Selasa, 15 Disember 2015

Jika Pemimpin Asalnya Baik Pasti Akan Terserlah Kebaikannya


Jika memang dalam hati itu ada kebaikan, lama-lama kelamaan orang akan nampak dan sinar kebaikan itu akan terpancar kepada orang lain.

Begitulah yang terjadi kepada Datuk Dr Ir Wee Ka Siong, Ahli Parlimen Ayer Hitam, Johor. Tak semena-mena viral gambar Dr Wee, sedang menolak kerusi roda seorang makcik berbangsa Melayu di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

Kisahnya berlaku ketika makcik ini bersama ahli keluarga mereka, ingin menaiki pesawat dari Kota Kinabalu untuk menuju ke Kuala Lumpur, ketika anggota keluarga mereka yang lain sedang menyemak tiket dan mencari tempat duduk, makcik ini menunggu keseorangan diluar sebelum masuk ke pesawat,

Gelagat keluarga berkenaan mendapat perhatian dari Dr Wee, yang melihat akan makcik ni seolah-olah risau. Kebetulan pula Dr Wee berada berhampiran makcik ini pantas menyambut kerusi rodanya untuk membantu menaiki kapal terbang.

Semua orang faham keadaan sedikit sibuk ketika krew kapal sedang menyemak tiket, tindakan pantas Dr Wee ini melihatkan kepribadiannya yang mesra masyarakat dan tidak boleh melihat rakyat dalam keadaan kesusahan pasti dia akan bantu jika ternampak.

Orang Johor khususnya masyarakat Ayer Hitam tentunya sudah masak dengan sikap Datuk Wee yang amat mesra dengan masyarakat dikawasannya, dikawasannya yang rata-rata masyarakat Melayu sedikit sebanyak telah membuatnya memahami budaya dan perangai orang Melayu.

Diraut wajahnya orang sudah kenal beliau berbangsa Cina, ada juga yang mengatakan beliau iras-iras masyarakat baba dan nyonya, memandangkan beliau tinggal dikawasan yang ramai masyarakat Melayu membuatkannya sudah sinonim dengan budaya Melayu sehinggakan tandatangan pun menggunakan tulisan JAWI.

Penulis pernah dengar ada orang melayu dikawasan beliau kata, beliau sebenarnya dah jadi 70% melayu dari cina. Begitulah peribadi seorang pemimpin yang disayangi masyarakat berbilang kaum.

Tiada ulasan: