Isnin, 16 September 2013

PANASS!! Dewan Ulamak Pas Terus Di KUTUK!!


Kesian Ketua Dewan Ulama Pas Harun Taib, selepas beliau mengeluarkan cadangan untuk kaji semula hubungan tahaluf siasi. Beliau dibantai teruk oleh para pengampu Pkr dan Dap dalam Pas.

Kaji semula hubungan dengan PKR, cadang ulama PAS 
Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib mencadangkan agar parti Islam itu mengkaji balik tahaluf siasi (kerjasama politik) yang dibuatnya dengan PKR.

"Amat wajar sekali tahaluf siasi bersama PKR ini dikaji setelah berlaku perkara-perkara yang boleh melemahkan PAS dan merosakkan hubungan di dalam tahaluf siasi," kata Harun.

Cadangan itu dikemukakan beliau melalui ucaptama kepada Multaqa Ulama Semalaysia yang diadakan di Kota Sarang Semut, Alor Setar kelmarin.

Hampir 1,000 pemimpin PAS di kalangan ulama menyertai perhimpunan yang diadakan menjelang muktamar PAS ke 59 22 November depan di Shah Alam, Selangor.

Sebelum ini, tiga muktamar PAS berturut-turut meluluskan usul agar hubungan dalam Pakatan Rakyat diperkukuhkan.

Dalam pilihan raya lalu PAS menang 21 kerusi Parlimen dan hilang kerajaan negeri Kedah berbanding PRU-12 menang 23 kerusi Parlimen dan menang di Kedah.

Bagi melaksanakan kajian ini Harun dalam kertasnya itu mencadangkan agar satu jawatankuasa khas ditubuhkan untuk mengkaji dan menilai kemerosotan sokongan pengundi Melayu ekoran tahaluf siasi dengan PKR.

"Pertukaran, perebutan dan penyerahan kerusi potensi PAS kepada PKR juga antara faktor yang perlu dikaji kembali dan ia antara faktor utama yang perlu diberi perhatian," kata Harun. -TMI

Selepas itu kenyataan ini, Harun Taib terus dikecam diperlekehkan oleh golongan pengampu Pkr dan Dap dalam Pas. Termasuklah Nik Aziz yang menganggap Harun Taib umpama pemberi pelampung pada UMNO.

Tidak ada pihak yang menyokong cadangan Harun Taib selain dari Pemuda Pas. Kemudian muncul lah kenyataan lain hanya untuk menafikan kenyataan awal Dewan Ulama Pas!


Resolusi Multaqa Ulama usaha perkukuhkan PR 
KOTA BHARU: Cadangan Multaqa Ulama Se-Malaysia yang mahu tahaluf siyasi bersama PKR disemak semula disifat sebagai usaha memperkukuhkan Pakatan Rakyat (PR).

Anggota Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata, keputusan itu dianggap sebagai satu strategi bagi mewujudkan gabungan yang lebih kuat.

Veteran PAS, Subky Latiff pula menyifatkan tahaluf siyasi PAS bersama parti-parti lain bermula pada 1959, apabila PAS bekerjasama dengan Parti Negara.

“Kemudian pada 1982 PAS bersama Barisan Nasional dalam kerajaan campuran. Oleh itu tahaluf siyasi sebenarnya bukan perkara baru.

“Apa yang perlu dilakukan sekarang ialah memperkukuhkan kepemimpinan ulama,” katanya pada wacana anjuran Ilham Centre di Bazar Tengku Anis malam tadi.

Resolusi Multaqa Ulama di Alor Setar semalam mencadangkan lapan perkara termasuk tahaluf siyasi bersama PKR disemak semula Majlis Syura Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat bagi menjaga maslahah syariah.

Bekas Ketua Pemuda PAS Kelantan, Mohamad Hussin juga mahu Majlis Syura Ulamak berperanan lebih berkesan bagi membantu presiden membuat sesuatu keputusan.

Katanya, Dewan Ulamak perlu meneliti semula perlembagaan parti bagi melihat kembali peranan mereka.

“Wajar sekali PAS mengadakan semula seminar membincangkan perlembagaan parti untuk membolehkan semua pihak berperanan dalam ruang lingkup ditetapkan,” katanya pada wacana tersebut.

Wacana terbabit mengupas isu “PAS Era Ulama: Impian dan Kenyataan” menampilkan bekas Ketua Pemuda Umno Kelantan, Dr Zaiyadi Awang Noh bertindak sebagai moderator.

Tajuk tersebut diubahsuai daripada tajuk tesis PhD, Dr Kamarulzaman Yusoff. Hadir sama pelajar PhD di UKM, Mustapha Ahmad dan pengarah program Zahari Sidek.

Resolusi Multaqa Ulamak di Kedah mengundangkan reaksi berbeza terutamanya anak-anak muda yang hadir pada wacana berkenaan.

Subky juga berkata, Dewan Ulamak tidak boleh menyalahkan pihak lain sekiranya ada masalah dalam pengurusan dewan berkenaan.

Kata Khalid pula, ulama sudah mendapat kedudukan tinggi dalam parti dengan mendominasi Dewan Ulamak dan Majlis Syura Ulamak.

Jika dulu, Dewan Ulamak Pas mendapat tempat yang paling tinggi dalam Pas, malah segala kenyataan Dewan Ulamak Pas umpama 'Fatwa' baru dari Pas. Namun selepas Tahaluf Siasi bersama Pkr dan Dap, Dewan Ulamak Pas hanya salah satu cabang sayap Pas. Malah makin lama mereka ini dipinggirkan dan dianggap tidak relevan lagi.

Tak pernah lagi Mc lihat Dewan Ulamak Pas disanjung, atau kenyataan mereka diangkat sebagai 'pandangan utama' sejak Pas bersama Pkr dan Dap. Apakah Anwarinas dan pengampu Dap dalam Pas takut, mereka tidak lagi berkuasa jika Pas tidak bersama Pkr dan Dap.

Lama kelamaan, Mc percaya Dewan Ulamak Pas akan dianggap 'kumpulan orang tua nyanyuk' yang pandangan mereka tidak lagi relevan.

Itulah nasib Ulama dalam Pas. Makin lama, makin terpinggir.


McTheory:
Dewan Ulamak dah jadi Dewan ULAM Pas!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dewan ulamak PAS akan dihancurkan oleh pangampu DAP & PKR...sesunggohnya orang2 kafir itu TIDAK pernah redha dgn Islam...
hanya menanti masa akan menjadi
Dewan Alamak Dah Terlambat PAS...

masanya akan tiba jika masih menggunapakai pendapat org2 tua nyanyok tak sedar diri dlm PAS tu...