Rabu, 25 November 2015

FGV Tidak Terlibat Dengan Kegiatan Militan



Sebagai syarikat tempatan yang membantu banyak negara dari segi pelaburan dan menyedia peluang pekerjaan yang besar. Adalah mustahil Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) boleh terlibat dengan perkara yang tak masuk akal.

Walaupun dikhabarkan ada kakitangan FGV yang mungkin terlibat, itu tidak bermaksud FGV menyokong apa yang kakitangannya itu lakukan.

Malah FGV telah mengeluarkan kenyataan tegas bahawa ia menentang keras apa-apa bentuk fahaman pelampau atau radikal, dan tidak mempunyai toleransi terhadap tindakan membahayakan nyawa mereka yang tidak bersalah.

FGV dalam kenyataannya,

“Semua kakitangan FGV tertakluk kepada Peraturan dan Kod Etika Pekerja, yang melarang apa-apa penglibatan dalam aktiviti salah yang boleh mencemarkan reputasi syarikat,” menurutnya dalam satu kenyataan di sini hari ini

Kenyataan dikeluarkan oleh FGV itu adalah untuk mengulas laporan yang dikeluarkan oleh laman web akhbar tempatan mengenai bekas pegawai kanan Felda antara lima suspek yang ditahan atas kegiatan militan.

Menurut FGV, pada masa ini, ia akan terus bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa berkenaan bagi membantu siasatan tersebut.

Kita pun tahu FGV mempunyai rangkaian pekerja yang sangat ramai dari luar dan dalam negara. Tak mungkin kesemua yang dilakukan oleh kakitangannya itu mendapat perkenan dari FGV.

Mana mungkin sebuah syarikat multinasional macam FGV boleh terlibat dengan kegiatan militan. Bahkan negara Malaysia sendiri menolak keras perbuatan keganasan sebegitu.

Jika Malaysia menolak, mana mungkin ada syarikatnya yang menyokong, betui tak?

Tiada ulasan: