Khamis, 5 Mac 2015

HOT! Masalah 12 Tahun Tasik Beris Selesai!! #HanyaDiKedah



Alhamdullilah! Satu lagi masalah rakyat diselesaikan oleh Kerajaan negeri Kedah. Setelah perbincangan dilakukan antara kedua-dua belah pihak, masalah berjaya diselesaikan malah mencapai kata sepakat dan persetujuan bersama.

Masalah ini melibatkan pampasan tanah ketika pengambilan projek empangan Beris yang tergantung sekian lama (12 tahun).

Ianya bermula apabila pengambilan tanah dari Kerajaan negeri terdahulu yang mahu membina empangan Beris. Penduduk kampung yang diambil tanahnya telah janjikan pampasan, sejumlah wang dan rumah.

Namun mata percarian mereka hilang dan mereka merayu kepada Menteri Besar terdahulu untuk diberikan alternatif, supaya mereka dapat bekerja dan mempunyai sumber pendapatan.
Atas rayuan tersebut, Kerajaan negeri (semasa itu), telah memberikan sebidang tanah yang (syaratnya) diselia oleh koperasi (peladang) untuk disalurkan pendapatannya kepada penduduk kampung tersebut.

Sebenarnya masalah ini telah selesai, hinggalah ianya diputar belit oleh sekumpulan penyokong pembangkang yang menghasut penduduk kampung, kononnya kerajaan negeri terdahulu berjanji dan menawar mereka tanah untuk dijadikan sumber pendapatan.

Atas alasan tersebut, Pas Sik telah memanipulasikan isu terbabit pada PRU ke 12, hingga mereka berjaya menawan Sik dan Dun Jeneri. Kononnya jika mereka berjaya menawan Kedah dan Sik, mereka janji untuk penduduk kampung diberi tanah yang tertangguh itu.

Namun bila Pas menang, segalanya hampa dan janji tinggal janji saja. Selama 5 tahun pemerintahan Pas Kedah dan Pas berkuasa di Sik. Tidak pernah ada masalah melibatkan tanah di Kedah, diselesaikan atau diberikan pada rakyat. Bukan hanya di Beris, tapi diseluruh Kedah. Pas tak pernah memberikan tanah pada rakyat, yang ada hanya janji dan cakap kosong.

Malah penduduk Beris yang mendapat pampasan dan rumah terbabit dibebankan pula dengan bayaran premium. Bayaran premium tanah ini hanya diwujudkan pada zaman Kerajaan Pas, (tapak rumah penduduk) perlu dibayar. Masa zaman BN dulu, bayaran ini tak pernah wujud.

Bila Pas memerintah, mereka dibebankan dengan bayaran premium yang agak tinggi, ini membebankan mereka yang hanya ada pendapatan melalui penoreh getah. Sudah la tak dapat tanah, janji tak ditunaikan, dibebankan pula penduduk dengan bayaran premium.

Apakah itu kerajaan Islam yang utamakan rakyat?

Kini masalah tersebut, kembali pada Kerajaan negeri yang baru. Alhamdulillah.. hasil perbincangan diantara Menteri Besar, Exco, Adun, wakil penduduk dan orang kampung. Semua masalah diatas diselesaikan.

Malah cara penyelesaikan yang diberikan ini, menepati dan menguntungkan semua pihak. Bak kata orang, menang-menang diantara kedua-belahnya.

Selain dari mereka pemohon mendapat tanah, hutang premium mereka juga akan dibayar oleh GLC untuk meringankan beban.

InsyaAllah.. YAB Dato Seri Hj Mukhriz Tun Mahathir akan mengumumkan secara rasmi cara penyelesaian isu ini nanti.

Apa yang penting, kita tahu, masalah ini selesai dan penduduk terlibat pula puashati dengan jalan penyelesaian tersebut.






Sumber MukhrizMahathirfc.com

1 ulasan:

Unknown berkata...

HANYA BERBAGI PENGALAMAN, KEMARIN SAYA BERHASIL MENANG TOGEL 100 JUTA BERKAT ANGKA YANG DIBERIKAN KY DARMO. JIKA TIDAK PERCAYA BUKTIKAN SENDIRI, HUBUNGI KY DARMO DI NOMOR 0_8_2_3_1_0_1_4_2_2_5_5. DIJAMIN TEMBUS 100%…