Jumaat, 4 Disember 2015

Kakitangan SPAD Turun Padang Untuk Sebar Risalah Rangkaian Bas Baru KL



Sudah tentu perubahan tentang Penyusunan semula Bas di Kuala Lumpur yang dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) pada mulanya akan menyukarkan penguna. Penguna dan peneraju bas sudah biasa mengunakan sistem lama, jadi apabila ditukar ke sistem baru, ianya akan dianggap remeh dan membebankan.

Kegagalan sesuatu sistem, bukan pada penukaran atau kesan selepas tukar. Tapi ianya memakan masa nak perlu penambahbaikan yang bertingkat. Penulis percaya SPAD sudah tentu mengkaji perkara ini dengan teliti terlebih dahulu sebelum berani melancarkannya.

Perubahan sistem rangkaian bas di Kuala Lumpur ini dibahagikan beberapa zon dan ianya lebih tersusun. Seperti peta dibawah,


Untuk detail maklumat mengenai sistem baru ini boleh baca di SINI

Untuk menyebarkan maklumat penukaran sistem bas mengikut zon ini. Kakitangan SPAD turun sendiri mengedarkan risalah dan menerangkan sendiri pada penguna.







Penulis faham dan ambil maklum di atas situasi penguna untuk menyesuaikan diri dengan penyusunan semula rangkaian bas yang baru sahaja mula beroperasi. Kita percaya SPAD sedang melakukan yang terbaik untuk mengurangkan kesukaran yang dihadapi orang ramai.

SPAD telahpun menghubungi semua pengusaha bas yang terlibat dalam pelaksanaan BNR untuk memperbaiki keadaan beserta meningkatkan jumlah bas secara berperingkat berdasarkan keperluaan penumpang bas di sesetengah kawasan.

Bukan mudah nak tukar sistem, tapi InshaAllah.. SPAD akan lakukan yang terbaik pada semua penguna pengangkutan awam.

Untuk maklumat terkini, sila rujuk Facebook, Twitter dan laman web SPAD di www.spad.gov.my.

Tiada ulasan: