Jumaat, 20 Disember 2013

INFO! Antara Kekejaman Kerajaan Kedah dan Kerakyatan Kerajaan Selangor! #HanyadiKedah #KerajaanRakyat



Kerajaan negeri Kedah yang diketuai oleh Dato Paduka Mukhriz sebagai Menteri Besar telah menghapuskan bayaran lesen peniaga kecil dan penjaja bagi tahun 2014. Kemudian Dato Mukhriz juga telah memperuntukan rm10 juta untuk pinjaman usahawan muda, yang kita ketahui antaranya ialah peniaga kecil yang terdiri dari orang melayu.

Berbanding kerajaan negeri Selangor, yang dikatakan lebih mesra rakyat apabila mereka menaikkan kadar caj lesen perniagaan 400% kali ganda yang dilihat sebagai suatu usaha untuk menghapuskan peniaga-peniaga kecil yang majoritinya adalah orang Melayu.





Kenaikan melampau itu seperti tiada asasnya memandangkan kerajaan Selangor mengagung-agungkan slogan mereka "Hasil negeri untuk rakyat". Kononnya merekalah (pakatan haram) jaguh membela nasib dan kebajikan rakyat.

Sekarang apa sudah jadi? Mereka mengatur langkah yang bukan-bukan di saat kerajaan pusat ditekan oleh ramai pihak berikutan kenaikan harga tol baru-baru ini.

Rupa-rupanya kenaikkan harga tol bukannya dari Plus (Kerajaan Pusat), rupanya dari Tol swasta yang beroperasi disekitar negeri Selangor.

Penjelasan lebih detail dibawah,


Hampir semua tol di Lembah Kelang bawah swasta dinaikkan lebih dari rm1.00. Bermakna jika dulu tol rm1.60, dinaikkan sehingga rm2.60. Kalau ulang alik balik kerja, dulu rm1.60 x 2 = rm3.20 kali ni dah rm 5.20.. wow! memang betul-betul kerajaan yang membela rakyat!

Kerajaan Selangor bagi air percuma hanya rm20, tetapi dalam masa 5 hari dia dah ambil balik duit rm20 tu melalui harga baru tol!

Kenaikkan tol dan lesen peniagaan sememangnya membuktikan Selangor merupakan negeri contoh Pakatan Rakyat yang sememangnya membela nasib rakyat!

McTheory:
Majulah Pakatan untuk semua.. senang cakap.. UNDILAH PR!

Tiada ulasan: