Khamis, 3 Januari 2013

HOT!! #IsuAirSgor: Khalid Perlu Gembira Kerana Rakyat Selangor Hadapi Lagi Masalah Gangguan Air!!


Sejak sebulan lepas sampailah ke tahun baru ni, rasanya dah berapa kali cerita gangguan air berlaku di sekitar Selangor dan Lembah Kelang. Semakin hari, semakin kerap pula berlaku. Agak-agakla apa punca sebenar gangguan bekalan air ni ya?

Mc taktau apa perasaan Khalid, bila mengetahui rakyat Selangor sering mengalami gangguan air. Apakah Khalid berasa gembira bila mengetahui gangguan air ini berpunca kerana tidak cukup sumber, atau disebabkan masalah teknikal apabila paip atau pam yang lama dan tidak sesuai, masih diguna, tak diganti baru, kerana tak ada bajet.

Mc tak pasti pula la kalau Khalid dan exco Selangor lain, boleh bersukaria bila mendengar berita ini, namun sebagai Menteri Besar, sepatutnya beliau lebih terasa kesusahan rakyat. Setitik air mata rakyat mengalir akibat kesusahan, berkali-kali dia akan dipersoalkan diakhirat kelak.

Kalau tak salah Mc, dua minggu lepas berlaku kekurangan sumber air di sekitar Cheras, yang melibatkan sekitar Taman Bukit Segar dan Taman Connought. Puncanya ialah, kawasan bersebelahan mengunakan air dengan jumlah yang banyak, lalu kawasan sekitarnya terpaksa dicatu untuk stabilkan semula sumber air.

Lalu Khalid cuba menjadi hero dengan menghantar berlori-lori air percuma untuk redakan kemarahan rakyat kepada Kerajaan Negeri Selangor. Kiranya semua ini akan berulang-ulang sehinggalah masalah sumber air dapat diselesaikan.

Terbaru, gangguan air berlaku di Wangsa Maju, melibatkan kumpulan penduduk yang agak besar. Ni betul-betul tengah KL, kawasan yang aktiviti ekonominya memanglah pesat. Punca gangguan air berlaku disebabkan rumah pam di Wangsa Maju telah mengalami kerosakkan kerana “overload”

Untuk lihat senarai gangguan boleh klik link kat bawah ni,

http://www.facebook.com/#!/notes/puspel-syabas/gangguan-bekalan-air-tidak-berjadual-di-wilayah-kuala-lumpur-dan-gombak-berterus/542277219118825

Macam computer lah, kalau dah di overloadkan dengan program dan bagai, mahu tak respon computer perlahan. Silap hari boleh jadi arwah.

Dalam kes air pula, pam kat Wangsa Maju tu telah bekerja lebih had ataupun di luar kemampuan. Macam lori angkut beras, kalau muatannya hanya untuk 5 ton and setiap hari dok ulang-alik Kedah – JB dengan 8 ton sebab penduduk kat JB dah bertambah, mahu tak lori tu semput dan akhirnya menyerah kalah.

Sama juga dengan pam tu, ada tahapnya. Cuba tengok kawasan kat Wangsa Maju dan Gombak, kalau dulu hutan sekarang dah banyak kawasan perumahan dan perindustrian. Kalau dulu satu taman katakan ada 2,000 penduduk, tapi kini dah banyak taman and bertambahlah penduduk kat kawasan tu. Larat ke pam tu nak proses air – macam enjin Kancil tapi nak kena buat kerja macam Porche, boleh tak?

Sebab tu awal-awal lagi Mc kata, Khalid mesti tengah gembira dan berparti sekarang ni, apabila mengetahui Wangsa Maju pula yang takdak air. Khalid kan suka air di Selangor bermasalah, kalau tidak dia takkan sekat CAPEX dan tangguhkan Langat 2 sampai sekarang.

Kenapa tak ada media yang pergi menyoal Khalid tentang gangguan-gangguan air yang sering berlaku sekarang ni? Tapi peliklah kan.. Selangor Times, SelangorKu dan Selangor Kini tak pulak buat reporting macam reporting masa empangan penuh dulu. Mc nak tengok juga apa yang Khalid nak jawab. Kalau dah tergagap-gagap tu, sahh la memang dia mula nak menipu.

Baru kita masuk tahun 2013, pelbagai masalah telah timbul. Air Selangor tersekat-sekat macam percakapan MB dia juga, tergagap-gagap. Kalau masalah air tak dipandang serius, Mc rasa bukan saja air tergagap-gagap, takut nanti, air terus tak ada lagi. Kalau dah sampai tahap macam tu, Mc rasa rakyat Selangor terpaksa la cari perigi atau sungai yang berdekatan untuk kegunaan air harian.

Sebab apa, selagi Khalid dan Pakatan Haram jadi Kerajaan Negeri Selangor, Mc tak rasa mereka akan teruskan pembinaan Langat 2. Jadi apa yang perlu rakyat Selangor lakukan sekarang adalah, tukar Kerajaan Negeri, jika mahu keperluan air anda selamat!

Selagi mereka Pakatan Haram jadi Kerajaan Negeri, air di Selangor akan terus dipolitikkan. Bermakna, nasib rakyat Selangor dipolitikkan demi menjaga periuk nasi mereka sendiri. Mana ADUN-ADUN Pakatan? Mana Ronnie, mana Xavier, mana Elizabeth Wong? Apakah anda semua mahu situasi itu berlaku?


McTheory:
Kalau tak mahu, Sokong Langat 2, Tolak Pakatan Haram, azam tahun 2013!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini semua konspirasi umngok ni!

Cai Makan Dedak berkata...

rendam saja kalid bebal ni dalam sungai kelang!! menyusahkan orang!

Tanpa Nama berkata...

Kena kat kau semua konspirasi......