Isnin, 22 September 2014

INFO! #Malaysia Sebenarnya Bukan Perkataan #Melayu?



Malaysia bukan sebutan dalam Bahasa Melayu.

Benarkah?


Bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu
gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALAYSIA.

Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?

Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’.

Semuanya membawa maksud yang hampir
sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/ Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.

Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England(Tanah bangsa Angels), Iceland(tanah air batu atau ‘ice’), Scotland(tanah bangsa Scots), Swaziland(tanah bangsa Swazis), Finland(tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand(tanah bangsa Thai).

Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan(tanah suci), Tajikistan(tana h bangsa Tajik), Afghanistan(tan ah bangsa Afghan) dan Kirgyztan(tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.

Hampir separuh nama-nama negara dunia
berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia(tanah bangsa Ross), Somalia(tanah bangsa Somali), Algeria(tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India(tanah sungai Indus), Columbia(tanah Columbus), Mongolia(tanah bangsa Mongols), Ethiopia(tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU.

Jadi MALAYS-IA bermakna
LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semenanjung memang tanah melayu..tapi sabah dan sarawak adalah tanah berbagai suku dan puak termasuk melayu..mana mungkin suku atau kaum bukan melayu mahu tanah nenek moyang mereka senang2x dilabel org dr semananjung sebagai tanah melayu seolah2x ianya hanya milik melayu..fikir dan renungkan..nafsu dan kuasa tu adalah adunan yg berbahaya..hati2x

Tanpa Nama berkata...

ANON : 22 September 2014 1:15 PTG
Pribumi Asal Sabah dan Serawak asalnya adalah dari jalur keturunan Melayu . Untuk pengetahuan tuan Tanah Melayu pada awalnya melangkaui kenegara Vietnam , Burma dan Utara Australia .dan kerana itulah mereka yang berketurunan JAWA sebagai contoh tetap dipanggil sebagai Melayu... JADI TIADA ISU UNTUK MEMBEZAKAN KAUM PRIBUMI Sabah Serawak dan Semenanjung kerana kesemuanya adalah Penghuni Tanah Melayu... Masalah yang timbul bila Golongan Pendatang yang dtang dari Selatan China mengaku sebagai Pribumi dan menuntut pelbagi tuntutan yg tidak munasabah serta meminggirkan penduduk asal... Maklumat ini sudah banyak diperbincangkan secara Akademik..

PASDAPX berkata...

Assalamualaikum

Betul tu Tanpa Nama 1.15
Kita dahulunya tanpa cina dan india adalah wilayah NUSANTARA RUMPUN MELAYU. Yang bercabang pelbagai suku.
Jgn terikut dengan pemikiran Cina pendatang dan liberal Melayu yang cuba nafikan wilayah nusantara Melayu ini yg menganjur luas ini dengan mengatakan kita semua ini berasingan. Kita semua adalah rumpun penghuni Peribumi Nusantara Melayu. Penjajah datang pecah2kan kita.

Semoga jgn dipecahkan lagi. Bila kecil musuh akan robek mudah. Cina Kafir adalah musuh yang nyata ketika ini.. mereka cuba menguasai wilayah2 ini.. dengan hasutan dan ekonomi. Termasuk dakyah utk keluarkan Sabah Srawak.

Dalang ialah Cina kafir, dan missionaries Kristian dr kalangan pribumi jugak.

Semoga Allah SWT lindungi tanah air kita Malaysia dlm kedaulatan!

AkuSayangMalaysia berkata...

Cuba baca artikel ini dan peta lama berkaitan Nusantara dan Bahasa Melayu..jelas menunjukkan sejarah asal Melayu ini menganjur luas sehingga ke wilayah Filipina.

http://paklongnusantara.blogspot.com/2010/10/normal-0-false-false-false.html

Tanpa Nama berkata...

Fakta diindonesia ;

1. Jawa Satu suku bangsa -60 %

2. Sunda Satu Suku Bangsa -20 %

3. Melayu meliputi Riau, Acih,
Bugis, Banjar,Minang,Batak,
Deli dan Palembang -13 %

4. Lain-lain - 7 %

Maksudnya Diindonesia Jawa tidak mengaku termasuk dalam kumpulan suku bangsa melayu. Benarkah Mereka tiada dalam salasilah keturunan melayu. Itu adalah kajian sarjana di indonesia.

P/s. Tiada darah melayu- patutlah sanggup ancam org melayu/ Malaysia dng buluh runcing dan baling kedutaan dgn najis.

Tanpa Nama berkata...

Aku suku Jawa Johor tak kisah sangat pasal jawa ke melayu ke...sama aje semua makan sambal belacan...cuma melayu suka makan berkuah...jawa suka tanpa kuah..kering kering gitu...tapi Malaysia tumpah darahku..dimana bumi di pijak di situ langit ku junjung..cuba check polis yg syahid di lahad datu...dari nama aku tahu di antaranya ada suku jawa..aku turut bangga dan sanggup mati utk tanah ini.Cuba check komando ATM...didalamnya terdapat ramai suku jawa...tengok nama dah tahu...mereka yang kulit sawo matang semua saudaraku..

Tanpa Nama berkata...

itu kau yang kata anon2x melayu semenanjung ooi...bukannya rahsia korang memang kurang selesa dgn budaya bertatu org iban..budaya minum tuak dan tapai..makan babi..yg menjadi tradisi susku2x borneo..aku nak bertanya soal agama..bolehkah org2x melayu semenanjung terima yg melayu tidak semestinya islam?..sebab byk suku kaum iban dayak atau kadazan yg beragama bukan islam?...ideologi politik semenanjung yg terlalu berpaksi agama itu memang menyesakkn org borneo.

aku dtg dr latar belakang kaum borneo yg berbagai agama..dlm famili aku yg ikut adat ada..yg islam..ada yg kristian..ada..yg budha pun ada..amat susah nak jumpa org melayu semenanjung yg berlatarbelakng begitu..tapi aku faham kenapa tiada paksaan pun dr kami..cuma masalah org dr tempat kamu suka psiko org kami utk tukar agama ni..

hal2x agama simpan dlm hati sajalah..bolehkah?..kalau ada masa kita minum bir semeja..bolehkah..aku belanja ikhlas utk kita bergaul..kamu boleh terimakah?..atau itu bagi kamu bukan budaya melayu.

Tanpa Nama berkata...

pasdapx aku nak tanye kau..apa maksud kau rumpun melayu?...melayu itu bukankah mesti beragama islam.

utk makluman..org2x dayak adalah suku manusia pertama yg mneuduki borneo..dorang tiada agama salnya..tak perlu agama pun..dorang ada adat sendiri..adat ituy sudsh memadai..adat itulah agamanya..tak perlulah kita berpura2x..semua org tahu agama2x abrahimic spt kristian dan islam memang berlumba2x nak convert org2x borneo.

tpi secara jujurnya byk org2x borneo tidak pun suka atau mahu mendalami agama2x ASING ni secara mendlm..itu psl dulu pun seorg paderi cina pernah di hentam kerana sikap org iban yg tidak fanatik dgn agama kristian..

masalah utama adalah fahaman agama melampau kristian dan mintak maaf islam juga sama..jadi itu menjadi masalah bukan iban dan kadazan yg mahu kebebasan agama dikekalkan..sebab kalau semua dilabel melayu kebebsan kami akan hilang..mcm di semananjung..ini tak boleh itu tak boleh..kena pakai macm org arab..kalau perkara ni pilihan hati tidak mengapalah..tapi apabila dijadikan peraturan awam..memang mengayau nanti kami ni.

akhir kata melayu semenanjung mestilah REALISTIK..jgn terlalu bermimipi..sy boleh faham aklau anda berjuang mempertahankan kedaulatan tanah melayu..tapi jgnlah terbawa sampai mahu merembat tanah org lain pulak.

ISAC berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
PASDAPX berkata...

Tanpa nama dari Borneo.
Terima kasih pandangan tuan,


Saya menyatakan Nusantara ini adalah dari rumpun Melayu, kerana kajian menyatakan begitu, malah kajian berabad dahulu bahasa Melayu pernah digunapakai sebagai bahasa komunkasi serantau.

Cuma bagi yang berktrunan Jawa, tidak mengakui mereka rumpun Melayu, itu terpulah pada mereka. Bila seseorng itu memeluk Agama Islam, automatik tiada lagi beza darjat atau bangsa.. kami semua sama sesaudara, suku dan bangsa sudah tidak menghalang apa2 lagi hak.


Persepsi terhadap Agama Islam oleh orang Borneo..

Agama ini hak kebebasan masing-masing. Dalam Islam yang sebenar TIADA PAKSAAN untuk memaksa bukan Islam atau orang yang tiada Agama untuk memeluk Islam. Ajaran Islam menuntut orang bukan Islam yang berada dibawah pemerintah Islam wajib dilindungi hak dan keselamatan mereka seperti mana org Islam, selagi mana mereka patuh pada peraturan dan tidak mengganggu amalan orang Islam.

Saya rasakan, minuman keras, tuak dan judi semua itu perkara yang tidak baik, sebolehnya ditinggalkan, tak kiralah kamu dari suku atau Agama apa. Apatah lagi sebagai orang Islam perkara yang bawa keburukan dilarang kerana kerosakan lebih banyak.

Akan tetapi, di semenanjung bangsa Cina dan India bukan Islam pun melakukan perkara yang sama, selagi mereka tidak ganggu orang Islam, mereka juga diterima.

Kamu yang bukan Islam dari Borneo tak boleh lah mengajak kamiorg Islam minum semeja arak atau minuman memabukkan itu. Kamu kena hormatik hak kami, banyak lagi minuman lain yang boleh diminum.

Tapi itu hak kamu untuk meminum minuman yang kamu suka.

Harap kamu jangan fanatik dengan memaksa orang lain minum arak atau yang dilarang oleh Agama kami. Kamu pun tidak dihalang amal apa yang kamu amalkan sebelum ini.

Jadi toleransi itu penting. Orang semenanjung menghormati semua bangsa, sebab itu kamu lihat Kuala Lumpur dan bandar2 lain dipenuhi pelbagai bangsa didunia, yang beragama Islam mahupun yang bukan atau tiada agama.

Apakah kamu tidak mengakui bahawa orang melayu cukup toleransi tinggi?

Tanpa Nama berkata...

Kepada orang Borneo yang faham sejarah dan susur galur bangsa Melayu, alhamdulillah.. Kepada pribumi Sabah Sarawak, benar, jangan mudah terpedaya dengan mainan kaum pendatang ke nusantara ini yang sebenarnya mahu menjadi tuan di atas bumi kita yang bertuah ini.. Pasal agama, makan babi, tatu dsbnya.. saudara jangan lupa, bahkan di Indonesia juga ada mereka yang makan babi, bertato dan sebagainya.. begitu juga di Selatan Filipina.. agama dan adat adalah pegangan masing-masing.. jangan disebabkan perbezaan ini, kita sesama serumpun berpecah belah..
seperkara lagi.. Indonesia sendiri semasa tercari cari nama negara mereka, telah dicadangkan nama Malayunesia (telah digunakan sejak 1850an lagi) dan Indunesia (bermakna Kepulauan India).. nama Melayunesia telah digunakan oleh pihak pemerintah Belanda, manakala pihak pejuang kemerdekaan Indonesia menggunakan Indunesia, barangkali sbg bantahan kepada pemerintahan Belanda pada masa itu..

Akhirnya mereka memilih Indunesia (Indonesia) apabila mereka merdeka.. Apakah ini disebabkan oleh pentadbiran Jawa yang sampai ke hari ini tidak mahu mengaku mereka adalah dari rumpum melayu?

Tanpa Nama berkata...

aku jawa bila di kata melayu...sesuatu yag pelik...susah nak terima...ini di sebabkan orang melayu sendiri .... selalu merendahkan orang jawa sejak aku kecik lagi..tetapi di nusantara sebenarnya jawa adalah kaum majoriti...kalau kita dikatakan tinggal di kepulauan melayu aku bole terima...jika kita dah sama taraf dan orang jawa di terima oleh org melayu barulah aku boleh di katakan melayu.