Khamis, 14 Februari 2013

PANASS!! Pejabat Pas Kupang Masih Berhutang Dengan Kontraktor Ukur Tanah Ladang Rakyat? #TukarKedah



Semalam Mc ada dapat email mengenai kedudukan sebenar tanah di Ladang Rakyat Baling. Patutlah selama ini Pas Baling tidak dapat menunaikan janji mereka untuk berikan geran tanah pada penduduk kampung. Rupanya ada masalah besar yang sedang dihadapi.

Mc tak pasti bagaimana kerjasama diantara Pas Kedah dan Pas Baling menghadapi masalah ini. Namun Pas Kupang, Baling telah mengutip bayaran ukur tanah dari penduduk dan sesetengah penduduk terpedaya dengan janji untuk dapatkan geran. Cerita tersebut boleh baca kat SINI.

Rupanya disebalik semua itu ada satu cerita lain, 8000 ekar tanah tersebut dalam proses untuk disukat, RM300 ribu kos ukur tanah, RM150 ribu dah dibayar oleh pejabat Cikgu Joe dan RM150 ribu lagi masih terhutang dengan kontraktor ukur.

Malah email tu memberitahu Mc, status tanah di kawasan Ladang Rakyat pun belum ditukar, sebab itu mereka masih belum pohon EIA dari Jabatan Alam Sekitar. Disebabkan itu juga, tanah tersebut belum boleh diberikan kepada penduduk kampung.

Berita yang Mc terima ini sangat mengejutkan. Apakah boleh Pejabat Pas Kupang beri sedikit pencerahan mengenai perkara ini? Jika benda ini tidak betul, sila nafikan dan beri kami status sebenar Ladang Rakyat sekarang.


McTheory:
Rakyat berhak mengetahui, sila jawab soalan kami!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

berani ka joe nak jawab? dia sorok bawah kerusi kot