Rabu, 14 Ogos 2013

INFO! Cina Malaysia Berbanding nasib kaum cina di Brunei!




Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warganegara. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR).

Sungguh pun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi PR sahaja (bermakna tidak memegang paspot Brunei).

Brunei agak luarbiasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Akan tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja, mengikut anggaran oleh Pew Research Center pada tahun 2008.

Hampir separuh (kira-kira 48 peratus) daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.

Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. – laporan tahun 2012 oleh badan hak asasi (klik) Freedom House

Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. – laporan amalan hak asasi oleh (klik) Jabatan Negeri Amerika Syarikat (24 Mei 2012).

Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil, iaitu 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) and Lain-lain (12%).

Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.

Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami BUDAYA dan BAHASA MELAYU.

Jus sanguinis

Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis (mengikut kerakyatan ibubapa). Istilah tersebut adalah bahasa Latin dan bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.

Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.

In Brunei, seorang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu — merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong (sumber sini).

Pada lumrahnya, manusia mementingkan etnik.

Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales.

Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang macam orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya.

Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.

Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.

Seorang Irish, misalan kata, enggan dikenali sebagai orang English.

Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.

Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jatidiri orang Scot, yang lebih Scot daripada British. Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.

Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka.

Jadi kepada Cina Malaysia ataupun DAP khususnya, jangan 'macekeyo' kononnya memfitnah MALAYSIA ni tak adil dalam urusan kaum.


Tanya kepada NEGARA ASAL KETURUNAN kamu sendiri, adakah mereka cukup adil dengan kaum-kaum minoriti di negara kaum asal kamu?

sumber : PENA MINANG

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cina/India RASIS DAPBIAWAK/PKR kononnya nak satu bangsa, "bangsa Malaysia" - tujuan utama utk menghapuskan hak Bumiputera Melayu/Islam dan Bumiputera lain. Bukan sebab mereka cinta "hak asasi" - dasar PENIPU/PENYAMUN! Kalau kat Barat sekalipun, imigran Cina/india akan di gelar "Chinese/Indian American/German" dan sbgnya, tapi si DAPBIAWAK/PKR berani nak hapuskan gelaran bangsa berdasarkan etnik, terutamanya bangsa Melayu/Bumiputera di Tanah Melayu ini - JANGAN dilayan sibiaDAP ini! Dan imigran Cina/India bukan main diam lagi kat Barat, sedaq pula dia bangsa pendtg - tak ada pula mereka menuntut dgn BONGKAK, kesamaan agama dan bangsa, contohnya hari Deepavali/Raya Cina sbg sambutan rasmi mcm hari Krismas. Maka ini amat mengherankan sdgkan loya-loya dan puak kaya imigran Cina/India ramai kat Barat! Tapi kat Tanah Melayu bukan main sakan lagi, nak mcm-mcm hak walau asal bangsa pendatang dibawa British-Zionis laknat, dan bangsa pdtg ini dipaksa ke atas kita org asal bumi pusaka ini, iaitu Bumiputera Islam/Melayu dan Bumiputera lain!

Memang Raja-Raja/pemimipin Melayu Brunei amat bijak! Kat sana, jgn harap Cina/bangsa asing nak kurang ajar - terus dia HALAU! Mat saleh pula, yg ramai kerja Shell atau sbg guru, asyik merungut tak ada kelab malam atau alkohol di Brunei, tapi duit gaji nak! Sebab itu mereka sering ke Miri di mana maksiat makin banyak - terutamanya pelacur dr Filipina /China [saya harap JAIS (S'wak) akan bertindak lebih tegas]. Miri skrg pula dikuasai DAP - bala betul! Saya juga harap sy. petroleum nasional Brunei akan lebih kuat dan dpt. menghapuskan lansung penguasaan Shell.

Cina S'wak juga makin ramai di Brunei dan kahwin dgn Cina Brunei, dan lansung buat perniagaan - biaq K'jaan Melayu Brunei terus tegas dan bantu lebih ramai Bumiputera Brunei sendiri kuasai bidang perniagaan. Saya rasa umat Islam/Melayu dari Tanah Melayu ini, patut diberi lebih banyak peluang utk jadi rakan kongsi Bumiputera Brunei supaya Bumiputera Brunei tidak perlu bergantung kpd Cina.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Tanpa Nama berkata...

ni kena tanya najib dan punahsihat najib.. idea dr negara mana dia melebihkan cina.. ikut telunjuk cina.. ikut kata punahsihat..

Tanpa Nama berkata...

Kita sini lebih cenderung ikut singapura. Baik pemerintah kita sendiri ape tah lagi pihak parti pembangkang. Patut kita ikot contoh negara jiran. Skrang negara serantau saksikn ape yg belaku d spura mungkin akan belaku d msia jikalau org melayu semakin hilang ketuanannye yg mane cakap ketuanan dah d angap perkauman.

Tanpa Nama berkata...

Yalah Cina/India itu pendatang... tetapi hakikat sebenarnya... tanpa mereka, Malaysia tidak akan maju kerana British sedar dengan sifat kemalasan orang Melayu. Jangan lupa... tiada Cina/India yang menjatuhkan lawan mereka dengan memanggilkan China Doll untuk ketua pembangkang dan kemudian memasang video dan menyebarkan video itu. Melayu boleh... !!!

Unknown berkata...

cina kat brunei sebenarnya taklah bnyk sangat yg complain, kebanyakkan yg umur -25 ok2 jer, tpi yg vertan tu memang hardcore kominis, tapi takde boleh buat apa2 hahaha, yg bodohnya cina kat brunei ni ckp dh 2-3 generations stay brunei, tapi tak mau belajar budaya dan bahasa melayu, itu jer lagi utk dia dpt ic penduduk tetap... dh fail ujian, complain lagi, dh tau negara melayu, dh cukup panjang masa tinggal kat brunei, masih gak tahu budaya dan bahasa melayu, tapi brunei tetap tak kenakan income tax dkt cina sial ni, itu menampakkn kebodohan kaum cina babi ni, yg dia tau main jambul kontol dia yg tak sunat tu jer