Jumaat, 27 Ogos 2010

KERAJAAN SELANGOR SABOTAJ PROJEK KERAJAAN PERSEKUTUAN!

Saya berasa amat kesal dengan tindakan dan keputusan yang telah diambil oleh Kerajaan Negeri Selangor memberhentikan kerja-kerja kontrak menaiktaraf kawasan pengairan sawah Tanjung Karang, IADA Barat Laut Selangor. Keputusan yang dibuat jelas membuktikan Kerajaan Negeri menghalang projek-projek pembangunan Kerajaan Persekutuan.

Dua projek terbabit ialah Kerja Menaiktaraf Terusan Feeder kawasan Pengairan Tanjung Karang bernilai RM5.42 juta bertujuan untuk menaiktaraf sistem terusan pengairan untuk Skim Pengairan Tanjung Karang dengan meningkatkan keupayaan bekalan disamping meningkatkan tahap kualiti sumber air pengairan serta mengekalkan kelastarian alam sekitar dan memulihkan ekosistem semula jadi Hutan Simpan Raja Musa. Sementara itu projek membina dan menyiapkan Kolam Takungan di Skim Pengairan Tanjung Karang berharga RM25.75 juta di Sungai Karang. Projek ini bertujuan untuk menambah sumber air pengairan melalui takungan air sementara yang diambil dari terusan utama dan dibekalkan ke kawasan yang menghadapi masalah kekurangan air terutamanya semasa musim kemarau.Kawasan sawah yang terlibat adalah di Panchang Bedena dan sebahagian Bagan Terap.kedua-dua projek berkenaan adalah dibawah Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu Barat Laut, Selangor.

Tindakan Kerajaan Negeri menghentikan kedua-dua projek tersebut boleh menjejaskan prestasi kerja projek seterusnya akan membawa kepada implikasi yang besar kepada kemajuan dan pembangunan sawah padi di kawasan Barat Laut, Selangor.

Saya difahamkan bahawa pihak IADA Barat Laut telah berhubung dengan pihak Jabatan Perhutanan Negeri Selangor dan memohon memasuki kawasan hutan simpan berkenaan sebelum projek itu dijalankan. Oleh kerana tiada sebarang jawapan daripada Pihak Perhutanan, IADA terpaksa meneruskan juga projek tersebut sebagaimana yang dirancang.

Saya percaya jika pihak Jabatan Hutan dan Kerajaan Negeri peka terhadap keperluan kedua-dua projek demi masa depan pembangunan sawah padi di negeri ini, mereka akan dapat menyegerakan kelulusan tersebut.

Maka dengan itu, saya berharap Kerajaan Negeri dapat memulangkan semula jentera-jentera yang disita kepada pihak kontraktor tanpa sebarang syarat dan membenarkan kerja-kerja kontrak bagi kedua-dua projek berkenaan diteruskan.

Keputusan MMKN Selangor yang bersidang pada 18 Ogos 2010 yang lalu meminta pihak IADA ataupun kontraktor membayar gantirugi RM800 ribu bagi mendapatkan semula mesin dan jentera yang disita adalah keterlaluan dan tidak masuk akal.

Bagi mengelakkan sebarang pertelingkahan pada masa akan datang saya berharap agar Jabatan Perhutanan Selangor dapat menyegerakan kelulusan Permit Penggunaan kepada IADA

Dato Seri Noh Omar.

Dari Noh Omar.net

MctHeory:
Satu lagi bukti Kerajaan Selangor sengaja sabotaj projek kerajaan pusat, walaupun untuk kebaikkan rakyat.

2 ulasan:

dino.yp@gmail.com berkata...

Kerajaan PR Selangor memang bodoh!

UMNO FUCKFACE berkata...

kahkahkah..
Normal la bro...
UMNO pn sabotaj smua org gk...
sama2 sabotaj..
rilex ar dude..

kahkahkah..
pdn muka TOYOL