Ahad, 13 Januari 2013

HOT! #IsuAirSgor: Kisah Menarik disebalik Kerajaan Negeri Selangor Nak Saman SYABAS!!


Setelah gangguan air berlaku di beberapa tempat disekitar Lembah Kelang, pelbagai persepsi timbul dari masalah tersebut. Ada yang menyalahkan syarikat yang menguruskan air, ada pula yang menyalahkan Kerajaan Negeri Selangor kerana gagal mengatasi masalah ini.

Drama ini menjadi lebih menarik apabila terjadinya tuduh menuduh diantara SYABAS dan Kerajaan Negeri Selangor, masing-masing menyalahkan antara satu sama lain. Malah Kerajaan Negeri Selangor dengan yakin dan tegas, mahu SYABAS bertanggung jawab diatas semua ini.

Cerita ini menjadi lebih dramatik apabila Kerajaan Negeri Selangor seolah-olah lepas tangan dari masalah ini dan serahkan hal gangguan air di Lembah Kelang, pada SYABAS secara bulat-buat untuk menguruskannya.

Kerajaan Negeri Selangor 'berlakon' seolah-olah mereka tiada kaitan langsung dengan apa yang berlaku. Dalam masa yang sama Kerajaan Negeri Selangor mengkambing hitamkan SYABAS dengan pelbagai tohmahan, hanya untuk menunjukan SYABAS tidak lagi relevan bagi menguruskan air di Selangor dan Lembah Kelang.

Paling drastik apabila Kerajaan Negeri Selangor melalui Dr giginya Xavier mahu menyaman SYABAS diatas permasalahan itu. Khalid Gagap pula dengan selamber, membuat kenyataan 'mengesyorkan' rakyat Selangor saman SYABAS!!

Lihatlah permainan politik kotor dari Kerajaan Negeri Selangor. Mereka bertindak dan berlakon, seolah-olah SYABAS ini satu entiti asing dari Kerajaan Negeri. Sedangkan Kerajaan Negeri Selangor memegang saham sebanyak 30% dalam pengurusan SYABAS.

Dalam bidang perniagaan pegangan saham 30% itu besar. Walaupun bukan majoriti, namun kuasanya untuk menentukan keputusan itu sangat besar. Malah ia sebahagian dari syarikat.

Mc bukan cakap kosong, ianya dipersetujui oleh ahli akademik terkemuka negara Dr Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, pensyarah kanan di Universiti Utara Malaysia (UUM)


"Apabila memiliki 30 peratus saham, ini kuasa yang besar dalam perniagaan tetapi kerajaan Selangor seolah-olah tidak nak ambil tahu pun apa yang berlaku dalam Syabas, seolah-olah Syabas adalah entiti yang bukan kena mengena dengan mereka dan ditambah seronoknya cerita, kerajaan negeri nak saman Syabas," kata Dr Zaharuddin.

Ha ha ha.. pelik la apabila Kerajaan Negeri Selangor nak saman sebahagian dari diri mereka sendiri. Sepatutnya perkara sebegini boleh dibincang didalam mesyuarat ahli lembaga pengarah. Bukannya dengan menuduh dalam media, kemudian ingin menyaman sesama sendiri.

Kerajaan Negeri Selangor sepatutnya menyuruh dua ahli lembaga pengarah dalam SYABAS yang mewakili mereka iaitu, Noorusa’adah Othman dan Suhaimi Kamaralzaman buat kerja lebih sikit. Jangan makan gaji buta, selidik apa masalah SYABAS dan selesaikan.

Ini tidak, tak sudah-sudah mempolitikan isu air. Hinggakan rakyat pun sengsara, nak kena tadah air hujan, nak kena tunggu lori sampai baru ada air. Apa Kerajaan Negeri Selangor tak kesian kat rakyat ke?

SYABAS dah berusaha dengan segala upaya yang boleh mereka lakukan, kini tunggu Kerajaan Negeri Selangor pula yang buat kerja untuk bantu SYABAS. Saman bukan kerja untuk membantu, itu kerja bodoh! Akai ada ka?


McTheory:
Tu la, MB Selangor pun bengap, sebab tu jadi macam ni!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya kerajaan negeri selangor mengambil alih atau menyuntik modal kepada syarikat syabas untuk meneruskan operasi demi rakyat negeri selangor apabila syabas menghadapi masaalah bukannya mengambil tindakan saman.

Tanpa Nama berkata...

itu le masalahnya bagi kuasa pada orang yang tak cerdik!