Rabu, 22 September 2010

SEBAB-SEBAB NIK AZIZ DAH TAK MENGAKU MELAYU!!


N.ajis ni taklah cerdik sangat. Islam tak pernah mengajar umatnya membuang apatah lagi membenci bangsanya sendiri. Yang dilarang adalah menganggap cuma bangsanya yang mulia atau bangsanya bangsa terpilih atau memandang rendah pada bangsa-bangsa lain.

Ini perangai yahudi yang menganggap cuma bangsanya layak beragama sedangkan bangsa lain tak lebih seperti haiwan ternakan, dan juga seperti sesetengah Arab yg menganggap bangsanya lebih mulia kerana syariat Islam dibawa oleh nabi yang berbangsa Arab.

Ini tidak bermakna kita perlu meremeh-remehkankan kepentingan jatidiri bangsa sendiri. Tidak bermaksud juga kita boleh memperlekehkan kepentingan berbangsa. Mendirikan masjid dengan senibina Cina tidaklah salah tapi tidaklah sampai membawa kepada ‘menghilangkan atau menyelesaikan’ masalah perkauman.

Ini betul-betul nonsense, mengarut dan melalut. Sejak bila masjid di Malaysia dipisah-pisahkan mengikut bangsa? Adakah selama ini masjid kita terlalu ‘melayu’? Dimana yg dikatakan masjid Melayu?

Sedangkan untuk melihat masjid dengan senibina melayu saja amat jarang melainkan kebanyakannya bercirikan senibina timur tengah atau arab atau parsi. Tidak ada satu masjid yg dinamakan dengan nama Masjid Melayu sebaliknya terdapat masjid dengan nama Masjid India, Masjid Pakistan atau surau malbari, surau kerala dll.

Jadi Melayu tidaklah bersifat perkauman dalam beragama.

Nik ajis hidup dalam kepompong Melayu sepenuhnya. Rumah, kampung, daerah, malah negerinya hampir 100% Melayu dan 100% Kelantan, sebab itu dia hairan bagaimana orang Melayu lain yg hidupnya dalam masyarakat majmuk berbilang bangsa yang sentiasa menghadapi persaingan malah mungkin ‘ancaman’ bangsa2 lain bercakap mengenai semangat cintakan jatidiri bangsanya.

N.ajis berada dalam zon yg sangat-sangat selesa dan sangat-sangat selamat. Jadi dia tak tahu dan tak faham akan ertinya mencintai bangsanya sendiri kerana kedudukannya di kampungnya yang tak pernah tergugat oleh kaum-kaum lain.

Di kampungnya tak pernah ada masalah tanah-tanah Melayu yang tergadai dan terjual kepada tauke-tauke Cina satu persatu sehingga kedudukan melayu terhimpit dan terdesak. Di kampungnya juga tak ada masalah pembolotan ekonomi oleh kaum Cina sehingga Melayu cuma mengutip sisa-sisa kekayaan saja.

Jadi, bagi N.ajis, masalah Melayu-melayu lain di negeri-negeri lain bukanlah masalahnya. N.ajis cuma bercakap melalui tempurungnya saja dan dengan sebab itu hanya sesuai untuk permasalahan dalam dunia tempurungnya saja.

Senang cakap, pemikiran N.Ajis memang dah tak relevan serta melampaui tarikh luputnya. Elok dimuziumkan saja otak bebal Mursyidul am PAS yang sorang ini!

Sumber Media Permatang Pauh

P/s: Patutla orang Pas banyak yang tak mengaku melayu, mesti orang tua ni yang hasut kot.

MctHeory:
Apa kata kita halau saja melayu macam ni dari menetap di Tanah Melayu??

Tiada ulasan: