Jumaat, 25 Disember 2015

FGV Ceburi Bidang Plastik Mesra Alam



Ketua Pengawai Eksekutif FGV, Datuk Mohd Emir Mavani tengah
Selepas majlis menandatangani MOU bersama Newlight Technologies dan Innogas Technologies kelmarin



Satu demi satu percubaan dari Felda Global Venture (FGV) untuk menceburi bidang baru bagi mengembangkan lagi perniagaan mereka.

Baru-baru ini FGV, bakal menghasilkan plastik mesra alam daripada sisa biojisim minyak sawit. Projek ini kami umpakan sebagai "Projek mengubah sisa buangaan kepada emas berharga."

Projek penghasilan plastik mesra alam ini terhasil apabila FGV berjaya memeterai perjanjian persefahaman (MOU) dengan Newlight Technologies LLC serta Innogas Technologies Sdn Bhd yang berpengkalan di California. Syarikat Innogas Technologies merupakan sebuah syarikat yang mahir menghasilkan bahan-bahan termoplastik yang diperbuat daripada gas rumah hijau.

FGV sentiasa mencari inovasi terkini untuk mengurus sisa kelapa sawit mereka dengan berkesan..penghasilan projek ini akan menunjukkan kepekaan FGV terhadap projek kempen terhadap kelestralian alam sekitar dengan pengurangan pelepasan karbon..

FGV mensasarkan sebanyak 10 buah kilang untuk dibina bagi tujuan ini dalam tempoh 5 tahun akan datang...kilang pertama akan dibuat pada suku keempat tahun depan dan dijangka siap selepas 14 bulan..

Dengan adanya projek ini, ia mampu menggunakan semula sisa bio daripada kilang minyak sawit FGV kepada penghasilan plastik mesra alam, teknologi daripada negara luar ini amat dinantikan FGV bagi meningkatkan aliran pendapatan syarikat dan menjayakan kempen lestari alam sekitar.

Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Mohd Emir Mavani berkata,

"MOU tersebut akan membawa teknologi kos efektif yang pertama di dunia bagi menghasilkan pslastik mesra alam dengan memproses 100 peratus sisa bio daripada kilang sawit FGV"

Jelas usaha ini telah meningkatkan jaringan rangkaian usahasama FGV bagi penghasilan produk plastik mesra alam dimata dunia..selain dapat meningkatkan produk pengeluaran minyak, sisa bio yang sebelum ini tiada kegunaan, kini mampu menghasilkan produk barangan yang lebih berfaedah kepada alam dan masyarakat.

Tiada ulasan: