Jumaat, 23 November 2012

EKSKLUSIF!! Gambar Kemusnahan Hutan Tasik Pedu Dari Udara Akibat Kebodohan Pas Kedah!! #TukarKedah

Pembalakan berhampiran Tasik Pedu yang menjadi punca air orang Kedah semakin parah! Apabila Pas Kedah tanpa bertimbang rasa dan tamak terus menerus menerjah kekawasan berkenaan dengan gelojoh dan kejamnya.

Disebabkan itu, Mc dan Team Media Kedah membawakan gambar eksklusif dari Udara untuk tatapan rakyat Kedah hatta Malaysia amnya!

Cuba lihat jarak empagan pedu dengan kawasan pembalakan, hanya beberapa meter sahaja

kawasan balak dengan empangan hanya dipisahkan dengan jalan raya.

licin woo

cuba bayangkan bila hujan lebat, tentunya air lumpur akan mengalir masuk kedalam empangan.


kawasan hutan simpan bernilai tinggi musnah sama sekali

teruk betui..

adehh..

masih berjalan..


Bila kita tanya MB awat buat macam ni, nak tau orang tua tu kata apa? Dia kata penebangan balak membabitkan kawasan seluas 400 hektar di hutan simpan Tasik Pedu, Padang Terap adalah bagi membangunkan taman agropelancongan pertama negara.

Katanya projek itu akan tetap diteruskan sekalipun Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menolak laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

Ini kerana katanya JAS memperuntukkan EIA bagi kawasan yang berada pada paras 240 meter dari aras laut, manakala Jabatan Perhutanan pula mensyaratkan hanya kawasan pada ketinggian 750 meter yang perlukan EIA.

"Nak ikut yang mana...tanah telah ditolak. Peruntukan RM20 juta untuk projek ini akan dimasukkan dalam Belanjawan 2013," katanya kepada media.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar yang melaporkan mengenai kerja penebangan balak secara berleluasa di kawasan hutan simpan Tasik Pedu dan hutan Bukit Bintang, Gunung Inas, Baling.

Antara lain, laporan itu memetik Timbalan Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir sebagai berkata kerajaan Kedah pimpinan PAS tidak mematuhi arahan JAS agar kerja membersih hutan di kawasan Tasik Pedu dihentikan selepas menolak laporan EIA.

Mengulas lanjut, Azizan turut mempertikai gambar yang disiar akhbar berkenaan yang didakwanya memaparkan kawasan pembalakan di kawasan Gunung Inas dan bukan Tasik Pedu.

Mengulas mengenai taman agropelancoangan itu, Azizan berkata pelbagai pokok buahan termasuk anggur dan kurma akan ditanam di taman itu bagi menarik pelancong.

"Setakat ini lebih 1,000 pokok mempelam telah ditanam. Projek ini menawarkan banyak peluang pekerjaan dan diyakini berjaya dengan adanya lebuhraya TEKIH (Trans Eastern Interland Highway) yang menghubungkan tiga daerah Padang Terap-Sik-Baling," katanya.

Itu kata MB Kedah yang tak tau apa-apa pun. Semalam Mc dan TMK ada menemubual Bekas MB Kedah yang juga Adun Pedu, Mahdzir Khalid, beliau juga terkilan dengan Kerajaan Negeri Kedah, dan menganggap cadangan untuk membuat agropelancongan itu hanyalah sebagai alasan untuk 'menyapu' bersih balak dikawasan berkenaan.


Mc pun sokong apa yang Tok Det katakan tu. Memang puak Pas ni nak sapu balak buat duit saja. Agropelancongan tu hanya alasan untuk puak tu menghalalkan cara tebas balak!

Nampak gaya, Pas Kedah dan balak tak dapat dipisahkan. Semakin hari, semakin teruk. Kalau la Pas Kedah terus menjadi kerajaan negeri, rasanya kemusnahan alam sekitar di negeri Kedah ni akan berterusan.

Habis semua depa nak jual, kalau dah habis hasil bumi depa jual. Jangan terkejut, kalau depa start jual orang pulak. heh..

Pas Kedah oii.. Pas Kedah, teruknya hangpa ni!

McTheory:
Malukan Umat Islam lain saja oi..

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pas kedah ni gila babi ka apa?

Tanpa Nama berkata...

Aku ni lebih bengang dan benci pada Azizan ni dari Yahudi yang mengebom Palestin. Kurang-kurang pun Yahudi tu ada ada alasan mempertahankan diri tapi Azizan ni, APA ALASAN HANG?

Tanpa Nama berkata...

Awat buta kayu sgt hgpa ni...cb cr fakta betoi2...
n satu lg..ada ka yahudi tu lbh disayangi dr MB sendiri..hilang akal apaa

Tanpa Nama berkata...

sapa yg percaya bnda nie mmg bodoh....tujuan utama penebgan xtvt balak nie tk buat agrotourism...penanaman rmbutan...sama gak dgn pnebgan balak tuk buat felda apa bgai....yg tue nak komen????

kumbang lilin berkata...

Teknik lama umno bodohh.tgok tpt la.lgi stu klu pas kdah croboh hutan jbt alam skitar duk wat pa mkn gji buta ka saman la klu dh ada bukti.dlu loging skrang kdah plak.srip lama direktor sama umno jgak.cri isu lain la loya buruk punye umno.

kumbang lilin berkata...

Teknik lama umno bodohh.tgok tpt la.lgi stu klu pas kdah croboh hutan jbt alam skitar duk wat pa mkn gji buta ka saman la klu dh ada bukti.dlu loging skrang kdah plak.srip lama direktor sama umno jgak.cri isu lain la loya buruk punye umno.

Tanpa Nama berkata...

Apa pula reaksi hampa dengan pembalakan tanpa sempadan di Sarawak hinggakan rainforest hanya tinggal 5%? Tak ada ke orang nak buat demo?

Tanpa Nama berkata...

patut la azizan pun dah kena tebang kakinya,berdaulat o hutan pedu...lu fikir la sendiri