Isnin, 28 Januari 2013

PANASS!! Haron Din Halang Majlis Syura Pas dari Memecatan Ustaz Nasha?


Jika sebelum ini parti PAS diselubungi krisis 'u-turn' dan 'cakap pusing' tentang nama Allah, isu pemecatan Nasharuddin Mat Isa dari jawatan Majlis Syura PAS menimbulkan konflik terbaru di dalam parti tersebut.

Tidak diberitahu dengan jelas tentang sebab-sebab pemecatan tersebut tetapi akhbar melaporkan di antaranya ialah kerana Nasharuddin 'tidak hadir mesyuarat'.

Kita tidak percaya 'tidak hadir mesyuarat' merupakan sebab utama pemecatan tersebut tetapi ianya dilihat bersangkut paut dengan lawatan bantuan kemanusiaan PM Najib Razak ke Gaza, Palestine yang turut disertai oleh Ahli Parlimen Bachok itu.

For what ever reasons, keputusan Majlis Syura PAS itu seperti bercanggah dengan kenyataan Dr Haron Din sebelum ini.

Seperti yang kita tahu, isu Nasharuddin Mat Isa ini pernah hangat apabila beliau menggesa PAS mempertimbang semula kerjasama dalam Pakatan Rakyat berikutan pendirian Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh dalam isu hudud.

Tetapi Dr Haron Din pernah berkata,
"Pemecatan ahli ini bukan kerja Syura (Majlis Ulama Syura). 
Kita ada sistem dalam parti kita. Kita ada Lajnah Displin dan ia sepatutnya dibincangkan di peringkat itu jika ada berlaku kesalahan"
Sila baca laporan pada 7hb September tahun lepas :
KUALA LUMPUR, 7 Sept - Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din berkata, beliau tidak nampak mengapa perlu Nasharudin Mat Isa dipecat daripada Pas ekoran gesaan bekas Timbalan Presiden tersebut supaya parti itu mempertimbangkan semula hubungan dengan pakatan pembangkang sebelum ini. 
Beliau yang tetap bersetuju dengan saranan Nasharudin berkata, apa yang disarankan oleh Ahli Parlimen Bachok itu dianggap sebagai bukan satu perkara besar sehingga boleh menyebabkan berlakunya pemecatan terhadap ahli parti itu. 
"Seperti saya katakan dahulu, saya tidak nampak itu sebagai satu perkara besar sehingga boleh berlaku pemecatan semata-mata kerana adanya pandangan peribadi yang mungkin dilihat sebagai bertentangan dengan perjuangan parti. 
"Tidak ada sebab mengapa Nasharudin perlu dipecat melainkan ia hanya cakap-cakap pihak luar semata-mata," katanya. 
Berhubung dengan dakwaan ada sumber dalaman mengatakan golongan 'Anwarinas' akan cuba mempengaruhi Majlis Ulama Syura yang mahukan Nasharudin Mat Isa dipecat, Haron Din berkata beliau sendiri tidak tahu sama ada isu tersebut akan dibincang di dalam mesyuarat tersebut pada Ahad ini 9 Sept 2012. 
"Kalaupun nak sampai kepada pemecatan, ia bergantung kepada sejauh mana perkara itu serius atau pun tidak. 
"Pemecatan ahli ini bukan kerja Syura (Majlis Ulama Syura). Kita ada sistem dalam parti kita. Kita ada Lajnah Displin dan ia sepatutnya dibincangkan di peringkat itu jika ada berlaku kesalahan," katanya. - SH

Jika benar bukan kerja Majlis Syura PAS memecat ahlinya, bagaimana pula dengan keputusan terbaru Majlis memecat Nasharuddin Mat Isa?

Sila baca di bawah :

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Majlis Syura Ulama' PAS Pusat memutuskan untuk menggugurkan jawatan menggugurkan bekas Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa dari jawatan anggota badan tersebut. 
Setiausaha Majlis Syura PAS Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata, ianya berdasarkan rekod Nasharuddin yang telah melanggar beberapa peraturan jawatankuasa berkenaan. 
“Keputusan mengenai perkara itu dibuat pada mesyuarat 13 Januari lalu yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. 
“Antara sebab keputusan itu diambil kerana beliau (Nasharudin) telah melanggar beberapa peraturan yang ditetapkan parti. Antaranya tidak hadir mesyuarat...," katanya dalam satu kenyataan kepada pemberita di sini hari ini. 
Pengesahan ini diumumkan sejurus Nasharudin menyertai rombongan bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke Misi Kemanusiaan Gaza baru- baru ini.
Sebelum ini, Nasharudin dan Majlis Syura dilaporkan menjadi tumpuan dengan membincangkan nasib dirinya. 
Ianya berikutan kenyataan beliau yang menggesa PAS mempertimbang semula kerjasama dalam Pakatan Rakyat berikutan pendirian Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh dalam isu hudud. 
Bagaimanapun mesyuarat 9 September itu bersidang tanpa membincangkan isu berkaitan dengan beliau.
Sambung baca SINI

Mc tak percaya Nasha dipecat semata-mata tidak hadir mesyuarat. Semalam Nik Aziz ada bersama Karpal Singh di Pulau Pinang untuk menyambut hari jadinya. Selepas itu, Majlis Syura membuat kenyataan memecat Nasha dari menjadi ahli majlis. Apa maksudnya itu?

Apakah Nasha di pecat atas saranan Karpal Singh yang sememangnya bencikan beliau?

McTheory:
Segalanya menjadi tanda tanya??

3 ulasan:

umNgok berkata...

elok ler,sekor anjing,sekor babi

Tanpa Nama berkata...

mmg elok jer.....
yg anjing tu pas, yg babi tu nuar..?

Tanpa Nama berkata...

DATO HARUN DIN jika rapat sangat dengan USTAD NASHA ada kemungkinan kena PECAT juga olih PAS atas arahan dari DAP dan PKR.