Rabu, 11 Disember 2013

HOT! Sultan Melaka Muncul Semula di Facebook?


Manusia sekarang semakin ramai yang gila. Makin dekat nak akhir zaman, makin ramai orang gila muncul. Ada yang gila nak jadi PM, gila glamor, gila kuasa, ulamak politik gila nak jadi serupa nabi, ada juga gila nak jadi Tuhan, tapi kali ni Mc jumpa ada yang gila nak jadi Sultan pulak dah. ha ha ha..

Kalau di Kedah ada Sultan Al-Ketum Merong Mahawangsa. Di Melaka pun muncul Sultan Melaka dari celah batu mana tah, Tunku Raja Noor Jan Shah Ibni Al-Marhum YAM Raja Tuah Shah. Sultan dari negeri Melaka Darul Islam. he he he..

Doniaa Doniaa.. makin pelik tadi benar..

Sebenarnya Mc pun taktau macam mana mamat kat atas ni boleh mengaku dia Sultan Melaka, kemudian Mc ada baca satu komen mengenai Kesultanan Melaka yang masih wujud.


Baca bawah,

waris kesultanan melaka yang masih wujud, direct line dr keturunan bukit seguntang mahameru adalah kesultanan perak. Sebab itu kerabat perak memakai nama 'Raja' bukan Tengku. Keturunan Melaka terakhir adalah Sultan Mahmud Mangkat di Julang. Baginda tiada anak kerana mangkat sebelum berkahwin (umurnya 24 tahun ketika dibunuh). Tapi adalah malaun dari siak mengaku dia anak sultan mahmud, kononnya malam baginda akan dibunuh tu, baginda berahi dan minta dayangnya menelan air maninya. Dari situ lahirlah Raja Kecil Siak.

Tapi itu hanya propaganda. Waris bukit seguntang berakhir dgn terbunuhnya Sultan Mahmud, dan muncul dinasti baru iaitu keturunan Bendahara, Tun Abdul Jalil sebagai bendaharaa menjadi sultan selepas itu kerana ikut perlembagaan jika sultan tiada waris, bendahara jadi raja.

Malaun di atas ni tidak ada basis nak claim dia keturunan sultan melaka. Benih melaka dibawa oleh kesultanan perak. Di Pahang benih itu berakhir selepas Sultan Abdul Ghafur mangkat di racun.
 Ohh.. macam tu sejarahnya.. he he he..

Paling kelakar pulak, (soalan yang agak lucah) sejak bila telan mani boleh dapat anak ni? kah kah kah..

Propa paling mangkuk dan tak boleh masuk akal.

McTheory:
Sultan Melaka naik pelamin orang kawin, siap ada bunga telur tuu.. kah kah kah.. waya putuih! dah.. 

3 ulasan:

btg layu d tasik mani berkata...

aku bole ngaku dia sultan melaka dgn syarat dia bg aku nombor 1st prize toto....wakakaaa

Tanpa Nama berkata...

ada bunga telor tu yg takbleh bla tu, hihihiiiii...

Tanpa Nama berkata...

Gilo apo