Ahad, 30 Mac 2014

INFO! Objek di Lautan Hindi Bukanlah Serpihan Pesawat #MH370!



OBJEK melengkung yang terdapat dilautan luar pantai Australia Barat bukan daripada pesawat Malaysia Airlines Penerbangan MH370 yang hilang, kata jurucakap AMSA


Kapal Cina Haixun 01 dan HMAS Success Australia dilaporkan telah berjaya mengambil beberapa objek dari lautan tetapi setakat ini tiada satu pun yang disahkan berkaitan dengan pesawat MH370, kata pegawai penyelamat maritim Australia.

Objek yang dijumpai itu hanyalah objek yang berkaitan alatan memancing dan sampah sarap sahaja, katanya lagi.

AMSA melaporkan cuaca di kawasan pencarian ini diramal akan bertambah buruk pada hari Ahad (hari ini) dengan ombak dan awan yang terlalu rendah.


Agensi berita China Xinhua melaporkan semalam bahawa sebuah pesawat tentera Cina, Ilyushin IL -76 , telah mengesan tiga objek terapung warna putih, merah dan oren , masing-masing, daripada ketinggian 300 meter.

AMSA pagi ini mengumumkan operasi mencari masih diteruskan walaupun cuaca semakin buruk.

Operasi udara dan laut sekali lagi akan memberi tumpuan kepada zon pencarian baru , 319,000 km persegi terletak kira-kira 1850km barat Perth.

Sementara itu, tiga pesawat RAAF Orion bersama-sama dengan Orions Jepun dan Korea, Tentera Laut Amerika Syarikat P-8 Poseideon , seorang Cina Ilyushin IL- 76 dan dua C130 Hercules Malaysia dijangka mengambil bahagian dalam usaha mencari MH370.

Tiada ulasan: