Jumaat, 4 Januari 2013

HOT! #IsuAirSgor: Gangguan Air di Wangsa Maju, Mak Lampir Zuraida Meroyan Salahkan Syabas!!


 Gangguan air di Wangsa Maju tempohari membangkitkan kemarahan penduduk Wangsa Maju kepada Kerajaan Negeri Selangor yang selama ini dipertanggungjawabkan mengawasi Syabas untuk menjaga kebajikan air disekitar Lembah Kelang, termasuk Wangsa Maju.

Disebabkan keadaan itu, Zuraida atau nama glamornya Mak Lampir mengamuk buat sidang media, kononnya dia tak dapat menerima alasan dari Syabas yang mengatakan masalah gangguan air di Wangsa Maju disebabkan rumah pam di Wangsa Maju mengalami kerosakan, akibat pengunaan pam yang melebihi kapasitinya

Mc taktau la si Mak Lampir ni faham ke tak, apa masalah yang sebenarnya. Lima buah rumah pam di Wangsa Maju mengalami kerosakan pam akibat pengunaan kapasiti yang berlebihan. Dalam bahasa pasarnya, rumah pam tu dah TERGUNA LEBIH MUATAN!!

Mak Lampir ni nak salahkan Syabas semata-mata, dia tau ke siapa punya kerja sebenarnya ni?

Syabas sebenarnya sudah menghantar report dari kepada Kerajaan Negeri Selangor. Ya lah orang nak ambil alih Syabas, takkan nak luluskan CAPEX atau segala penambahbaikan. Nanti takder alas an nak cakap Syabas tak buat kerja.

Untuk pengetahuan Mak Lampir dan pembaca semua. Khalid sengaja menyekat CAPEX untuk kegunaan Syabas dari tahun 2009 lagi. Sedangkan Syabas dalam laporannya menyatakan, CAPEX tersebut untuk kegunaan baik pulih fasiliti air dan NRW disekitar Lembah Kelang. Maknanya baik pulih alatan, pam, fasiliti dan paip-paip air. 

Syabas dah Nampak permintaan air meningkat tapi Kerajaan Khalid masih buta lagi..

Sejak pada itu, Kerajaan Negeri Selangor langsung tidak membantu Syabas, malah sering mensabotaj dalam apa jua usaha Syabas untuk memajukan taraf perkhidmatannya. Bila terjadinya perkara seperti ini, pada siapa yang harus kita salahkan? Pada Syabas? Atau pada orang yang mensabotaj Syabas?

Kerajaan Negeri Selangor mempunyai peratusan saham dalam Syabas. Sepatutnya pemegang syer saham Kerajaan Negeri Selangor dalam Syabas maklum atas perkara ini. Namun demi politik sempit, mereka sengaja biarkan Syabas bergelut untuk menguruskan air di Lembah Kelang.  Agaknya dalam board meeting, pengarah yang mewakili Kerajaan Negeri pun menentang segala usaha penambahbaikan yang diketengahkan!!

Sudah la CAPEX di sekat, hutang Kerajaan Negeri Selangor kepada Syabas sebanyak RM2 billion juga tidak dibayar. Jadi macam mana Syabas nak uruskan baikpulih jikalau ada paip, fasiliti atau pam yang rosak?

Ini semua perancangan sulit Khalid untuk menjahanamkan Syabas. Bila Syabas dah tak mampu nak menguruskan air di Selangor. Khalid akan menjadi 'hero' dengan membeli Syabas dengan harga yang rendah.
Kononnya pembelian itu untuk menyelamatkan Syabas dan demi penstrukturan air di Selangor. Kata Khalid, penstrukturan air di Selangor, boleh membantu air di Selangor lebih cukup dari sekarang.

Serius Mc tak faham apa kena mengena penstrukturan air dengan masalah kekurangan air di Selangor. Kadang-kadang politik Khalid Gagap ni buat perkara yang tak masuk akal. Mungkinkah akal Khalid tak setaraf dengan akal-akal kita semua? Sebab tu kita tak dapat faham apa yang dia fikirkan! he he..

Kepada Mak Lampir Zuraida, kalau taktau isu dan sebab musabab perkara ini. Mc harap Mak Lampir perlu mengajukan soalan ini pada Khalid, kenapa tak luluskan CAPEX pada Syabas?

Apa punya teruk puak ni, nak suruh buat kerja cantik, tapi duit tak bagi, disekat, hutang taknak bayar. Macam mana orang nak buat kerja? Kalau Mc jadi Syabas, dah lama Mc sabotaj air kat rumah Khalid, biar dia rasa macam mana rakyat diseluruh Lembah Kelang rasa bila takdak air.

Orang tak berapa cerdik macam Khalid nak kena ajar macam tu saja. he he..

McTheory:
Khalid bebal, Zuraida bengong, sesuai la dua ekor ni.. hehe..

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone














1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dari sehari ke sehari, semakin terselah kebodohan, kedungguan dan kebengapan YB (yang bangsat) dari pakatan haram!

Puak-puak monyet yang bergelar YB (yang bangsat) nih hanya tahu menyalahkan orang lain dan bukannya hendak mencari jalan penyelesaian!

Dasar YB (yang bangsat) makan gaji buta!