek Langat 2 ni, hanya tekanan dari rakyat Selangor saja. Rakyat Selangor kena bangkit untuk sedarkan Khalid, Xavier, Eli dan exco negeri lain, bahawa rakyat Selangor mahukan Langat 2 untuk masa depan mereka kelak.

Cepat! Semakin lama ditangguh, semakin berisiko hidup rakyat Selangor. Sumber air mungkin boleh bertahan atau mencari sumber lain dalam masa 2 tahun. Namun mampukah rakyat Selangor hidup dalam kekurangan air dan dicatu selama 3 tahun berturut-turut?

"INI ADALAH PENYELESAIAN JANGKA PENDEK YANG DILAKSANAKAN OLEH KERAJAAN NEGERI PAKATAN HARAM, IANYA BAKAL MENJANA BEBAN JANGKA PANJANG UNTUK RAKYAT NEGERI SELANGOR KELAK!"

Jika tidak mahu, sila bangkit dan nyatakan pendirian anda terhadap Kerajaan Negeri Selangor sekarang!!


McTheory:
Rakyat Selangor sendiri perlu ajar MB dan Exconya!!

0 Komen Pembaca:

Kempen LIKE!!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Popular Posts

Arkib Blog

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review