Selasa, 2 Disember 2014

Perkara yang WAJIB anda tahu mengenai Pekan Rabu lama! #Kedah


Umum tahu Pekan Rabu merupakan tempat tumpuan pelancongan di Kedah.

Pekan Rabu mempunyai sejarahnya yang tersendiri dalam usaha menggalakkan penyertaan kaum Bumiputera bergiat di dalam bidang perniagaan. 

Kegiatan perniagaan di Pekan Rabu telah bermula sejak selepas Perang Dunia Pertama atas inisiatif YTM Almarhum Tunku Yaacob, seorang Putera DiRaja Kedah supaya orang Melayu dapat terus menjalankan perniagaan di dalam bandar. 

Kini Pekan Rabu merupakan lambang kegiatan utama ekonomi orang Melayu di dunia perniagaan Kedah. Malah ia juga sudah menjadi lambang utama negeri Kedah.

Disebabkan bangunan tersebut sudah lama ianya uzur hingga menyebabkan struktur bangunan tersebut juga sudah tidak selamat.

Kami diberitahu, struktur bumbung bangunan Pekan Rabu, sudah rapuh dan ada yang sudah retak. Malah ianya menunggu masa untuk runtuh pada bila-bila masa. Sebab tu bila hujan, ia bocor disana-sini.

Lantai pun sudah ada yang retak, malah lubang kumbahan pun ada yang hanya dipapan dengan papan nipis yang amat berbahaya pada peniaga, lebih-lebih lagi pelanggan.

Ciri-ciri keselamatan kebakaran langsung tidak ada. Alat pencegah kebakaran juga telah dicuri malah ada yang rosak. Jika berlaku kebakaran, kemungkinan besar, ianya gagal untuk dikekang lagi.

Sudah la bekalan air telah diputuskan semalam. Elektrik juga telah tamatkan. Malah kawasan Pekan Rabu juga telah diisytiharkan sebagai kawasan pembinaan oleh Lembaga Koperasi Pekan Rabu, andaikata berlaku apa-apa kemalangan, ia akan jadi sia-sia. Bak kata orang mati katak!

Kami nasihatkan peniaga yang mementingkan keselamatan supaya meninggalkan kawasan terbabit, sayangi nyawa dari harta benda. Tiada apa yang bermakna didunia selain dari keselamatan diri anda. Harta benda boleh dicari, nyawa tiada gantinya.

Kepada pelanggan yang selalu mengunjungi Pekan Rabu, anda boleh ke Ukir Mall, kawasannya luas, dalamannya ada penghawa dingin. Paling penting anda tak perlu risau jika ada bumbung runtuh atau lantai hancur.

Pesanan dari Mat Pekan Rabu Pencinta Kemajuan.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah pergi ke Pekan Rabu tempatnya menarik & pelbagai pilihan barang jualannya. Maaf nak bertanya sekiranya benar ape yg di katakan bangunan Pekan Rabu telah uzur kenapa masih ada ramai lagi 207 orang peniaga (tulisan berita seperti tercatat di TV1) masih tidak berpindah supaya dapat dibaik pulih bangunan Pekan Rabu? Bukan kah itu lebih baik daripada membahayakan nyawa diri sendiri. Sememangnya la bila bangunan dah bertukar baharu sewa pun akan dinaikkan sedikit, tetapi diharap tidak membebankan peniaga. Harap dapat penyelesaian yg baik diantara peniaga dan pihak pengurusan. Jihad ekonomi Melayu ISLAM :)

Tanpa Nama berkata...

Pelan baru pekan rabu nampak cantik siap parking kereta..ini yg kami mau..selalu pi pekan rabu nak parking mesti berpusing2 byk x tu belum cuti sekolah lagi la..harap yg terbaik utk peniaga melayu di situ.

Tanpa Nama berkata...

Yang duk melawan menentang tu jin setan PAS yg duk bersarang dalam KOPERASI PEKAN RABU tu.

Aku boleh sebut nama kedai.. dan tokey di asekali sapa dia kaki penjilat taksub kuat PASngok.

PAS xdk buat apa kebaikan tapi depa duk jilat isap tak habih2 mcm hantu raya.

UMNO BN buat macam2. Dari Pekan rabu dulu hanya atap rumbia sampai la jadi bertingkat2.

Ni nak penaik lagi untuk satukan Pekan Rabu Lama dengan yang tepi sungai tu jadi kompleks yang cantik, selesa, lengkap. Org pun mudah mai.

tapi bangsa pencacai PAS ni sama mcm bangs aYahudi.. ada saja benda yg depa nak lawan.. puak mcm ni Kerajaan kena halau keluaq.

Kena tegas sbb depa ni jadi parasit duk hasut org lain.

PAS takpayah buat kerja apa.. hasut org Melayu jadi taksub dgn depa. Lepas tu time ceramah..tolak tabung duit.. pakat2 taboq duit sambil terplopong mulut dgq pakar2 penipu dan pemfitnah mcm Mahpos tu ceramah..

sudah2 tabung penuh.. PAS untung pakat2 tibai sorang sikit.. apa kerja tak payah buat janji pandai reka tajuk ceramah, ayat mau kuat fitnah dalam ceramah.. ulang lagi dan lagi..


itulah 'kemajuan' bangsa PAS.. bodoh nak mampuih2 sbb tu pi roboh Madrasah bg kt cina kapiaq.. tarah balak bagi kat cina kapiaq..

mau hambat keluar 70 peniaga Pekan rabu yg takmau pindah tu.. sita kedai depa.. bg kat calon lain bila siap Kompleks Baru nanti.

Tok sah duk buat baik sgt dgn melayu2 haprak mcm tu.. macam anjing gigit tuan!!

RawatGG Senyum berkata...

Aku suka komen hang ni, baguzz & betul. Tanpa Nama2 Disember 2014 7:21 PTG

Hamidi SP berkata...

Bersyukurlah diberi lokasi yang selesa dan selamat..

Tanpa Nama berkata...

Orang Alor Star tahu sangat sapa mereka ini. Bersyukurlah.

hangkedee berkata...

Sokong banyak lagi yg ingin berniaga. Pas pis pus pussy pusingan U barua totok daPig.... Pengjahanam bangsa. Jasa Pas gadai Surau Solihiyah Kpd kafir harbi