User Online

Politics Blogs

Post Terbaru!!

Kempen LIKE Page!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Selasa, 8 Januari 2013

HOT! #IsuAirSgor: Untuk Nafikan #Langat2, Minum air kumbahan pun Khalid sanggup!!



Khalid Gagap MB Selangor langsung tak keluarkan sebarang kenyataan bila Pengarah LUAS si Khairi kata nak kumpul segala air di Selangor ni untuk kegunaan harian rakyatnya. Dalam erti kata langsung, Mc menganggap si Khalid ni setuju dengan apa yang si Khairi katakan tu.

Kalau Khalid tak bersetuju, dah lama Khalid menyerang balas LUAS. Tetapi disebabkan cadangan bangang Khairi tu menyebelahi Khalid untuk nafikan Langat 2, jadi Khalid tentunya sedang bersukaria dan menari ronggeng meraikan cadangan bangang Khairi tersebut.

Geleng kepala Mc, bila memikirkan perangai Khalid dan exco negeri Selangor yang boleh bersetuju dengan cadangan LUAS. Kenapa Mc kata setuju, kerana mereka tak bersuara membantah langsung cadangan tersebut. Dalam erti kata lain, diam itu tandanya setuju.

Tapi sekarang ni apa dah jadi? LUAS cakap air mentah cukup sampai 2030 tapi sekarang ni nak dekat setengah juta pengguna tak ada bekalan air!!! Air mentah bukannya air terawat lah LUAS ooiii… Ke nak suruh makcik-makcik semua bawak baldi gi beratur kat takungan air tu semua???

Kenapa sekarang mulut si Khairi tu macam kena kunci jer? Mungkin sekarang ni Khalid sudah pun bercita-cita untuk laksanakan cadangan LUAS yang sempit tu. Bukan senang nak kumpul semua air tak terpakai di Selangor ni. Faekah dah cakap Kerajaan Khalid sediakan 7 lori nak bekalkan air, jadi boleh lah guna lori ni nak angkut air lombong ke, air lopak ke, silap hari air kumbahan pun angkut sekali!!

Tapi mari kita fikir apakah cara ini lebih jimat dari teruskan pembinaan Langat 2 tu?

Bagaimana agaknya nak kumpulkan segala air yang tidak terpakai di Selangor ni? Nak gunakan lori tangki air untuk sedut segala lopak atau longkang yang bertakung? Berapa banyak lori nak guna? Satu hari berapa banyak lori pula nak kena guna?

Terowong Langat 2 tertangguh!
Tentunya untuk mengumpul segala air di Selangor ni, perlukan loji untuk mengumpul air. Malah loji tersebut perlu dilengkapi dengan teknologi menapis air yang setaraf 'New Water' yang digunakan oleh Singapura.

Itu baru loji air untuk pengumpulan, belum lagi kita ambil kira air lombong dan takungan banjir yang perlu rawat dengan penapis yang tentunya bukan cara konvensional. Malah paip sebaran bawah tanah perlu dibina untuk dibekalkan ke loji lain sebagai air tambahan.

Kalau takungan air kena guna penapis setaraf membran teknologi untuk menapis air dari takungan banjir dan lombong yang semestinya tahap percemaran yang tinggi. Berapa banyak pula takungan air di Selangor ni? Tentu semuanya kena letak penapis dan paip.

Apakah semua itu tak remeh dan mengeluarkan modal yang tinggi?

Lagipun Khalid kenalah fikir, ni musim hujan bolehlah ada air kat kawasan tadahan, musim kemarau nanti macam mana?

Kalau air tu tak mencukupi, Kerajaan Negeri Selangor patut bina penapis air laut seperti yang digunakan oleh negara yang tidak mempunyai sumber air darat. Walaupun kos tapis air laut mahal, namun bagi menafikan Langat 2, Mc rasa Khalid sanggup lakukan. Lagipun kalau guna air laut lebih bagus dari guna air kumbahan.

Tapi kalau nak teruskan juga pengunaan air kumbahan tu, Mc rasa Khalid dan exco-exco Selangor patut berikan contoh terdahulu dengan meminum atau mengunakan air kumbahan yang ditapis untuk kegunaan harian mereka dan keluarga mereka.

Nak juga Mc tengok Khalid dan exco-exco Selangor gunakan 'air tapisan kumbahan' untuk masak, minum, mandi dan basuh baju. Itu pun kalau mereka sanggup la. Kalau mereka tak sanggup, takkan nak suruh rakyat Selangor gunakan air yang mereka sendiri tak sanggup guna?

Tapi untuk Khalid, Mc rasa dia mesti sanggup, biasa la, untuk menafikan Langat 2, Khalid sanggup buat apa saja, hatta minum air najis sekalipun. Orang yang takdak otak macam Khalid ni, memang sanggup buat apa saja.

Malah, hanya orang takdak otak saja yang sanggup pening kepala cari pelbagai alasan tak munasabah semata-mata nak tangguh Langat 2. Sedangkan kalau buat Langat 2 tu, selesai semua masalah. Tak payah nak fikir macam mana cara nak tambah air atau 'terpaksa' minum atau mandi air kumbahan.

Andaikata kalau Khalid beri arahan menyuruh LUAS atau mana-mana kontraktor untuk laksanakan projek 'kutip air' sekitar Selangor tu. Rasanya rakyat Selangor semua setuju dan nak tengok saja ke?


Nak ke korang minum air kumbahan?


McTheory:
Sanggup pindah ke negeri lain, kalau benda tu jadi!

2 Komen Pembaca:

Tanpa Nama berkata...

umNgok akan guna apa saja cara utk tawan balik selangor,walaupun terpaksa membunuh!! jgn trpedaya

Tanpa Nama berkata...

Korang penyokong pembangang yg ngok je yg sokong si khalid ni..

Kempen LIKE!!

Mari Kita Terus Selamatkan KEDAH Dari Tangan Puak PAKATAN !! Sila Nyatakan Sokongan Dengan LIKE Button Ni -->
P/s: Setiap LIKE Anda Amat Berharga Kepada Kami!

Anda Sokong UMNO? Sila LIKE kat Sini!
P/s: Perkasakan UMNO di Alam Maya!

Popular Posts

Arkib Blog

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | GreenGeeks Review